Τρίτη 2 Μαρτίου 2021

Sissi 1: 1955

 

Sissi 1: 1955

Πριγκίπισσα Σίσι

k

Σκηνοθεσία: Ernst Marischka

Σενάριο: Ernst Marischka

Είδος: 1955, Comedy, Drama, History, Romance, SISSI

Διάρκεια: 01:42

Γλώσσα: Γερμανικά

Παίζουν:

Romy Schneider: Sissi

Karlheinz Böhm: Kaiser Franz Joseph

Magda Schneider: Duchess Ludovika in Bayern

Uta Franz: Princess Helene in Bayern

Gustav Knuth: Duke Max in Bavaria

 

Η 16χρονη πριγκίπισσα Σίσι είναι μια όμορφη και καλόκαρδη κοπέλα που μια μέρα που θα πάει για ψάρεμα θα συναντήσει έναν νεαρό αξιωματικό και θα τον ερωτευτεί. Αυτό που δεν ξέρει είναι ότι ο αξιωματικός αυτός είναι ο Φραντς Γιόζεφ, ο αυτοκράτορας της Αυστρίας, και πρόκειται να παντρευτεί σύντομα την αδερφή της, Νενέ.

H Ρόμι Σνάϊντερ στον κλασικό ρόλο που την έκανε διάσημη. Ένα αριστούργημα που έχει και συνέχειες. Έξοχοι χαρακτήρες, σκηνικά, κουστούμια, ερμηνείες, ντεκόρ που μας θυμίζει χολιγουντιανό έπος. Ο ευρωπαϊκός κινηματογράφος στα καλύτερά του.


Δευτέρα 1 Μαρτίου 2021

Biruma No Tategoto 1956

Biruma No Tategoto 1956

Η Άρπα της Βιρμανίας

 


Σκηνοθεσία: Kon Ichikawa

Σενάριο: Michio Takeyama, Natto Wada

Είδος: 1956, Drama, Music, War, ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗ

Διάρκεια: 01:56

Γλώσσα: Japanese

Παίζουν:

Rentaro Mikuni: Captain Inouye

Shôji Yasui: Mizushima

Jun Hama: Kobayashi

Shunji Kasuga: Maki

 

Τις τελευταίες μέρες του πολέμου στα δάση της Βιρμανίας, ένας ιαπωνικός λόχος ξεκομμένος, κουρασμένος, προχωρεί προς ανατολάς ψάχνοντας τα σύνορα με Ταϊλάνδη. Είναι ένας ιδιαίτερος λόχος καθότι υπό τη διεύθυνση του μουσικού λοχαγού Ινούγιε, συχνά τραγουδούν χορωδιακά, για τόνωση του ηθικού, ενώ ένας στρατιώτης, ο Μιζουσίμα, συνοδεύει με μια βιρμανέζικη άρπα. Φτάνοντας σε ένα χωριό, έρχονται σε επαφή με αγγλική μονάδα κι αντί σύρραξης βρίσκονται να τραγουδούν το «σπίτι μου, σπιτάκι μου» και οι δύο μερίδες μαζί, στη γλώσσα τους ο καθένας, ενώ παρακάτω μαθαίνουν ότι ο πόλεμος τελείωσε και είναι στη διάθεση των Άγγλων να τους διευθετήσουν. Όμως, μια χούφτα ιαπώνων στρατιωτών που δεν ξέρουν τι έχει συμβεί, επιμένουν πάνω σ’ έναν λόφο να αντιστέκονται. Ο Μιζουσίμα πάει να τους εξηγήσει, εκείνοι ανένδοτοι συνεχίζουν να πυροβολούν και μερικές κανονιές των Άγγλων τους αποδεκατίζουν. Ο Μιζουσίμα αναστατώνεται βαθιά από τους παράλογους σκοτωμούς και αποφασίζει να χαθεί από τους συντρόφους του, φορά βουδιστικά ράσα και περιφέρεται παντού, θάβοντας νεκρούς στρατιώτες. Μέχρι τέλους, οι σύντροφοί του, εν αναμονή της επιστροφής τους στην πατρίδα, τον αναζητούν, αλλά εκείνος επιμένει στο έργο του.

Ο Κον Ιτσικάουα δεν είναι πολύ γνωστός στο διεθνές κοινό, αλλά τη δεκαετία του 1950 είχε ακουστεί χάρη στο παρόν φιλμ όπως και στο «Fires on the Plain». Εδώ εμπνέεται από ένα βιβλίο παιδικής λογοτεχνίας του Μιτσίο Τακεγιάμα, διασκευασμένο σε σενάριο από τη γυναίκα του, Νάτο Ουάντα, ένα βιβλίο που εστιάζει στην βουδιστική ηθική. Το παιδικό υλικό είναι εμφανές. Το έργο, παρά το εκ πρώτης όψεως ρεαλιστικό του πλαίσιο, δεν έχει καμία σχέση με ρεαλισμό, είναι μια αλληγορία πάνω στην επερχόμενη κρίση ταυτότητας του ηττημένου ιαπωνικού έθνους, καθώς τελειώνει η παλιά αυτοκρατορία κι έρχεται ο δυτικός πολιτισμός. Ο Μιζουσίμα (μίζου+σίμα = νερό+νήσος, άρα η ίδια η Ιαπωνία που είναι ένα νησιωτικό έθνος) θάβοντας τους νεκρούς κλείνει ένα κεφάλαιο της ιστορίας με τρόπο τελετουργικό άρα σαν γνήσιος Ιάπωνας. Η όλη ατμόσφαιρα του έργου, που παρά τα 117 λεπτά μοιάζει μεγαλύτερο καθώς ο χρόνος κυλάει σε ύφος και ρυθμό αργό και μελαγχολικό, είναι κατά έναν τρόπο ονειρική. Χωρίς τον σουρεαλισμό του Απισατπόνγκ Βερασεθάκουλ, υπάρχει ωστόσο μια συγγένεια. Συχνά, τα χορωδιακά το κάνουν να φαντάζει με ιδιότυπο μιούζικαλ. Η λαχτάρα, πάλι, του λόχου και ιδιαίτερα του λοχαγού να βρουν τον Μιζουσίμα, μόνο σαν αλληγορία της ίδιας εθνικής αγωνίας μπορεί να ερμηνευτεί μέσα στο πλαίσιο του παραμυθιού, ενώ η κινηματογραφία -κάδρα, φωτογραφία, τα φυσικά σκηνικά- είναι απαράμιλλη.

Εντέλει, έχουμε ένα έργο απολύτως ιδιόρρυθμο, παράξενο, που παρά την αλλόκοτη αφήγηση (ίσως τότε να μην έμοιαζε έτσι) σε υποβάλει στους όρους του. Αφελές και ταυτόχρονα σοβαρό, απλοϊκό και ταυτόχρονα πλούσιο σε συμβολισμούς, με χαλαρή πλοκή μιας νατουραλιστικής καταγραφής και ταυτόχρονα σαν χαμηλόφωνο έπος. Δεν αποκλείεται ο Κλιντ Ίστγουντ να εμπνεύστηκε από αυτό για το «Γράμματα από το Ιβο Τζίμα».

 

 

Elena et les Hommes 1956

Elena et les Hommes 1956

Η Ελένα και οι άντρες της


Σκηνοθεσία: Jean Renoir

Σενάριο: Jean Renoir, Jean Serge

Είδος: 1956, Comedy, Drama, Jean Renoir, Romance, Γαλλικά

Διάρκεια: 01:26

Γλώσσα: Γαλλικά

Παίζουν:

Ingrid Bergman: Elena Sokorowska

Jean Marais: Général François Rollan

Mel Ferrer: Le comte Henri de Chevincourt

Jean Richar: Hector

Juliette Gréco: Miarka, la gitane (as Juliette Greco)

Pierre Bertin: Martin-Michaud

 

Η Πολωνέζα κοντέσα Ελένα πιστεύει ότι είναι ο φύλακας άγγελος μεγάλων σκοπών κι αντρών. Μονάχα όταν κάποιος αρσενικός έχει την ανάγκη της, θα στραφεί σε αυτόν και θα τον εγκαταλείψει όταν βλέπει πως έχει πετύχει τον σκοπό της ζωής του. Θα πλησιάσει τον Ανρί ντε Σεβινκόρ που θα της γνωρίσει τον στρατηγό Φρανσουά Ρολάν, υποψήφιο για υπουργό πολέμου. Ο στρατηγός είναι βορρά κάποιων πολιτικών που θέλουν να μετατρέψουν έναν ήρωα σε δικτάτορα. Όταν διοργανώνεται ένα πραξικόπημα, ο στρατηγός θα δεχτεί να συμμετέχει λόγω του έρωτα του για την Ελένα, η οποία τυγχάνει αρχηγός των συνωμοτών. Όμως, κι ο Ανρί έχει ερωτευτεί την Ελένα και κάνει υπομονή.


  


parajito: Satyajit Ray 1956

Aparajito: Satyajit Ray 1956

Ο Ανίκητος


Σκηνοθεσία: Satyajit Ray

Σενάριο: Bandyopadhyay, Satyajit Ray, Kanailal Basu

Είδος: 1956, Drama

Διάρκεια: 01:48

Γλώσσα: Bengali

Παίζουν:

Kamala Adhikari: Mokshada

Lalchand Banerjee: Lahiri

Kali Bannerjee: Kathak

Kanu Bannerjee: Harihar Ray

Karuna Bannerjee: Sarbojaya Ray

 

Ο Απου είναι τώρα δέκα ετών και ζει προσωρινά στο Μπεναρές. Μαζί με την μητέρα και την θεία του, μετακομίζουν σε ένα μικρό χωριό. Ο Απου πηγαίνει σχολείο και τα πάει καλά με τα μαθήματα του. Όταν αποφοιτάει, κερδίζει υποτροφία για κολέγιο στην Καλκούτα. Όμως, η μητέρα του, παρότι θέλει να τον δει πετυχημένο, δεν μπορεί εύκολα να τον αποχωριστεί.


  

The Iron Petticoat 1956

The Iron Petticoat 1956

Μια Γοητευτική Ρωσίδα


Σκηνοθεσία: Ralph Thomas

Σενάριο: Ben Hecht, Harry Saltzman

Είδος: 1956, Comedy

Διάρκεια: 01:27

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Bob Hope: Major Charles Chuck Lockwood

Katharine Hepburn: Captain Vinka Kovelenko

Noelle Middleton: Lady Constance Warburton-Watts

James Robertson Justice: Colonel Vladimir Denisovich Sklarnoff

Robert Helpmann: Major Ivan Kropotkin

 

Η λοχαγός Βίνκα Κοβελένκο αυτομολεί από την Ρωσία μα όχι για πολιτικούς λόγους, αλλά γιατί αισθάνεται ότι γίνονται διακρίσεις

εναντίον της σαν γυναίκα...

 


 

The Ten Commandments 1956

The Ten Commandments 1956

Οι Δέκα Εντολές

 

Σκηνοθεσία: Cecil B. DeMille

Σενάριο: Dorothy Clarke Wilson, J.H. Ingraham,

A.E. Southon, Æneas MacKenzie, Jesse LASKY Jr.

Είδος: 1956, Adventure, Drama, History

Διάρκεια: 03:40

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Charlton Heston: Moses

Yul Brynner: Rameses

Anne Baxter: Nefretiri

Edward G. Robinson: Dathan

Yvonne De Carlo: Sephora

 

Ο Τσάρλτον Ίστον ήταν το ένα και το αυτό με τον Μπεν Χουρ. Μα είναι κι ο Μωυσής! Άνθρωπος και λευκό μούσι δεν ταίριαξαν ποτέ ιδανικότερα επί της οθόνης κι ο Σεσίλ Μπ. ΝτεΜιλ το εκμεταλλεύτηκε δεόντως. Η σκηνή της Ερυθράς Θάλασσας στέκει ως απόδειξη για τα καλύτερα ειδικά εφέ που είχε δει ως τότε το σινεμά και η σκηνή της Εξόδου ως υπόδειγμα των οραμάτων του πιο μεγαλεπήβολου σκηνοθέτη που έβγαλε ποτέ το Χόλιγουντ πριν τον Τζέιμς Κάμερον. Η Παλιά Διαθήκη μένει στο συρτάρι γιατί η ταινία αυτή την αναπληρώνει και την χρωματίζει με τον ιδανικότερο τρόπο. Δείτε και τον Γιούλ Μπρίνερ ως Ραμσή, έναν Φαραώ που δεν θα θέλατε να σας διοικεί. Την ίδια χρονιά βγήκε και το Ο Γύρος του Κόσμου σε 80 Ημέρες. Ενώ οι «Δέκα Εντολές» κατέκτησαν τον τίτλο της πιο εμπορικής ταινίας της δεκαετίας τους κι ενώ τα Όσκαρ επέλεξαν να βραβεύσουν εκείνη την χρονιά το θέαμα, προτιμήθηκε η απλά διασκεδαστική μεταφορά του Ιούλιου Βερν και οι «Εντολές» περιορίστηκαν.

Ο Cecil B. DeMille κάνει ριμέικ ο ίδιος την ταινία του τού 1923 και γράφει ιστορία, πριν αποσυρθεί οριστικά. Μέχρι να βγει το Τα Πάθη του Χριστού (2004), αυτό ήταν το πιο εμπορικό βιβλικό έργο του κινηματογράφου. Φυσικά, με την αναπροσαρμογή των τιμών, παραμένει ακόμα πρώτη. Κέρδισε 65,5 εκατομμύρια δολάρια στην πρώτης της προβολή και ήταν και η πιο εμπορική ταινία της δεκαετίας των 1950.

Η σπουδαιότερη σκηνή και μια από τις πλέον κλασικές της έβδομης τέχνης είναι ο διαχωρισμός της Ερυθράς Θάλασσας από τον Μωυσή. Το εφέ δημιουργήθηκε με την υπερχείλιση μιας τεράστιας δεξαμενής (300.000 γαλόνια) και φυσικά παίχτηκε στο ανάποδο. Ο αφρός παράχθηκε με τη ρήψη νερού απότομα μέσα σε λεκάνη. Έπειτα το αφρώδη νερό προσαρμόστηκε στην γενική εικόνα. Μια ειδική ζελατίνη προστέθηκε στο νερό, για να του δώσει την αίσθηση της θάλασσας. Μπορεί πλέον να μην υπάρχει η δεξαμενή, υπάρχει όμως στα στούντιο της Paramount η λεκάνη και εκτίθεται κοντά στην είσοδο, στο παρκινγκ.

14.000 κομπάρσοι, 15.000 ζώα, 308 ομιλών ρόλοι, 1.200 σκίτσα παραγωγής και συνολικό κόστος 13.500.000 δολάρια. Η σκηνή του οργίου των Εβραίων κράτησε τρεις εβδομάδες γυρισμάτων!

Κατά τα γυρίσματα της μεγαλειώδους σκηνής της Εξόδου, ο σκηνοθέτης αναγκάστηκε να σκαρφαλώσει σε ένα λόφο για να τσεκάρει μια κάμερα που είχε πρόβλημα. Άμεσα, έπαθε καρδιακό επεισόδιο και αναγκάστηκε να μείνει δύο μέρες στο κρεβάτι. Παρά τις διαταγές των γιατρών, αυτός επέστρεψε να ολοκληρώσει την ταινία του.

Το όρος στο σήμα της Paramount δεν είναι το γνωστό της, αλλά το όρος Σινά. Μόλις, όμως, το 5 % του έργου γυρίστηκε στην Αίγυπτο.

Η μη αναφορά του σε ποιόν ανήκει η φωνή του Θεού, έχει γεννήσει θρύλους, αφού έχει υποστεί επεξεργασία και είναι αγνώριστη. Η πιο πιστευτή εκδοχή είναι πως ανήκει στον ίδιο τον DeMille, αλλά κάποιοι επιμένουν ότι είναι του Charlton Heston. Κάποιοι άλλοι αναφέρουν το όνομα του Delos Jewkes, ενός κομπάρσου και τραγουδιστή, που δεν εμφανίζεται στην ταινία. Ο βιογράφος, όμως, του DeMille, ο Donald Hayne, επιμένει ότι όταν ακούγεται ο Θεός ως καιόμενη βάτος τότε μιλάει ο Heston. Όταν, όμως, δίνει τις Δέκα Εντολές, τότε η φωνή είναι δική του. Το 2004, ο Charlton Heston σε μια συνέντευξη παραδέχτηκε ότι αυτός είναι η Φωνή.

Υπήρχε ακόμα μια πληγή που ποτέ δεν είδε φώτα. Η Νεφερτίτη βρίσκεται μαζί με τη συνοδεία της δίπλα στον Νείλο, όταν βατράχια ξεπετιούνται και την καταδιώκουν. Ο σκηνοθέτης την θεώρησε αστεία και την έκοψε στο μοντάζ.



  

Written On The Wind 1956

Written On The Wind 1956

Γραμμένο στον Άνεμο


Σκηνοθεσία: Douglas Sirk

Σενάριο: George Zuckerman, Robert Wilder

Είδος: 1956, Drama, Romance

Διάρκεια: 01:39

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Rock Hudson: Mitch Wayne

Lauren Bacall: Kyle Hadley

Dorothy Malone: Marylee Hadley

Robert Keith: Jasper Hadley

Robert Stack: Kyle Hadley

 

Ο Κάιλ κι ο Μιτς μεγάλωσαν μαζί και παρέμειναν αχώριστοι. Ο Κάιλ δεν έχει πετύχει τίποτα στην ζωή του και συνεχώς πίνει, ενώ είναι γιος εκατομμυριούχου. Ο Μιτς, από την άλλη, ξεκίνησε φτωχός αλλά τώρα είναι γεωλόγος μεγάλης εταιρίας πετρελαίου. Στον δρόμο τους βρίσκεται η Λούσι κι ο Κάιλ αμέσως την ερωτεύεται. Όμως, όταν μαθαίνει πως είναι στείρος τα καταστρέφει όλα με το ποτό. Όταν, όμως, η Λούσι μένει έγγειος, ο Κάιλ υποπτεύεται πως κοιμήθηκε με τον Μιτς και τώρα ποθεί εκδίκηση.

Ο Κάιλ Χάντλεϊ, αλκοολικός γιος ενός μεγιστάνα πετρελαίων, και ο Μιτς Γουέιν συνδέονται με αδελφική φιλία από την παιδική τους ηλικία και ερωτεύονται ταυτόχρονα την καινούρια γραμματέα της εταιρίας, τη Λούσι. Αυτή παντρεύεται τον Κάιλ, ο οποίος για ένα χρόνο σταματά να πίνει, αλλά γίνεται ακόμα πιο κουρέλι όταν μαθαίνει ότι δε μπορεί να κάνει παιδιά. Παράλληλα η αδερφή του, που είναι ερωτευμένη με τον Μιτς, λέει στον Κάιλ πως η Λούσι έχει κρυφή σχέση με τον Μιτς. Συγκλονιστικό οικογενειακό μελόδραμα του Douglas Sirk, που μιλάει με μοναδική μεγαλοπρέπεια για τις μακρινές αναμνήσεις, τις θρυμματισμένες αξίες, τις νέες προσδοκίες που συντρίβουν. Καταπληκτική, παροξυσμική μουσική από τον Frank Skinner, ιδιότυπος εξπρεσιονισμός σε χρώματα και φωτισμούς, σπουδαίο σενάριο. Στις ερμηνείες ξεχωρίζουν οι Lauren Bacall και Robert Stack.