Δευτέρα 15 Ιουνίου 2020

Steamboat Bill Jr.1928


Steamboat Bill Jr.1928
Το Ατμόπλοιο Μπιλ Jr.


Σκηνοθεσία: Charles Reisner, Buster Keaton
Σενάριο: Carl Harbaugh
Είδος: Action, Comedy, Drama
Διάρκεια: 1h 10min
Παίζουν:
Buster Keaton = William Canfield Jr.
Tom McGuire = J.J. King
Ernest Torrence =             William 'Steamboat Bill' Canfield
Tom Lewis = Tom Carter
Marion Byron = Kitty King – Κόρη τουKing


Ο Γουίλι είναι ένας ξεπεσμένος καπετάνιος ατμόπλοιου. Μετά από χρόνια χωρισμού έρχεται να δει ξανά τον πατέρα του. Αυτός θέλει να κάνει τον γιο του αληθινό άντρα, αλλά καταφέρνει να συλληφθεί και να οδηγηθεί στην φυλακή. Ο Γουίλι βάζει σε πείσμα να απελευθερώσει τον πατέρα του.


Εδώ βρίσκεται η απίστευτη σκηνή όπου ένας ολόκληρος τοίχος σπιτιού πέφτει πάνω στον Keaton κι αυτός διασώζεται επειδή τυχαίνει να βρίσκεται στο κενό ενός παραθύρου. Ο τοίχος ήταν κανονικός κι όχι κάποιο ελαφρύ σκηνικό κι ο ηθοποιός ρίσκαρε αληθινά τη ζωή του αν είχε υπολογιστεί και μία ίντσα λάθος. Φυσικά, δεν ήθελε κάποιον κασκαντέρ στη θέση του.


O Μπάστερ Κίτον δουλεύει ως καπετάνιος ενός μικρού ατμόπλοιου στον ποταμό Μισισιπή. Προσπαθεί να μοιάσει του πατέρα του, του Steamboat Bill και να γίνει αυτός ο νεός Steamboat Bill Jr.. Ερωτεύεται όμως την κόρη του επιχειρηματικού αντιπάλου του πατέρα του και τα πράματα περιπλέκονται.


Ως συνήθως, η πλοκή στις κωμωδίες του Κίτον είναι δευτερεύουσας σημασίας. Αυτό που περίμενε ο κόσμος να δει ήταν τι απίστευτα και πόσο επικίνδυνα γκανγκ θα σκαρφιζόταν πάλι ο διάσημος κωμικός. Εδώ η ιστορία κυλάει σχετικά χαλαρά, μέχρι τη στιγμή που θα «σκάσει μύτη» ένας τυφώνας. Από κει και έπειτα και για τα τελευταία 15 λεπτά γίνεται της μουρλής, όλα τα σκηνικά καταστρέφονται, επικρατεί πανδαιμόνιο. Εδώ υπάρχει η διάσημη σκηνή με τον Κίτον να στέκεται μπροστά από ένα σπίτι, να πέφτει όλη η πρόσοψη και να σώζεται καθώς το σώμα του περνάει μέσα από το ανοιχτό παράθυρο της σοφίτας!


Η ταινία αποτελεί την τελευταία ανεξάρτητη δημιουργία του Κίτον. Την εποχή των γυρισμάτων είχε τεράστια οικονομικά προβλήματα, ο πρώτος του γάμος πήγαινε προς διάλυση και το τέλος του ως ανεξάρτητου δημιουργού ήταν προ των πυλών. Η ταινία ήταν εμπορική αποτυχία και τον επόμενο χρόνο υπέγραψε συμβόλαιο με την MGM.




Παρασκευή 12 Ιουνίου 2020

Battling Butler 1926


Battling Butler 1926
Οι Μπελάδες του Μπάτλερ


Σκηνοθεσία: Buster Keaton
Σενάριο: : Paul Gerard Smith
Είδος: Action, Comedy, Romance
Διάρκεια: 1h 17min
Παίζουν:
Buster Keaton = Alfred Butler
Snitz Edwards = Ο πραγματικός πυγμάχος του Άλφρεντ
Sally O'Neil = Το κορίτσι
Walter James = Ο πατέρας του κοριτσιού
Budd Fine = Ο αδελφός του κοριτσιού
Francis McDonald = Ο μπάτλερ του Άφρεντ


Ο Buster Keaton χαρακτήρισε το "Battling Butle" ως μια από τις αγαπημένες του ταινίες και παρόλο που δεν είναι από τις σπουδαιότερές του, είναι εύκολο να καταλάβουμε γιατί ο Keaton την εκτιμά τόσο πολύ. Αν και μεγάλο μέρος της ταινίας  μας παρουσιάζεται ως κωμωδία, η ταινία τελειώνει με μια πραγματικά συναισθηματική κορύφωση αγώνα πυγμαχίας που είναι σχεδόν τόσο συναρπαστικός όσο ο αγώνας πυγμαχίας στο Rocky.


Στη συγκεκριμένη ταινία ο Keaton υποδύεται ένα καλομαθημένο πλουσιόπαιδο, τον Alfred Butler, ο οποίος τυχαίνει να έχει το ίδιο όνομα με έναν πρωταθλητή του μποξ. Ο πατέρας του τον προτρέπει να πάει να κατασκηνώσει για μερικές μέρες στην εξοχή, να ασχοληθεί με το κυνήγι και το ψάρεμα, ώστε να νιώσει "άνδρας". Έτσι κι έγινε, αλλά ο Άφρεντ πήρε μαζί του τον υπηρέτη του ο οποίος εξακολουθεί να τον νταντεύει. Όταν εκεί στην εξοχή γνωρίζει ένα κορίτσι της περιοχής, το ερωτεύεται. Τόσο αυτή όμως όσο και οι δικοί της τον θεωρούν "Λαπά" και όχι άξιο για γαμπρό τους. Τότε αυτός εκμεταλλεύεται την συνωνυμία του με τον διάσημο μποξέρ, και τους δηλώνει ότι είναι αυτός.


Το μεγάλο πρόβλημα αρχίζει όταν γίνεται γνωστό ότι ο Μπάτλερ, ( ο πραγματικός μποξέρ), θα δώσει την επόμενη μέρα έναν συμπαντικό αγώνα. Τον συνοδεύουν μέχρι τον σταθμό του τραίνου για να τον καταβοδώσουν και να του ευχηθούν καλή επιτυχία. Με αγωνία ακούνε από το ραδιόφωνο την περιγραφή του αγώνα όπου ο πραγματικός μποξέρ θριαμβεύει. Τον υποδέχονται σαν ήρωα και χωρίς να το καταλάβει καλά-καλα, τον παντρεύουν με την κοπέλα!


Το μεγάλο του πρόβλημα ξεκινά όταν διαβάζουν στην εφημερίδα ότι ο πυγμάχος Μπάτλερ θα αγωνιστεί με τον φοβερό μποξέρ, γνωστό με το παρατσούκλι "ο δολοφόνος της Αλαμπάμα". Φεύγει υποτίθεται να αγωνιστεί, αλλά παρακαλεί την γυναίκα του να μην τον ακολουθήσει. Αυτή όμως δεν υπακούει στην επιθυμία του και έρχεται ξοπίσω του.
Τότε αρχίζουν τα ευτράπελα. Μένουν στο ίδιο ξενοδοχείο με τον πυγμάχο και την γυναίκα του.


Για μια στιγμή ο Άλφρεντ κουβεντιάζει με την γυναίκα του πυγμάχου, αυτός τον παρεξηγεί νομίζοντας ότι την φλερτάρει και τον βάζει στο μάτι. Συνεννοείται με έναν προπονητή να εκπαιδεύσει τον Άλφρεντ στην πυγμαχία, και όταν βρίσκονται οι δυο τους με την αθλητική τους περιβολή, ορμάει στον Άλφτεντ να του τις βρέξει. Τότε συμβαίνει αυτό που είναι και σε μας γνωστό από τις ελληνικές κωμωδίες, όπου τυχαία ο κωμικός, (Βέγγος, Μανέλης, κ.α.), βρίσκονται χωρίς τη θέλησή τους στο ρινγκ με έναν πυγμάχο και δημιουργούνται διάφορες κωμικές καταστάσεις όταν προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα.


