This Sporting Life 1963
Η Τιμή
ενός Ανθρώπου
Σκηνοθεσία: Lindsay Anderson
Σενάριο: David Storey
Είδος: Drama, Romance, Sports
Διάρκεια: 02:14
Γλώσσα: Αγγλικά
Παίζουν:
Richard Harris: Frank Machin
Rachel Roberts: Mrs. Hammond
Alan Badel: Weaver
William Hartnell: Johnson
Colin Blakely: Maurice
Braithwaite
Ο Φρανκ (Richard Harris) εργάζεται ως ανθρακωρύχος και
ταυτόχρονα προσπαθεί να γίνει επαγγελματίας παίκτης του ράγκμπι με σκοπό να
αποκτήσει χρήματα και δόξα. Τις φιλοδοξίες του δε φαίνεται να τις συμμερίζεται
η Μάργκαρετ (Rachel Roberts), νεαρή χήρα, στο σπίτι της οποίας διαμένει.
Μεταπολεμική Αγγλία και ο βρετανικός κινηματογράφος εστιάζει
στη μεταφορά επί της μεγάλης οθόνης κλασικών λογοτεχνικών έργων. Ο David Lean
με τα αξεπέραστα Oliver Twist και Great Expectations και ο Michael Powell με τα
εξαιρετικά Κόκκινα Παπούτσια δημιουργούν απίστευτο ρεύμα και συμπαρασύρουν στο
διάβα τους πλείστους άλλους παραγωγούς και σκηνοθέτες. Όλα αυτά όμως μέχρι τα
μέσα περίπου της δεκαετίας του ’50. Τότε εμφανίστηκε μία ομάδα νέων σκηνοθετών
με επικεφαλή κάποιον απόφοιτο της Οξφόρδης που άκουγε στο όνομα Lindsay
Anderson. Σκοπός τους να αναδείξουν, στην αρχή με μικρού μήκους ταινίες
τεκμηρίωσης, τα προβλήματα της βρετανικής κοινωνίας και κυρίως της βρετανικής εργατικής
τάξης. Αργότερα η ομάδα αυτή προχωρά ένα βήμα πιο πέρα δημιουργώντας τις πρώτες
μεγάλου μήκους ταινίες μυθοπλασίας, πάντα όμως με την ίδια θεματική. Αυτή η
κίνηση των νεαρών σκηνοθετών ονομάστηκε free cinema, εξαιτίας μιας προβολής
τριών ταινιών μικρού μήκους υπό αυτό τον τίτλο, έγινε όμως γνωστή κυρίως για
τον επαναστατικό και ρεαλιστικό τρόπο κινηματογράφησης. Μία λοιπόν από τις
σημαντικότερες ταινίες αυτού του ρεύματος είναι και η Τιμή ενός ανθρώπου, η
πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη Lindsay Anderson.
Η τιμή ενός ανθρώπου είναι ένα σπαραχτικό δράμα. Μέσα από τη
ρεαλιστική «ματιά» του Anderson παρατηρούμε τον Φρανκ να ονειρεύεται την
επιτυχία, να ονειρεύεται τον έρωτα και να κάνει τα πάντα για να τ’ αποκτήσει.
Κι όταν τελικά τ’ αποκτά, είναι έτοιμος να τα διαλύσει, γιατί ο Φρανκ είναι
γέννημα – θρέμμα της τάξης του, ένας φτωχός ανθρακωρύχος από το Γιορκσάιρ και
τίποτα παραπάνω. Είναι αυτό που θέλησαν οι άλλοι να είναι. Είναι ένας Άγγλος
εργάτης που γίνεται έρμαιο των Άγγλων αστών αλλά και των δικών του παθών. Όταν
όμως το καταλαβαίνει είναι αργά. Όταν καταλαβαίνει ότι είναι ένα γρανάζι σε μια
καλοδουλεμένη επιχείρηση θεάματος, δεν υπάρχει επιστροφή.
Από την άλλη η Μάργκαρετ προσκολλημένη ακόμα στον αποθανόντα
σύζυγό της αρνείται όχι μόνο ν’ αγαπήσει αλλά και ν’ αγαπηθεί. Δεν θέλει να
προδώσει την αγάπη στον άντρα της. Αλλά όταν τα συναισθήματα της φτάσουν στο
σημείο που δεν έχει επιστροφή τότε είναι που κάνει και το συμβιβασμό με τον
εαυτό της, ένα συμβιβασμό όμως που η κοινωνία αρνείται να δεχθεί.
Ο Anderson διαχειρίζεται άριστα το σενάριο του συγγραφέα
David Storey και μας οδηγεί με αργά αλλά σταθερά βήματα σε μια έκρηξη
συναισθημάτων και σε ένα λυτρωτικό φινάλε, εφάμιλλο αρχαίας τραγωδίας.
Κινηματογραφεί με σκληρό ρεαλισμό το αστικό – βιομηχανικό περιβάλλον της
αγγλικής επαρχίας είτε μέσα σε σκοτεινά δωμάτια είτε μέσα σε λάσπη. Εκεί δηλαδή
που ζουν και δουλεύουν οι Άγγλοι εργάτες. Τέλος καταφέρνει να αποσπάσει από το
πρωταγωνιστικό δίδυμο εκπληκτικές ερμηνείες. Ο Richard Harris κέρδισε το βραβείο
ερμηνείας του Φεστιβάλ των Καννών και τιμήθηκε με μια υποψηφιότητα για Όσκαρ. Η
ερμηνεία του σε πολλά σημεία θυμίζει κάτι από τη βίαιη ερμηνεία του Brando στα
έργα του Kazan, χωρίς όμως κανενός ίχνους μιμητισμού.
Η ταινία όταν προβλήθηκε προκάλεσε πολλές αντιδράσεις λόγω
κυρίως κάποιων βίαιων και ωμών, για την εποχή, ερωτικών σκηνών. Ωστόσο από
όλους τους κριτικούς θεωρείται μία από τις σημαντικότερες και πιο
χαρακτηριστικές ταινίες του κινήματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου