Histoires
extraordinaires 1968
Ιστορίες Μυστηρίου
(Στον ίλιγγο της
ακολασίας)
Σκηνοθεσία: Federico Fellini, Louis Malle, Roger Vadim
Σενάριο: Edgar
Allan Poe, Roger Vadim, Pascal Cousin
Είδος: Drama, Horror
ΔΕ
60, Mystery
Διάρκεια: 2h 1m
Γλώσσα: Γαλλικά
Παίζουν:
Brigitte
Bardot: Giuseppina (segment "William Wilson")
Alain Delon: William
Wilson (segment "William Wilson")
Jane Fonda: Contessa
Frederique de Metzengerstein
Terence Stamp:
Toby Dammit
James
Robertson Justice: Countess' Advisor
Salvo Randone:
Priest (segment "Toby Dammit")
Françoise
Prévost: Friend
of Countess (segment "Metzengerstein")
Peter Fonda: Baron
Wilhelm Berlifitzing (segment "Metzengerstein")
Τρεις ιστορίες του Edgar Allan Poe στη μεγάλη οθόνη, από ισάριθμους
σκηνοθέτες που μάλλον δεν θα περίμενες. Καθεμιά είναι γύρω στα 45 λεπτά και
μόνο Poe δεν θυμίζουν. Έχει
ενδιαφέρον, πάντως, το πώς μπορεί ένας σκηνοθέτης να παίξει με τη λογοτεχνία και
να της αλλάξει τον αδόξαστο.
Metzengerstein, από τον Roger Vadim: μια καλή ιστορία του συγγραφέα, που
μεταφέρεται σε μια πολύ βαρετή και άδεια εκδοχή, σαν βικτωριανό ρομάντζο.
Προτείνεται να προσπεραστεί άφοβα.
William Wilson, από τον Louis Malles: ένα από τα καλύτερα διηγήματα του
Αμερικανού, γύρω από την δυικότητα της ανθρώπινης υπόστασης και το μοτίβο του doppelganger. Ο σκηνοθέτης το χειρίζεται
αξιοπρεπώς μεν, αλλά αφήνει πάρα πολύ ζουμί απ΄ έξω και απομονώνει περιστατικά,
αλλάζοντας αποτυχημένα και το τέλος.
Toby Dammit, από τον Fellini: κι εδώ έχουμε κάτι που σηκώνει
κουβέντα. Ένας σκηνοθέτης που μπορεί μεν να μην είναι από τους αγαπημένους μου,
αλλά σίγουρα τον αναγνωρίζω ως μεγάλο και ιδιαίτερο, παίρνει μια από τις
λιγότερο καλές ιστορίες ενός λατρεμένου συγγραφέα και βγάζει μια εξαιρετική
ταινία. Το διήγημα είναι το "Never Bet the Devil your Head" και έχει υπότιτλο "Μια
ιστορία με δίδαγμα", με ειρωνική διάθεση από τον συγγραφέα προς εκείνους
που υποστήριζαν ότι κάθε έργο τέχνης πρέπει να έχει κι ένα επιμύθιο. Ο Φελίνι,
τώρα, κρατώντας τα πολύ βασικά στοιχεία της πρόζας, τοποθετεί τον πρωταγωνιστή
σε μια κατάσταση ασυδοσίας και αλλοτρίωσης, η οποία καταλήγει σε ένα
ατμοσφαιρικό και αρκούντως ποεικό, πιστό στο κείμενο, φινάλε, που κλείνει
εκπληκτικά το συνολικό φελινικό τοπίο. Μοιάζει λιγάκι απρόσμενο το πώς ένα
τέτοιο φιλμάκι συνυπάρχει με δυο μετριότητες στην ίδια ανθολογία, κι όμως είναι
ένα έργο του σκηνοθέτη που αναγνωρίζεται και ως χαμένο αριστούργημα.
Ούτε Corman, ούτε Price, οι ταινίες αυτές είναι μια διαφορετική προσέγγιση στο έργο του μεγάλου συγγραφέα, που μόνο και μόνο για αυτό το λόγο αξίζει να τις δει κανείς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου