The Thing from Another World 1951
Το πράγμα
από έναν άλλο Κόσμο
Σκηνοθεσία:
Christian Nyby, Howard Hawks
Σενάριο:
Charles Lederer, John W. Campbell Jr
Είδος: Horror,
Sci-Fi
Διάρκεια: 1h
27min
Γλώσσα: Αγγλικά
Παίζουν:
Margaret Sheridan: Nikki Nicholson
Kenneth Tobey: Capt. Patrick Hendry
Robert Cornthwaite: Dr. Arthur Carrington
Douglas Spencer: Ned Scott
James Young: Lt. Eddie Dykes
Dewey Martin: Crew
Chief Bob
Το όχι και τόσο σωτήριο έτος 1951 οι αμερικανικές αίθουσες
υποδέχτηκαν δύο φιλμ που έμελλε να δημιουργήσουν τη δική τους σχολή και να
επηρεάσουν όσο λίγα τα κινηματογραφικά δρώμενα στα επόμενα χρόνια. Κοινή τους
συνισταμένη η πεποίθηση πως στο σύμπαν αυτό δε ζούμε μόνοι μας και η πολύαναμενόμενη
συνάντησή μας με πλάσματα εξωγήινα είναι απλά θέμα χρόνου. Ο χειρισμός του
θέματος της «επαφής», όμως, υπήρξε αρκετά διαφορετικός στο καθένα από αυτά. Στο
The Day the Earth Stood Still του δαιμόνιου Robert Wise, οι επισκέπτες έρχονται
να προειδοποιήσουν για την αυτοκαταστροφική πορεία του ανθρώπινου είδους. Στο
The Thing From Another World σε σκηνοθεσία - τουλάχιστον στα χαρτιά - του
Christian Nyby, ο εξωγήινος είναι εχθρικός κι ανεπίδεκτος επικοινωνίας, κοινώς
βάρβαρος.
Το μήνυμα του πρώτου θα πέσει στο κενό για πολλά χρόνια μέχρι
ο κύριος Spielberg, δύο δεκαετίες και βάλε αργότερα, να αλλάξει πλήρως το
κινηματογραφικό κατεστημένο στην «εξωγήινη» θεματολογία. Ως τότε όμως,
πληρώνοντας θαρρείς το τίμημα της πολωμένης πολιτικής πραγματικότητας της
εποχής, τα εκ μακρινού διαστήματος ορμώμενα πλάσματα περιορίζονταν στο ρόλο του
επιθετικού Άλλου, με τον οποίο μάταια θα προσπαθούσες να συνεννοηθείς με τη
λογική. Το The Thing From Another World θα αποτελέσει τη βασική επιρροή για
αναρίθμητα φιλμ που θα θελήσουν να καμουφλάρουν τη ψυχροπολεμική τους
προπαγάνδα με το μανδύα της επιστημονικής (και μη) φαντασίας. Ακόμα και σήμερα,
παρά τους παρωχημένους κώδικες που επιστρατεύει, διατηρεί αναλλοίωτη την αξία
του ως ένα κινηματογραφικό πρωτότυπο, οδηγός για μερικά αναμφισβήτητα
αριστουργήματα (βλέπε Alien).
Στην πραγματικότητα, η σύγκρισή του με την ταινία του Wise
φέρνει στο νου μία ακόμη, διάσημη στους σινεφίλ αντιπαράθεση της ίδιας
δεκαετίας, αυτή τη φορά στο αρχετυπικό είδος του western, ανάμεσα στο High Noon
και το Rio Bravo. Αν και μέσα στα χρόνια η κριτική αντιμετώπιση αμφότερων θα
διανύσει όλη την ιδεολογική απόσταση από τα αριστερά στα δεξιά και τανάπαλιν,
μία βασική διαφορά σε επίπεδο χαρακτηρολογικό είναι βέβαιη. Στο φιλμ του
Zinnemann ο ήρωας ζητάει απεγνωσμένα τη συνδρομή των συμπολιτών του και στο
τέλος θα κληθεί να αγωνιστεί μόνος του όχι από επιλογή, αλλά από ανάγκη. Στο
Rio Bravo ο σερίφης John T. Chance/John Wayne και η ολιγομελής ομάδα του όχι
μόνο δε ψάχνουν για βοήθεια, αλλά την αρνούνται κιόλας από όποιον προσφέρεται
να αγωνιστεί στο πλευρό τους. Ο αυστηρός επαγγελματισμός του αρσενικού ήρωα, η
αυξημένη αίσθηση του καθήκοντος, ο συμπιεσμένος χωροχρόνος, όλα τους είναι
σταθερά μοτίβα στη φιλμογραφία του Howard Hawks. Το όνομα του οποίου, διόλου
τυχαία, εμφανίζεται ανάμεσα στους παραγωγούς του The Thing From Another World.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου