The Iron
Horse 1924
ΤΟ
ΣΙΔΕΡΕΝΙΟ ΑΛΟΓΟ
Σκηνοθεσία: John Ford
Σενάριο: Charles Kenyon
Είδος: WESTERN
Διάρκεια: 133 mins
Μεσότιτλοι: Γιάννης από Ανάβυσσο
Παίζουν:
George O'Brien = Dave Brandon
Madge Bellamy = Miriam Marsh
Charles Edward Bull = Lincoln
Cyril Chadwick = Jesson
Will Walling = Thomas Marsh
Francis Powers = Sgt. Slattery
Μια
ρομαντική άποψη για την ολοκλήρωση του πρώτου αμερικανικού διηπειρωτικού
σιδηροδρόμου από τις εταιρίες Union Pacific και την Central Pacific Railroad τα
έτη 1863 μέχρι 1869.
Όταν ο Τζον
Φορντ γύρισε το 1924 αυτό το μνημειακό έπος της κατασκευής του πρώτου
αμερικανικού διηπειρωτικού σιδηροδρόμου, είχε ήδη σκηνοθετήσει πενήντα ταινίες
για επτά και αυτή έγινε η πρώτη μεγάλη επιτυχία του. Ήταν μια τεράστια παραγωγή
που γυρίστηκε στην τοποθεσία στη Σιέρα Νεβάδα, η οποία περιελάμβανε χιλιάδες
έξτρα, συμπεριλαμβανομένων σιδηροδρομικών γραμμών, στρατιωτών και Ινδιάνων,
χιλιάδων αλόγων και βοοειδών, άμαξες και ατμομηχανές.
Το κόστος
της ταινίας ξεπέρασε τον προϋπολογισμό, στα 280.000 $, αλλά αυτό ήταν ένα
κερδοφόρο στοίχημα από τον παραγωγό William Fox, καθώς η ταινία κέρδισε πάνω
από 2 εκατομμύρια δολάρια.
Είναι
εντυπωσιακό το γεγονός ότι η ταινία δεν περιλαμβάνει τα ρατσιστικά ή
αντιφεμινιστικά στερεότυπα που είναι κοινά στις περισσότερες αμερικανικές
παραγωγές της εποχής: οι Ασιάτες εμφανίζονται ως αξιόπιστοι σκληροί
εργαζόμενοι, οι Ινδιάνοι φαίνεται ότι υπερασπίζονται την επικράτειά τους και
μόνο όταν χειραγωγούνται από έναν αποστάτη λευκό οδηγούνται σε αμφισβητήσιμες
ενέργειες και οι γυναίκες εμφανίζονται ως ανεξάρτητες και με ισχυρό χαρακτήρα,
για παράδειγμα δεν διστάζουν να συμμετάσχουν ενεργά στη μάχη εναντίον των
Ινδιάνων.
Το κύριο
ενδιαφέρον της ταινίας είναι η πολύ πειστική ανασύσταση της κατασκευής του
σιδηροδρόμου. Ολόκληρες πόλεις που κατασκευάστηκαν κατά μήκος της γραμμής, μόνο
για να αποσυναρμολογηθούν και να ανακατασκευαστούν μερικές εκατοντάδες μίλια
πιο δυτικά καθώς η γραμμή προχωρούσε , βουβάλια κυνήγι και μετακίνηση χιλιάδων
αγελάδων σε χιλιάδες μίλια για να τρέφουν τους εργαζόμενους, τις δυσμενείς
καιρικές συνθήκες και τις ινδικές επιθέσεις. Αυτό γίνεται εφικτό από μια
φανταστική κυριαρχία μιας καινοτόμου κινηματογραφικής γλώσσας με συνδυασμό όλων
των πιθανών τύπων λήψεων από κοντινές έως εξαιρετικά ευρείες λήψεις με σκηνές
των Great Plains και των Rocky Mountains. Η κάμερα συχνά τοποθετεί τον θεατή
στην καρδιά της δράσης, από σκηνές μάχης που έχουν γυριστεί στο επίπεδο του
εδάφους έως θεαματικές λήψεις παρακολούθησης των τρένων με ταχύτητα ή των
καλπαζώντων αλόγων.
Ο Ford είναι
πολύ επιτυχής στο να τονίσει την ανθρώπινη διάσταση της Ιστορίας στην παραγωγή
χάρη στις πολλές λεπτομέρειες που περιλαμβάνει σχετικά με άτομα που έφτιαξαν
αυτήν την Ιστορία. Το ειδύλλιο μεταξύ του Ντέιβυ και της Μίριμ δεν είναι ούτε
το πιο σημαντικό ούτε το πιο πειστικό στοιχείο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου