Πέμπτη 8 Απριλίου 2021

The Long Memory 1953

The Long Memory 1953

Ο εκδικητής

Σκηνοθεσία: Robert Hamer

Σενάριο: Howard Clewes, Robert Hamer, Frank Harvey

Είδος: Drama, Thrille

Διάρκεια: 01:36

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

John Mills: Phillip Davidson

John McCallum: Supt. Bob Lowther

Elizabeth Sellars: Fay Lowther

Eva Bergh: Ilse

Geoffrey Keen: Craig

 

Ο Ντέιβιντσον, ένας πικραμένος κατάδικος, αποφυλακίζεται. Έκτισε χρόνια ποινής για μια δολοφονία που δεν διέπραξε ποτέ και η πρώτη του σκέψη είναι να εκδικηθεί αυτούς που τον παγίδευσαν. Μένει σε μια μαούνα και είναι συνεχώς κάτω από την στενή παρακολούθηση της αστυνομίας. Αποφασισμένος να καταστρέψει τους εχθρούς του μπλέκεται σε ένα δεύτερο έγκλημα που τον φέρνει πρόσωπο με πρόσωπο με τον αληθινό δολοφόνο...

 


 

 

House of Wax 1953

House of Wax 1953

Κέρινες Μάσκες

  


Σκηνοθεσία: Andre De Toth

Σενάριο: Crane Wilbur, Charles Belden

Είδος: Crime, Horror, Mystery, Thriller, Vincent Price

Διάρκεια: 01:30

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Vincent Price: Prof. Henry Jarrod

Frank Lovejoy: Det. Lt. Tom Brennan

Phyllis Kir: Cathy Gray

Paul Picerni: Scott Andrews

 

Η ταινία είναι ριμέικ του κατά πολλούς ανώτερου "Mystery of the wax museum" του 1933, της οποίας έχω κάνει τους Ελληνικούς υπότιτλους. Είναι η ταινία που ανέδειξε τον Vincent Price σε σταρ πρώτου μεγέθους και φυσικά σε άρχοντα του τρόμου. Είχε κάνει πάταγο στην εποχή της και ήταν η πρώτη που παίχτηκε στην Ελλάδα με το πρωτόγονο για την εποχή σύστημα 3-D. Για να δει ο κόσμος την ταινία ως 3-D, στους θεατές μοίραζαν χάρτινα γυαλιά που ο ένας υποτιθέμενος φακός ήταν πράσινος και ο άλλος ήταν κόκκινος. Αυτό σου δημιουργούσε την αίσθηση της τρισδιάστατης ταινίας. Οι εντυπώσεις του κόσμου ήταν μοιρασμένες. Πολλοί δήλωναν γοητεμένοι με την νέα τεχνολογία. Άλλοι δήλωναν απογοητευμένοι και έβριζαν διότι έβλεπαν μια μουντζούρα και τίποτε άλλο. Αυτοί που διαμαρτύρονταν ήσαν κυρίως όσοι χρησιμοποιούσαν γυαλιά οράσεως, ιδίως αν τα μάτια τους είχαν μεγάλη διαφορά μυωπίας μεταξύ τους και προπαντός όσοι είχαν όραση μόνο από τον ένα οφθαλμό. Αυτός ήταν και ο λόγος που η νέα μέθοδος 3-D εγκαταλείφτηκε.

Εγώ την ταινία δεν μπόρεσα να την δω στην εποχή της, ακατάλληλη για ανηλίκους, την είδα όμως κάποια χρόνια αργότερα όπου επαναπροβλήθηκε ως συμβατική ταινία. Πολύ πλάκα, πάντως, είχε η σκηνή όπου ο ντελάλης προσπαθεί να προσελκύσει τον κόσμο στο House of Wax, όπου συνεχώς χτυπάει ένα δεμένο μπαλάκι του πιγκ πογκ προς την κάμερα για να κάνει το 3-D εφέ φανερό στο κοινό των τότε αιθουσών. Πολλοί που δεν ήξεραν τον λόγο έβριζαν μουρμουρίζοντας: τι βλακείες είναι αυτές!

Υπόθεση:

Ένα μουσείο κέρινων ομοιωμάτων ανοίγει στην πόλη, αλλά ο μυστηριώδης ιδιοκτήτης του χρησιμοποιεί ασυνήθιστες πρώτες ύλες για τα εκθέματα του.

ΠΛΟΚΗ

Όταν ο συνεταίρος του γλύπτη Henry Jarrod (Vincent Price) βάζει φωτιά στο εργαστήρι του, για να πάρει την ασφάλεια, ο Jarrod καταφέρνει να βγει ζωντανός, αλλά ημιπαράφρων, έχοντας χάσει το έργο της ζωής του, τα κέρινα ομοιώματα τραγικών προσωπικοτήτων της Ιστορίας...

Έτσι, παίρνει εκδίκηση σκοτώνοντας τον τέως συνεταίρο του και βαλσαμώνοντας τον! Παράλληλα, κλέβει πτώματα από το νεκροτομείο, που μοιάζουν με ιστορικές προσωπικότητες και τους ...βαλσαμώνει με κερί στο εργαστήριο του. Η νεαρή Cathy Gray (Carolyn Jones), φιλενάδα του τέως συνεταίρου του, δεν γλιτώνει την οργή του και δολοφονείται και ..βαλσαμώνεται ως Ιωάννα της Λορένης.

Για κακή τύχη του Jarrod, βλέπει το βαλσαμωμένο άγαλμα της Cathy η φίλη της Sue Allen (Phyllis Kirk) και μένει άφωνη από την ομοιότητα στις λεπτομέρειες. Το αναφέρει στην Αστυνομία και αυτοί αποφασίζουν να συλλάβουν τον Jarrod, αλλά ο άθλιος έχει ήδη πιάσει την Sue Allen αιχμάλωτη και ετοιμάζεται να την βαλσαμώσει ζωντανή ως... Μαρία Αντουανέτα! ...


Shane 1953

Shane 1953

Άρπαγες της Γης


Σκηνοθεσία: George Stevens

Σενάριο: A.B. Guthrie Jr., Jack Sher, Jack Schaefer

Είδος: Drama, WESTERN

Διάρκεια: 01:58

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Alan Ladd: Shane

Jean Arthur: Marian Starrett

Van Heflin: Joe Starrett

Brandon De Wilde: Joey Starrett

Jack Palance: Jack Wilson

 

Μπορεί στις μέρες μας το κινηματογραφικό είδος του γουέστερν να είναι σχεδόν ξεχασμένο, πριν από μερικές δεκαετίες όμως, ήταν το πιο δημοφιλές είδος του αμερικανικού κινηματογράφου! Μιλάμε φυσικά για τις δεκαετίες του ’40, του ’50 και του ’60, όπου άκμασε και γι’ αυτή την ακμή μερίδιο ευθύνης φέρει αναμφίβολα και η μουσική που γράφτηκε για τις κλασικές ταινίες του είδους εκείνης της εποχής. Μπορεί να μνημονεύεται ως ένας από τους καλύτερους συνθέτες για γουέστερν ο Elmer Bernstein των υπέροχων επτά (Τhe Magnificent Seven), μιας και έγραψε το πιο δημοφιλές μουσικό θέμα που είχε ποτέ ταινία γουέστερν, όμως, πριν από αυτόν άλλοι συνθέτες ήδη μεγαλουργούσαν στο είδος, όπως οι Victor Young, Μax Steiner, Dimitri Tiomkin κ.α.

Ένα από τα θαυμάσια και δημοφιλή soundtracks από τη δεκαετία του ’50 είναι και της ταινίας “Shane” (1953) που υπογράφει ο Victor Young, μόλις δύο χρόνια από τον πρόωρο θάνατό του. Η Lala Land Records φέρνει στο φως για πρώτη φορά την αυθεντική ηχογράφηση της μουσικής στο σύνολό της. Η κυκλοφορία συνοδεύεται από πλούσιες σημειώσεις γύρω από την ταινία και τη μουσικής της, ενώ είναι περιορισμένη σε 2.000 κομμάτια. Κάνοντας κλικ σε μερικά από τα παρακάτω κομμάτια, θα έχετε τη δυνατότητα να ακούσετε κλιπς από τη μουσική.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της ταινίας Οριακές Διαπραγματεύσεις είναι η σκηνή όπου ο Samuel Jackson και ο Kevin Spacey συζητάνε για το αν ο Shane πεθαίνει στο τέλος της ομώνυμης ταινίας του 1953 ή όχι. Η ταινία αποδόθηκε στα ελληνικά με δύο τίτλους: Αρπαγές της γης και Ο άνθρωπος της χαμένης κοιλάδας. Διαλέχτε!

Ο Shane εμφανίζεται από το πουθενά και σε όλη τη διάρκεια της ταινίας δεν μαθαίνουμε τίποτα για το παρελθόν του. Προσπαθεί να ενταχθεί στη ζωή της αγροτικής οικογένειας, αλλά η διαμάχη των ανθρώπων της κοιλάδας με τους κτηνοτρόφους θα έχει άσχημη κατάληξη οπότε θα αναγκαστεί να επέμβει. Ένα από τα καλύτερα western του αμερικάνικου κινηματογράφου, φωτογραφημένη στα απίστευτα τοπία του Wyoming και σκηνοθετημένη από τον επαγγελματία (και αγαπημένο της Ακαδημίας, να πω;) George Stevens. Μια ταινία που υμνεί τη φιλία, την αυτοθυσία για αυτούς που αγαπάς και την πάλη ενάντια στο Άδικο.

 


  

Τετάρτη 7 Απριλίου 2021

From Here To Eternity 1953

 

From Here To Eternity 1953

Όσο Υπάρχουν Άνθρωποι

 


Σκηνοθεσία: Fred Zinnemann

Σενάριο: Daniel Taradash, James Jones

Είδος: Drama, Romance, War

Διάρκεια: 01:58

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Burt Lancaster: Sgt. Milton Warden

Montgomery Clift:            Robert E. Lee Prewitt

Deborah Kerr: Karen Holmes

Donna Reed            Alma: Alma - aka Lorene

Frank Sinatra: Angelo Maggio

 

Οι παράλληλες ιστορίες ενός λοχία, που διατηρεί παράνομο δεσμό με τη σύζυγο του ανωτέρου του, και ενός στρατιώτη, ο οποίος αρνείται να λάβει μέρος στις πυγμαχικές δραστηριότητες του λόχου, με φόντο ένα στρατόπεδο της Χαβάης, οκτώ μίλια μακριά από το Περλ Χάρμπορ.

Η καθημερινότητα αξιωματικών και φαντάρων σε κάποιο στρατόπεδο της Χαβάης, λίγο πριν από την επίθεση στο Περλ Χάρμπορ, όπως την περιέγραψε στο βιβλίο του ο Τζέιμς Τζόουνς και την αναπαρέστησε ο φακός του Φρεντ Τσίνεμαν: κουβέντες και αψιμαχίες μεταξύ ανδρών, καψόνια, έρωτες παράνομοι ή περαστικοί, φευγαλέα ξεφαντώματα στα μπαρ της πόλης, ένας απρόσμενος βομβαρδισμός που δίνει τέλος σε εκκρεμότητες και αδιέξοδα. Με τα σημερινά δεδομένα, το φιλμ δείχνει την ηλικία του: αργή εξέλιξη, απουσία έντονων γεγονότων, ξεπερασμένος προβληματισμός των ηρώων. Ωστόσο, θα ήταν άδικο να καταχωριστεί στα χολιγουντιανά ρομάντζα, τα οποία έχουν μείνει στην ιστορία μόνο εξαιτίας του μύθου που τα περιβάλλει. Σε αντίθεση με την "Καζαμπλάνκα", την οποία τυλίγει μια παραμυθένια ομίχλη, εδώ όλα λάμπουν κάτω από τον ήλιο του Ειρηνικού. Οι άνθρωποι έχουν πιστευτό παρελθόν, πάθη, αδυναμίες, έχουν κάνει λάθη και -το σπουδαιότερο- πορεύονται με αυτά, χωρίς να επιζητούν άφεση ή λύτρωση. Αυτά ακριβώς τα στοιχεία, δηλαδή ο ρεαλισμός των καταστάσεων και η γήινη διάσταση των χαρακτήρων, είναι που κάνουν την ταινία να αντέχει στο χρόνο. Σχεδόν μισό αιώνα μετά, ο σύγχρονος θεατής μπορεί να ταυτίζεται με την ασπρόμαυρη φιλμική πραγματικότητα, να συμπάσχει ή να κρατά αποστάσεις από τις γκρίζες φιγούρες της οθόνης και να μαγεύεται από το παθιασμένο φιλί στην αμμουδιά ανάμεσα στον Μπαρτ Λάνκαστερ και την Ντέμπορα Κερ. Το "Από εδώ έως την Αιωνιότητα" -όπως είναι ο αυθεντικός τίτλος- ήταν υποψήφιο για δώδεκα Όσκαρ, αλλά τιμήθηκε τελικά με οκτώ (Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου, Ασπρόμαυρης Φωτογραφίας, Ήχου, Μοντάζ, Β΄ Ανδρικού Ρόλου για τον Φρανκ Σινάτρα και Β΄ Γυναικείου Ρόλου για την Ντόνα Ριντ), ενώ στις σκηνές της επίθεσης των Ιαπώνων έχουν χρησιμοποιηθεί και αυθεντικές λήψεις από την τραγωδία του Περλ Χάρμπορ.


Pickup On South Street 1953

 

Pickup On South Street 1953

Ο Πορτοφολάς


Σκηνοθεσία: Samuel Fuller

Σενάριο: Samuel Fuller, Dwight Taylor

Είδος: Drama, Film Noir, Thrille

Διάρκεια: 01:20

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Richard Widmark: Skip McCoy

Jean Peters:            Candy

Thelma Ritter: Moe Williams

Murvyn Vye: Police Captain Dan Tiger

Richard Kiley: Joey

 

Ένας πορτοφολάς κλέβει την λάθος τσάντα από ένα τρένο. Η τσάντα περιέχει ένα μικροφίλμ κρατικής σημασίας, το οποίο προορίζονταν να πουληθεί στους Ρώσους.

Δεν πρόκειται μονάχα για μια παραγνωρισμένη ταινία, αλλά και για έναν παραγνωρισμένο δημιουργό. Ο Samuel Fuller ήταν ένας ποιητής του σκοταδιού, ένας άνθρωπος που έσκαβε μέσα στην παρανομία για να βρει το διαμάντι. Έτσι και στον Πορτοφολά, έχουμε έναν υπόκοσμο χωρίς λάμψη, καθόλου ελκυστικό κι έναν τόπο χωρίς αύριο. Όμως, μέσα στην απατεωνιά κρύβεται μια μεγάλη καρδιά, που μπορεί να ενεργοποιηθεί τόσο εύκολα όσο και η ανάγκη για το χρήμα.

Ως κλασικό νουάρ έχει ένα υπέροχο και λεπτογραμμένο σενάριο, υποδειγματική ανάπτυξη χαρακτήρων και όλες τις χαρακτηριστικές φινέτσες του είδους. Όμως, ο Fuller αγαπάει περισσότερο τις γυναίκες και αυτές επιλέγει να υποφέρουν περισσότερο. Η μοιραία Jean Peters θα γνωρίσει υπό αρνητικούς όρους τον Widmark και θα θυσιαστεί για αυτόν, μονάχα επειδή το επιλέγει η καρδιά της. Η Thelma Ritter είναι η Μο, ένα καρφί του υποκόσμου, αλλά γνωρίζει καλά ότι υπάρχουν πράγματα τα οποία τα πληρώνεις με αίμα, αντί να στα πληρώσουν με πολλά δολάρια. Μια λεπτή δημιουργία με γνωστούς κανόνες αλλά μοναδική εξέλιξη, που θυμίζει το σινεμά του Jules Dassin, ακόμα κι αν δεν υπάρχει η τεχνική βοήθεια που θα είχε ένας πιο αναγνωρισμένος σκηνοθέτης.


 

Roman Holiday 1953

Roman Holiday 1953

Διακοπές στη Ρώμη

  


Σκηνοθεσία: William Wyler

Σενάριο: Ian McLellan Hunter, John Dighton, Dalton Trumbo

Είδος: Drama, Romance

Διάρκεια: 01:58

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Gregory Peck: Joe Bradley

Audrey Hepburn: Princess Ann

Eddie Albert: Irving Radovich

Hartley Power:! Mr. Hennessy

Harcourt Williams: Ambassador

 

Κατά τη διάρκεια περιοδείας ανά την Ευρώπη μια νεαρή πριγκίπισσα καταλύει στη Ρώμη. Απηυδισμένη από το πρωτόκολλο και τις υποχρεώσεις της φεύγει κρυφά από την πρεσβεία της χώρας της. Συναντά έναν Αμερικανό δημοσιογράφο και μαζί περνούν μια μέρα στην Αιώνια Πόλη μακριά από τις τυπικότητες που επιβάλλει το αξίωμά της.

Μια ταινία που μάλλον δεν είναι τόσο αντάξια της φήμης που τη συνοδεύει, αλλά έφερε στις οθόνες ένα νέο πρόσωπο που λατρεύτηκε και από το φακό και από το κοινό. Η γαλαζοαίματη Όντρεϊ Χέπμπουρν πραγματοποιεί την πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση, υποδυόμενη μια πριγκίπισσα που δραπετεύει από το περιβάλλον της και ζει μια μέρα στη Ρώμη σαν να ήταν μια συνηθισμένη κοπέλα, και δίκαια αποσπά Όσκαρ ερμηνείας. Η λάθος επιλογή του Πεκ (πολύ στεγνός στο ρόλο του δημοσιογράφου-ξεναγού) δεν εμπόδισε την παραγωγή να γνωρίσει τεράστια επιτυχία, ενώ με Όσκαρ βραβεύτηκαν ακόμα η θρυλική ενδυματολόγος Ίντιθ Χεντ και ο σεναριογράφος Ντάλτον Τράμπο.

Τρίτη 6 Απριλίου 2021

Therese Raquin 1953

Therese Raquin 1953

Οι Εραστές της Σάρκας

Σκηνοθεσία: Marcel Carné

Σενάριο: Émile Zola, Marcel Carné, Charles Spaak

Είδος: Γαλλικά

Διάρκεια: 01:42

Γλώσσα: Γαλλικά

Παίζουν:

Simone Signoret: Thérèse Raquin

Raf Vallone: Laurent

Jacques Duby: Camille Raquin

Maria Pia Casilio: Georgette / la bonne

Marcel André: Michaud

 

Η ταινία Οι Εραστές της Σάρκας (Πρωτότυπος τίτλος Thérèse Raquin), είναι δράμα παραγωγής 1953 σε σκηνοθεσία Μαρσέλ Καρνέ και αποτελεί κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος του Εμίλ Ζολά Τερέζ Ρακέν. Το σενάριο έγραψε ο ίδιος ο Καρνέ σε συνεργασία με τον Τσαρλς Σπάακ. Πρωταγωνιστές της ταινίας είναι η Σιμόν Σινιορέ και ο Ραφ Βαλόνε, που υποδύονται ένα παράνομο ζευγάρι χτυπημένο από τη μοίρα.

Η ταινία παρουσιάστηκε στο 14ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας, όπου ο Μαρσέλ Καρνέ τιμήθηκε με τον Αργυρό Λέοντα για τη σκηνοθεσία του.

Η ορφανή Τερέζ Ρακέν (Σιμόν Σινιορέ) αναγκάζεται σε νεαρή ηλικία να παντρευτεί τον υποχόνδριο ξαδερφό της Καμίλ Ρακέν (Ζακ Ντιμπί) και να υπόκειται την κακία της δεσποτικής του μητέρας, κυρίας Ρακέν (Συλβί) που δεν χάνει ευκαιρία να την ταπεινώνει. Κάποια στιγμή συναντά έναν φορτηγατζή τον Λοράν (Ραφ Βαλόνε) που της προτείνει να το σκάσει μαζί του. Αρχικά αρνείται, αλλά η ανάγκη που έχει να ζήσει έναν μεγάλο έρωτα είναι δυνατότερη από τη λογική. Ερωτεύεται τον Λοράν και οι δυο τους γίνονται εραστές. Όταν ο Καμίλ μαθαίνει ότι η σύζυγός του σκοπεύει να το σκάσει με τον Λοράν, την παρακαλεί να του δώσει προθεσμία τριών ημερών για να την ξανακατακτήσει. Η Τερέζ αρνείται κι εκείνος επιμένει να πάνε για τριήμερο στο Παρίσι και σε περίπτωση που δεν την κάνει να αλλάξει γνώμη θα την αφήσει ελεύθερη. Ο σκοπός του Καμίλ είναι να βασανίσει την Τερέζ. Ο Λοράν πληροφορείται από την Τερέζ τα σχέδια του Καμίλ και ακολουθεί το ζευγάρι που ταξιδεύει με το τρένο για το Παρίσι. Στο τρένο ο Καμίλ έρχεται σε σύγκρουση με τον Λωράν και ο Λωράν τον σκοτώνει. Οι δυο εραστές προσπαθούν να αποφύγουν τη δικαιοσύνη, αλλά οι τύψεις τους βασανίζουν. Εμπόδιο στα σχέδια τους είναι η μητέρα του Καμίλ που γνωρίζει την αλήθεια για το θάνατο του γιου της, αλλά δεν μπορεί να την αποκαλύψει καθώς τη χτυπά εγκεφαλικό και μένει παράλυτη κι ένας αυτόπτης μάρτυρας που εκβιάζει το ζευγάρι.