Δευτέρα 25 Μαΐου 2020

Intolerance 1916


Intolerance 1916
Μισαλλοδοξία


Σκηνοθεσία: D.W. Griffith
Συγγραφείς: D.W. Griffith, Anita Loos
Είδος: Drama, History
Διάρκεια: 2h 43min
Μεσότιτλοι: Δικής μου μετάφρασης


Η πτώση της Βαβυλώνας (539 π.χ.), η σταύρωση του Ιησού Χριστού (27 μ.Χ.), η νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου (1572 μ.Χ.) και η διαμάχη εργατών με καπιταλιστές στο σήμερα (1914). Τέσσερεις ιστορίες που αποδεικνύουν ότι η μισαλλοδοξία του ανθρώπινου γένους είναι αιώνιο φαινόμενο.


Ένα από τα αριστουργήματα της βωβής περιόδου. Ήταν και η απάντηση του Griffith σε όσους κατηγόρησαν την Γέννηση ενός Έθνους για ρατσιστικό περιεχόμενο. Ο σκηνοθέτης κάνει συνεχές μοντάζ ανάμεσα στις τέσσερεις ιστορίες του και όσο πλησιάζουμε στην κλιμάκωση, αυτό γίνεται γρηγορότερο. Κανένας χαρακτήρας δεν έχει όνομα και αυτό συμβαίνει επειδή ο δημιουργός θέλει να προβάλει τους χαρακτήρες ως σύμβολα. Το αστρονομικό ποσό των 2 εκατομμυρίων δολαρίων δαπανήθηκε για την κατασκευή και όταν η ταινία πάτωσε στα ταμεία, οδήγησε τον Griffith σε χρεοκοπία. Παρόλα αυτά είναι η καλύτερη ταινία του και το μοντάζ της επηρέασε τους μεγάλους ρώσους δημιουργούς των 1920. Κυκλοφορούν τέσσερεις εκδόσεις, με καλύτερη αυτή που έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ της Βενετίας το 2007 και διαρκεί 177΄. Πιο συχνή είναι η αποκαταστημένη κόπια του 1989, που διαρκεί 197΄.


Η "Μισαλλοδοξία" είναι ένα σπονδυλωτό βωβό αριστούργημα που αποτελείται από 4 διαφορετικές ιστορίες, οι οποίες εκτυλίσσονται σε 4 διαφορετικές χρονικές περιόδους. Κοινό τους γνώρισμα είναι η αδιαλλαξία της ανθρώπινης κρίσης και εναλλάσσονται επί της οθόνης αναλόγως με τις ομοιότητες που παρουσιάζουν. Φημολογείται ότι στην εποχή της η ταινία δημιούργησε σάλο με την ενσάρκωση του Ιησού Χριστού και με την ωμότητα των χαρακτήρων της. Βέβαια, εμείς σήμερα δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν όντως αληθεύουν οι παραπάνω φήμες...
Πρόκειται για ένα από τα πρώτα αριστουργήματα της 7ης τέχνης, που περιέχει πλούσια "χάρτινα" σκηνικά και μια πληθώρα από αμέτρητους κομπάρσους. Έκτος από τον ήχο (που δεν ανακαλύφθηκε ακόμη) η "Μισαλλοδοξία" δεν έχει να ζηλέψει τίποτα άλλο από τις σύγχρονες παράγωγες.


 Πρόκειται για το πολυδάπανο αριστούργημα του D.W. Griffith, ο οποίος σε μία προσπάθεια να απαντήσει σ’ αυτούς που επέκριναν τις ρατσιστικές νύξεις του επίσης σημαντικού The Birth of a nation, σχολιάζει την ανθρώπινη μισαλλοδοξία προβάλλοντάς την σε τέσσερις εποχές ξεκινώντας από την αρχαία Βαβυλώνα και φτάνοντας έως την σύγχρονή του Αμερική. Η παραγωγή ξεπερνούσε κάθε προσδοκία το ίδιο και η διάρκεια της ταινίας που φτάνει τις τρεις ώρες και η ταινία εκτός του ότι αποτελεί σημείο αναφοράς καθιέρωσε – πάντα υπολογίζοντας και την επιρροή του Birth of a nation – τον δημιουργό της ως έναν από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του αιώνα (έναν από του τέσσερις κομβικούς σκηνοθέτες κατά Ραφαηλίδη).




Birth Of A Nation 1915

Birth Of A Nation 1915
Η Γέννηση ενός Έθνους


Σκηνοθέτης: D.W. Griffith
Συγγραφείς: Thmas Dixon Jr.
Είδος: Drama, History, War
Διάρκεια: 3h 15min
Μεσότιτλοι: Δικής μου μετάφρασης από την Γαλλική κόπια.
Παίζουν:Lillian Gish, Mae Marsh, Henry B. Walthall, και πολλοί άλλοι.


Η εποποιία του Αμερικανικού Εμφυλίου ιδωμένη και από τις δύο πλευρές. Στο δεύτερο μέρος της ταινίας υπάρχουν σαφείς ρατσιστικές νύξεις, αφού είναι αφιερωμένο στην αντεπίθεση των πρώην σκλάβων έγχρωμων εναντίον των λευκών του Νότου.


Το πρώτο μεγάλο φιλμ του κινηματογράφου, και στην ποιότητα γραφής και σαν τεράστια εμπορική επιτυχία (1,000,000 άνθρωποι το πρώτο έτος προβολής) και σαν κόστος (110,000 δολάρια, ποσό απλησίαστο τότε) αλλά και, στην κυριολεξία, λόγω διάρκειας, με διαβόητες ρατσιστικές νύξεις, από μυθιστόρημα του Thomas Dixon Jnr. (The Clansman: A Historical Romance of the Ku Klux Klan). Εδώ μάλιστα εγκαινιάζεται το να παίζουν λευκοί ηθοποιοί βαμμένοι μαύροι, αντί για αυθεντικούς έγχρωμους ερμηνευτές, κάτι που θα διατηρηθεί στις περισσότερες περιπτώσεις των βωβών ταινιών. Οι σκηνές των μαχών είναι εκπληκτικές για την εποχή τους, ενώ δεν είναι εύκολο να βρείτε την αρχική κόπια, αφού κυκλοφορούν πολλές κατά πολύ μικρότερες της αρχικής διάρκειας. Πολλά συνετέλεσαν στον θρύλο της ταινίας και ένα από αυτά είναι η πιθανή και τελείως ανεξακρίβωτη συμμετοχή διασήμων ονομάτων στους κομπάρσους, όπως οι John Ford, Bessie Love, Erich von Stroheim και ένας αυθεντικός ινδιάνος ηθοποιός ο Charles Eagle Eye. Επίσης, μετά το θάνατο του δημιουργού ο Donald Crisp υποστήριξε πως αυτός σκηνοθέτησε τις σκηνές μάχης, οι οποίες και γυρίστηκαν εκεί που σήμερα είναι το μεγάλο στούντιο της Universal.


Ρατσιστική και ξεπερασμένη ταινία εποχής που εξυμνεί τους λευκούς ιππότες της Κου-Κουξ-Κλαν, αλλά αναμφίβολα μια ταινία με ιστορικό ενδιαφέρον καθώς και ρόλο στην δημιουργία του επικού σινεμά. Δημιουργός της ο Ντέιβιντ Γουόρκ Γκρίφιθ, ένας από τους σκηνοθέτες που επηρέασε τον κινηματόγραφο και την αφήγησή του και εισήγαγε εκτός των άλλων και την κινηματογραφική καταδίωξη (που την βλέπουμε και σε αυτήν την ταινία). Η ταινία στάθηκε στην εποχή της τεράστια εμπορική επιτυχία είχε σημασία στο ιστορικό αμερικανικό σινεμά και στην σχέση του με το κοινό, αλλά και ξεσήκωσε λόγο της ιδεολογίας της και του τρόπου παρουσίασης των μαύρων πολλά επεισόδια. Πρωταγωνίστρια της ταινίας μια από τις αγαπημένες πρωταγωνίστριες του Γκρίφιθ, η Λίλιαν Γκις.



Κυριακή 24 Μαΐου 2020

Cabiria (1914)

Cabiria (1914)




Σκηνοθεσία: Giovanni Pastrone.
Πρωταγωνιστούν: Italia Almirante-Manzini, Lidia Quaranta, Bartolomeo Pagano.

Για εισαγωγή θα ήθελα να παραθέσω αυτούσιο το κείμενο με το οποίο ξεκινά η ταινία:

Περιτριγυρισμένη από ρωμαϊκές αρχαιότητες, βυθισμένη στις παραδόσεις της Μεγάλης Όπερας και επηρεασμένη από την Ιταλική νίκη στο Λιβυκό πόλεμο (1911-1912), η ιταλική κινηματογραφική βιομηχανία άρχισε να γυρίζει μια σειρά από φαντασμαγορικά ιστορικά έργα στα χρόνια ακριβώς πριν από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η πτώση της Τροίας, οι τελευταίες ημέρες της Πομπηίας, Νέρων και Κβο
Βάντις, υποδηλώνουν ένα επικό περιβάλλον αυτών των ταινιών, από τις οποίες
η «Cabiria » ήταν η πιο καινοτόμα και επιτυχημένη. Στις 18 Απριλίου 1914, η Cabiria
έκανε πρεμιέρα στο Τορίνο, το σπίτι της εταιρείας παραγωγής Φιλμ της Ιταλίας.
Σε ένα μήνα προβλήθηκε ιδιωτικώς στη Νέα Υόρκη και σύντομα έκανε επιτυχημένη πορεία σε ένα κανονικό Θέατρο: Το Knickerbockers. Ο αντίκτυπος της ταινίας επηρέασε την ιστορία του κινηματογράφου. Λέγεται ότι όταν ο Griffith είδε το Cabiria, ήταν τόσο συγκλονισμένος ώστε αποφάσισε να γυρίσει το: «The Mother and the Law» και στη συνέχεια το «Μισαλλοδοξία». Αυτό ήταν αρκετά αξιόλογο νέο για τους «New York Times», όπου σε μία από τις σπάνιες φορές που ασχολείται με κριτικές ταινιών αυτή την περίοδο, να δηλώσει, «Το Φωτόδραμα» είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά θεάματα που έχουν υπάρξει ποτέ.
Σήμερα, το «Cabiria » συνεχίζει να αποσπά αξιόλογους επαίνους. Μια εκθαμβωτική ταινία, γεμάτη με εκπληκτικές αποκαλύψεις. Καταπληκτικά σκηνικά και σχολαστικά κομψά κοστούμια και τα μεγαλειώδη σκηνικά, που θα μπορούσαν να έχουν εμπνευστεί από έργα ζωγραφικής.
Ένα κείμενο που θα μπορούσε να γραφτεί για τον αντίκτυπο των πειραμάτων του Pastrone για τον φωτισμό και την κίνηση της κάμερας, το πρασίνισμα της ταινίας κατά την διαδικασία.
Kelvin Thomas
Los Angeles Times
Παραλλαγές αλληλουχίας στο Fantastic Μολώχ, μπορεί εύκολα να τις δούμε σε μια μεγάλη ποικιλία επικών ταινιών όπως: Metropolis του Fritz Lang(1927), και «Η Κιβωτός του Νώε» του Michael Curtiz(1928). Ο Fellini την έχει στον τίτλο σε ένα από τα αριστουργήματά του. «Νύχτες της Cabiria». Η θεαματική ταινία του Giovanni Pastrone είναι ένα από τα πιο σημαντικά έργα που έγιναν ποτέ. Για δεκαετίες ήταν προσβάσιμη στο κοινό μόνο στην σοβαρά περικομμένη της έκδοση.
Αυτή η βίντεο έκδοση έχει παραχθεί από εκτύπωση υλικού 35 χιλιοστών. Περιέχει όλο το διαθέσιμο υλικό και με τη σωστή ταχύτητα προβολής. Οι αυθεντικοί μεσότιτλοι έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά από τους καθηγητές Charles και Μιρέλλα Jona Affron, των οποίων οι έρευνες και ο ενθουσιασμός είναι υπεύθυνοι για την αποκατάσταση του Cabiria  στις ΗΠΑ.

Το Σάουντρακ εκτελέστηκε από τον
Jacqes Gauthier, βασισμένο
στην αυθεντική ταινία.


Η ταινία φιλοδοξεί να μας παρουσιάσει μια μεγάλη και σημαντική περίοδο της Ρωμαϊκής ιστορίας που αφορά τον δεύτερο Καρχηδονιακό πόλεμο.
Το σενάριο μας παρουσιάζει μια μικρούλα, την Cabiria,  που κατά μια έκρηξη του ηφαιστείου της Αίτνα, η τροφός της την παίρνει αγκαλιά και μαζί με τους λοιπούς αλλόφρονες υπηρέτες τρέχουν να σωθούν. Τότε τις απαγάγουν πειρατές και τις πωλούν στο σκλαβοπάζαρο της Καρχηδόνας. Εκεί την μικρούλα την αγοράζει ο Αρχιερέας του ναού για να την προσφέρει θυσία στον θεό Μολώχ. Να την κάψει δηλαδή ζωντανή! Η τροφός αναγνωρίζει κάποιον Ρωμαίο ευγενή που βρίσκεται εκεί με σκοπό να κατασκοπεύει την Καρχηδόνα και τον παρακαλάει να κάνει κάτι για να σώσει την μικρή. Τότε αυτός μαζί με τον μυώδη σκλάβο του τον Μασίστα, σώζουν την μικρή


Η παρουσίαση της φανταστικής φιγούρας του Μασίστα για πρώτη φορά είναι πολύ επιτυχημένη με αποτέλεσμα από τότε μέχρι και σήμερα να έχουν παραχθεί αρκετά ψευτοϊστορικά έργα με πρωταγωνιστή τον Μασίστα. Μέχρι και «ο Μασίστα εναντίον του Βρικόλακα» μας παρουσίασαν!


Από κει και πέρα, με φόντο την ιστορία αυτή, η ταινία προσπαθεί να μας παρουσιάσει μια μεγάλη περίοδο της Ρωμαϊκής ιστορίας. Μία συμβουλή. Αν δεν είστε γνώστης της Ρωμαϊκής ιστορίας, μην προσπαθήσετε να την μάθετε μέσω της ταινίας αυτής διότι θα μπερδευτείτε περισσότερο. Αναφέρονται διάφορα σημαντικά ονόματα της εποχής όπως ο Αννίβας, ο Σκιπίων κ.α. καθώς και τοπωνύμια που διεξήχθησαν σημαντικές μάχες οι οποίες ίσως και να καθόρισαν τον κόσμο όπως τον ξέρουμε εμείς σήμερα. Όμως και για πολλά ιστορικά γεγονότα που αναφέρονται υπάρχει διαφωνία μετάξι των ιστορικών. Πολλές πόλεις της Ν. Ιταλίας, άλλοτε ήσαν σύμμαχες με την Ρώμη και άλλοτε σύμμαχες με τους εχθρούς της. Μας παρουσιάζονται π.χ. οι Συρακούσες που ήσαν εναντίον της Ρώμης και ο Ρωμαϊκός στόλος ανέλαβε να τις κυριεύσει. Τότε εμφανίζεται ο Αρχιμήδης ο οποίος χρησιμοποιώντας κοίλα κάτοπτρα βάζει φωτιά και εξοντώνει στην κυριολεξία τον Ρωμαϊκό στόλο!


Ότι και να πούμε όμως, η ταινία αυτή δεν παύει να είναι μνημείο στην ιστορία του κινηματογράφου και να μας προκαλεί τον θαυμασμό και της απορία, πως κατόρθωσαν οι άνθρωποι αυτοί με τα τότε μέσα να στήσουν τέτοια σκηνικά που ακόμα και σήμερα θα ήταν μεγάλο πρόβλημα να παραχθούν. Κτήρια, αγάλματα τεράτων και φανταστικών ζώων που ακόμα και γύψινα να είναι απαιτούν πολλή δουλειά και χρήμα.


Πάντως όπως και στη ταινία του Γκρίφιθ: η Γεννήση Ενός Έθνους, έτσι και για την ταινία αυτή υπήρξε πολιτική αντιπαράθεση. Πράγματι, την παραγωγή της ταινίας είχε ο υπερεθνικηστής Γκαμπριέλε ντ’Ανούντσιο ο οποίος βασίστηκε στο γεγονός ότι η Ιταλία μόλις είχε εξέλθει νικηφόρα του Ιταλοτουρκικού πολέμου που κατόρθωσε να αποσπάσει από τους Τούρκους τις Βορειοαφρικανικές αποικίες. Για να λέμε την αλήθεια, και προοδευτικοί θεωρούμενοι άνθρωποι του πνεύματος εκείνης της εποχής είχαν την άποψη ότι τα «πολιτισμένα» Ευρωπαϊκά κράτη πρέπει να έχουν αποικίες έθνη με «υποδεέστερους υπηκόους! Έτσι ο παραλληλισμός της κατάληψης της Καρχηδόνας συνδέθηκε με την κατάληψη της Β. Αφρικής και έριχνε λάδι στις ιμπεριαλιστικές βλέψεις της Ιταλίας και του Ιταλικού μεγαλοϊδεατισμού.
Όσο για τον Giovanni Pastroneμία λέξη μόνο του ταιριάζει:
ΠΡΟΣΚΥΘΝΟΥΜΕ








Der Schatz 1923

Der Schatz 1923
Ο Θησαυρός


Σκηνοθεσία: Georg Wilhelm Pabst
Συγγραφείς: Rudolph Hans Bartsch, Willy Hennings
Είδος: Drama, Romance – Διάρκεια: 80 λεπτά
Ελληνικοί μεσότιτλοι δικής μου μετάφρασης
Παίζουν:
Albert Steinrück =Ο αρχιμάστορας
Ilka Grüning = Άννα, η γυναίκα του
Lucie Mannheim = Beate, η κόρη τους
Hans Brausewetter = Arno, ο νεαρός τεχνίτης
Werner Krauss = Svetelenz, ο παλιός εργάτης

Ο αρχιμάστορας κατασκευαστής καμπάνων Balthasar Hofer, η σύζυγός του Άννα, η κόρη τους Beate και ο τεχνίτης τους Svetelenz ζουν σε ένα σπίτι που ξαναχτίστηκε μετά την καταστροφή του από τους Τούρκους το 1683. Ο αρχιμάστορας λέει ότι φημολογείται πως ένας θησαυρός είχε θαφτεί εκείνη την εποχή κάπου τριγύρω. Ο Svetelenz, ο οποίος είναι πεπεισμένος ότι ο θησαυρός είναι κρυμμένος στο σπίτι, ελπίζει ότι αν το βρει, θα μπορέσει να παντρευτεί τον Beate.


Ένας νέος χρυσοχόος τεχνίτης, ο Arno έρχεται στο χωριό για να εργαστεί για τη διακόσμηση μιας καμπάνας που μόλις τέλειωσε ο μάστορας. Σύντομα, αυτός και η Beate ερωτεύονται. Ένα βράδυ βλέπουν τον Svetelenz να ψάχνει τον θησαυρό με ένα "μαγικό ραβδί"! Η Beate πείθει τον Arno να βρει αυτός τον θησαυρό για να την παντρευτεί. Ο Arno πιστεύει ότι ένας θησαυρός που χρονολογείται από την εποχή των Τούρκων, μπορεί να έχει κρυφτεί μόνο στα θεμέλια του σπιτιού, μια και οι Τούρκοι είχαν ισοπεδώσει τα πάντα. Σύντομα θα βρει το μέρος όπου φαίνεται να είναι κρυμμένος. Ο Svetelenz λέει στον μάστορά του ότι αυτός βρήκε τον θησαυρό και ότι πρέπει να απαλλαγούν από τον χρυσοχόο που ξέρει επίσης γι 'αυτό.


Αφού προσπαθούσαν ανεπιτυχώς να κάψουν τον Arno ζωντανό με λιωμένο μέταλλο, τον στέλνουν έξω από το σπίτι με την Beate για να φέρουν κρασί, ενώ σκάβουν για τον θησαυρό. Όταν ο Arno και η Beate επιστρέψουν σπίτι, βρίσκουν τον μάστορα, τη σύζυγό του και τον Svetelenz να γιορτάζουν την ανακάλυψή τους. Ο Svetelenz προσφέρει το μερίδιό του από τον θησαυρό για να παντρευτεί την Beate, αλλά αυτή απαντά ότι δεν είναι προς πώληση. Ο Arno τους απειλεί με ένα μαχαίρι για να πάρει το μερίδιό του από τον θησαυρό, αλλά η Beate του λέει ότι πρέπει να τους αφήσουν να τον έχουν και βγαίνει από το σπίτι. Μετά από μια στιγμή δισταγμού, ακολουθεί ο Arno και φεύγουν μαζί.


Ο Μάστορας και η σύζυγός του παίρνουν τον θησαυρό στο δωμάτιό τους και ο Svetelenz αρχίζει να σκάβει φουριόζος στον κύριο πυλώνα του σπιτιού, για να δει αν υπάρχει κάποιος χρυσός ακόμα. Οι ενέργειές του προκαλούν την κατάρρευση του σπιτιού, θάβοντας τον Svetelenz, τον μάστορα και τη σύζυγό του μαζί με τον θησαυρό κάτω από τα ερείπια. Ο Άρνο και η Beate βγαίνουν περπατώντας από το δάσος στο ξέφωτο.



Der Student Von Prag. 1913

Der Student Von Prag. 1913
Ο Σπουδαστής της Πράγας


Είδος: Δραματική, Φαντασίας, Τρόμου
Σκηνοθέτες: Paul Wegener και Stellan Rye
Ηθοποιοί: Paul Wegener, Grete Berger, Lyda Salmonova, John Gottowt, Lothar Körner, κ.α. Διάρκεια: 85 λεπτά. Μεσότιτλοι: Asteraki


Αρχικό κείμενο: William Wilson, του Edgar Allan Poe
Στην Πράγα του 1820, ο Balduin (Paul Wegener), ένας φτωχός νεαρός, είναι ο πιο ατίθασος μαθητής και καλύτερος ξιφομάχος στην πόλη. Η άσχημη οικονομική του κατάσταση και η δίχως επιστροφή αγάπη του προς την Κοντέσα Magrit (Grete Berger) τον έχουν φέρει σε βαθιά κατάθλιψη. Μια μέρα, και ενώ πνίγει το πόνο του σε ένα ποτήρι μπύρα, τον προσεγγίζει ο γέρος Scapinelli (John Gottowt) και του λέει πως μπορεί να έχει μια λύση στα προβλήματά του. Ο Scapinelli προσφέρει πλούτο και οτιδήποτε άλλο επιθυμεί στο νεαρό άνδρα, αν αυτός θα υπογράψει το όνομά του σε συμβόλαιο. Ο φοιτητής υπογράφει χωρίς δεύτερη σκέψη, αλλά δεν γνωρίζει την παγίδα στην οποία έχει παρασυρθεί.


Παρόλο που η Berger και ο Wegener ήταν κατά μια δεκαετία μεγαλύτεροι για το ρόλο τους, η ταινία είναι αρκετά αποτελεσματική, αν λάβουμε υπόψη μας τη χρονολογία προβολή της. Χρησιμοποιεί αυθεντικές τοποθεσίες της Πράγας και, χάρη στα περίτεχνα πλάνα του οπερατέρ, η σκηνή που ο Balduin συναντά το δαιμονικό κλώνο του είναι αναμφισβήτητα ανατριχιαστική.


Παρόλο που το "Der Student Von Prag" του 1913 από τον Stellan Rye έχει ξεχαστεί στις μέρες μας, δεν παύει να είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία τρόμου στην ιστορία του κινηματογράφου. Ένας τίτλος που αδίκως κατέχει το "The Birth of a Nation" του Griffith, το οποίο δημιουργήθηκε δύο χρόνια μετά


Ο Balduin, ως ένας νεαρός που προσπαθεί να κλέψει τη γυναίκα ενός άλλου, είναι ίσως ένας από τους πρώτους αντιήρωες του κινηματογράφου, και όπως πάντα ο ρόλος αυτός είναι μια χρυσή ευκαιρία για ηθοποιούς να αναδειχτούν. Ωστόσο η έλλειψη του διαλόγου, λόγω του ότι η ταινία είναι βωβή, δεν έδωσε την ευκαιρία στον Wegener να αξιοποιήσει αυτή την ευκαιρία.



Haxan: Witchcraft Through The Ages 1922


Haxan: Witchcraft Through The Ages 1922
Η μαγεία δια μέσου των αιώνων



Σκηνοθεσία: Benjamin Christensen
Πρωταγωνιστούν: Benjamin Christensen, Clara Pontoppidan, Oscar Stribolt, Astrid Holm, Maren Pedersen.
Είδος: Τρόμου (Βουβή) Διάρκεια: 122 λεπτά
Χώρα Προέλευσης: Σουηδία
Μεσότιτλοι: marba1065

Η συγκεκριμένη ταινία είναι χωρισμένη σε τέσσερα μέρη. Ξεκινά με μια πραγματεία για τις εμφανίσεις δαιμόνων και την ύπαρξη μαγισσών στους πρωτόγονους και μεσαιωνικούς πολιτισμούς, καθώς και την απεικόνιση του ηλιακού συστήματος και της κοινής, τότε, αντίληψης περί κολάσεως. Αυτό επιτυγχάνεται με μια σειρά από φωτογραφίες με αγάλματα, πίνακες ζωγραφικής και ξυλόγλυπτα.
Η συγκεκριμένη ταινία είναι χωρισμένη σε τέσσερα μέρη. Ξεκινά με μια πραγματεία για τις εμφανίσεις δαιμόνων και την ύπαρξη μαγισσών στους πρωτόγονους και μεσαιωνικούς πολιτισμούς, καθώς και την απεικόνιση του ηλιακού συστήματος και της κοινής, τότε, αντίληψης περί κολάσεως. Αυτό επιτυγχάνεται με μια σειρά από φωτογραφίες με αγάλματα, πίνακες ζωγραφικής και ξυλόγλυπτα.

Η συγκεκριμένη ταινία είναι χωρισμένη σε τέσσερα μέρη. Ξεκινά με μια πραγματεία για τις εμφανίσεις δαιμόνων και την ύπαρξη μαγισσών στους πρωτόγονους και μεσαιωνικούς πολιτισμούς, καθώς και την απεικόνιση του ηλιακού συστήματος και της κοινής, τότε, αντίληψης περί κολάσεως. Αυτό επιτυγχάνεται με μια σειρά από φωτογραφίες με αγάλματα, πίνακες ζωγραφικής και ξυλόγλυπτα.
haxan-04Το τελευταίο μέρος της ταινίας εξηγεί πώς οι δεισιδαιμονίες των παλαιών έχουν αποδειχθεί αναληθής από τους επιστήμονες του 1922. Ο Christensen ισχυρίζεται ότι οι περισσότεροι κατηγορούμενοι για μαγεία ήταν ψυχικά άρρωστοι, μια ψυχική κατάσταση που θεωρείτο πλέον ασθένεια. Χρησιμοποιώντας τις υποθέσεις ενός υπνοβάτη και ενός κλεπτομανή, τονίζει το πως θα μπορούσαν να θεωρηθούν περιπτώσεις δαιμονισμένων κατά των Μεσαίωνα. Ολοκληρώνει με ένα ειρωνικό μήνυμα, του πως το κάψιμο στη πυρά έχει αντικατασταθεί με τον εγκλεισμό στη κλινική.
Ο σουηδικός κινηματογράφος είναι κάτι σαν τον αλλόκοτο ξάδερφο μας, ο οποίος κάθεται σε μια γωνία και πειραματίζεται χωρίς να μιλά σε κανένα, αλλά όταν του δίνουμε σημασία καταλαβαίνουμε πως κάνει κάτι καλύτερα από εμάς. Ο Christensen έφερε κάτι στο κινηματογράφο τρόμου που έως τότε δεν υπήρχε: μακρύς πρόλογος, με περισσότερες εικόνες.
Μέχρι τότε ο πρόλογος στις βωβές ταινίες τρόμου ήταν λέξεις και ελάχιστα δευτερόλεπτα κινηματογράφησης. Ο Σουηδός σκηνοθέτης, ωστόσο, αφιερώνει ένα ολόκληρο μέρος του συνολικού χρόνου για να μας καλωσορίσει στη ψυχεδέλεια του.
Ένα ακόμα αξιόλογο στοιχείο είναι το ότι ο Christensen μεταδίδει το μήνυμά του μεταμορφώνοντας το σενάριο σε ντοκιμαντέρ. Όπως έκανε το Blair Witch Project, περίπου 80 χρόνια μετά την μεταφορά του Häxan στη μεγάλη οθόνη.



Παρασκευή 22 Μαΐου 2020

Les vampires (1915)

Les vampires (1915)
Οι Βρικόλακες

Σκηνοθεσία: Louis Feuillade

Σενάριο: Louis Feuillade

Παίζουν: Musidora,  Édouard Mathé, Marcel Lévesque 


Ιστορικά είναι η πρώτη παραγωγή… σήριαλ! Πράγματι. Από 10 επεισόδια αποτελείται η σειρά αυτή. Ως προς τον τίτλο, να μην μπερδευόμαστε και να φανταζόμαστε τίποτε βρικόλακες. Βαμπίρ είναι το όνομα μιας εγκληματικής συμμορίας που δρα στο Παρίσι. Αρχηγός τους είναι ο αρχιβρικόλακας ο οποίος τακτικά εξουδετερώνεται και αντικαθίσταται από νέο στο επόμενο επεισόδιο. Τέσσερις αρχηγοί τελικά παρελαύνουν στα επεισόδια. Ψυχή όμως της συμμορίας  είναι η Irma veb. Το όνομά της είναι αναγραμματισμός της λέξης Vambi. Αυτή συνδέεται και υπηρετεί τους αρχηγούς.  Την υποδύεται η βεντέτα της εποχής Musidora. 

Είναι το φετίχ  της εποχής όπου με το μαύρο κολλητό της κολάν πηδά στις στέγες σαν αγριόγατα, ξεγλιστρά στο σκοτάδι και εξάπτει την φαντασία του ανδρικού πληθυσμού.
Διάσημοι σουρεαλιστές της εποχής πίνουν κρασί στο όνομά της και ομολογούν ότι υπήρξαν θύματα της γοητείας της. Η κοπέλα απετέλεσε πρόδρομο των μετέπιπτα γυναικών «Fam Fatal».  Επισκιάζει τους συμπρωταγωνιστές της, ιδίως τον Édouard Mathé που στον ρόλο του δημοσιογράφου και διώκτη των Vambir Philippe Guérande,  είναι αρκετά άνευρος και μη δυναμικός.


Η ταινία μας παρουσιάζει μια ξεχαρβαλωμένη αστική τάξη, όπου τα Vambir μπαινοβγαίνουν ανενόχλητα από πόρτες, τοίχους, τζάκια κ.λ. Συχνά δε άτομα με περίοπτες θέσεις (δικαστές, αστυνόμοι, παπάδες) είναι μέλη της συμμορίας. Οι δε υποτιθέμενοι καλοί δεν είναι καλλίτεροι από τους κακοποιούς, αν σκεφτούμε και τον φριχτό τρόπο που στο τέλος εξουδετερώνονται τα Vambir.
Η ταινία αυτή θα πρέπει να απετέλεσε έμπνευση για τις μετέπειτα ταινίες: «Δόκτορ Μαμπούζε»
Από τις κόπιες της ταινίας που σώζονται, έχουν παραβιαστεί οι μεσότιτλοι και στην ταινία επάνω έχουν χαραχτεί Αγγλικοί. Έπρεπε λοιπόν να βρω το αυθεντικό Γαλλικό κείμενο και να το μεταφράσω στα Ελληνικά.



01 - The Severed Head


02 - The Ring That Kills

03 - The Red Codebook


04 - The Spectre


05 - Dead Man's Escape


06 - Hypnotic Eyes

07 – Satanas


08 - The Thunder Master


09 - The Poisoner


10 - The Terrible Wedding