Go West. 1925


Go West. 1925
Ο Μπάστερ Κήτον Καουμπόι


Σκηνοθεσία: Buster Keaton
Σενάριο: Buster Keaton, Lex Neal
Είδος: Comedy, Western
Διάρκεια: 1h 9min
Παίζουν:
Howard Truesdale = Ιδιοκτήτης του ράντζου
Kathleen Myers = Η κόρη του
Ray Thompson = Ο επιστάτης
Brown Eyes = Ο ίδιος
Buster Keaton = Friendless



Ένας νεαρός που δεν βρίσκει δουλειά στην μικρή πόλη του, προσπαθεί να βρει καλύτερη τύχη στη Νέα Υόρκη, όμως εξαντλείται από τη ζωή της πόλης, και αποφασίζει να δοκιμάσει την τύχη κάπου αλλού μετά από μόνο λίγα λεπτά στη Νέα Υόρκη. Κατεβαίνει από την αμαξοστοιχία κοντά σε ένα ράντσο, όπου θα προσπαθήσει να κάνει την τύχη του ως καουμπόι, με τον δικό του πετυχημένο τρόπο. Αυτός θα δείξει τι αξίζει όταν η φάρμα πρέπει να φέρει 100 βόδια στα σφαγεία του Λος Άντζελες για να αποφύγει την χρεωκοπία, ενάντια στην θέληση της γειτονιάς που θέλει καλύτερη τιμή. Μετά από μια ένοπλη μάχη με τους άνδρες της γειτονιάς, είναι το μόνο άτομο σε ένα τρένο για το Λος Άντζελες με 1000 αγελάδες...


Στο «Go West», o Μπάστερ Κίτον είναι ένας μοναχικός άνθρωπος χωρίς φίλους που, κουρασμένος από τη ζωή στη μεγάλη πόλη αποφασίζει να κατευθυνθεί δυτικά, στην καρδιά της βαθιάς Αμερικής. Μετά από πολλές κωμικοτραγικές περιπέτειες, βρίσκει δουλειά στο ράντσο των Τόμσον και γίνεται φίλος με την Καστανομάτα, μια από τις αγελάδες του σπιτιού. Όταν οικονομικά προβλήματα κάνουν την εμφάνισή τους, το αφεντικό αποφασίζει να μετακινήσει το κοπάδι στο Λος Άντζελες και να το πουλήσει. Φυσικά, όλα πάνε λάθος στην διαδρομή και ο Μπάστερ Κίτον μένει μόνος του με τα ζωντανά και προσπαθεί να βάλει τάξη στο χάος - με ξεκαρδιστικά αποτελέσματα.


Μια μικρή παραδοξότητα στο συμπαγές έργο του Κίτον, καθώς είναι αρκετά πιο συναισθηματικό απ' ότι ο σπουδαίος κωμικός συνήθως επέτρεπε στον εαυτό του, το "Go West" είναι ένα φιλμ-ύμνος στην παράδοξη φιλία ενός μοναχικού άνδρα με μια αγελάδα. Εδώ, ο αγέλαστος κλόουν του σινεμά φλερτάρει με την κάμερα με τρόπους που θυμίζουν Τσάρλι Τσάπλιν χωρίς όμως να χάνει ποτέ την "ζεν" στωικότητά του.


Σε μια χαρακτηριστική στιγμή της ταινίας, κατά τη διάρκεια μιας παρτίδας χαρτιών, ένας παράνομος διατάζει τον Κίτον: "Όταν το λες αυτό, χαμογέλα". Ο Κίτον, φυσικά, δεν μπορεί να συμμορφωθεί, αν και πιέζει τα χείλη του με τα δάχτυλα, αποτίοντας έναν μικρό φόρο τιμής στην Λίλιαν Γκις από τον "Σπασμένο Κρίνο", του Γκρίφιθ. Η επεισοδιακή κατάληξη, πάντως, φροντίζει να διακηρύξει αμφιλεγόμενα πως, από όλες τις θηλυκές παρτενέρ του Μπάστερ Κίτον, καλύτερη ήταν η Καστανομάτα.



Πέμπτη 11 Ιουνίου 2020

Seven Chances. 1925


Seven Chances. 1925
Οι Εφτά Ευκαιρίες


Σκηνοθεσία: Buster Keaton
Σενάριο: Roi Cooper Megrue, Clyde Bruckman
Είδος: Comedy, Romance
Διάρκεια: 56min
Παίζουν:
Buster Keaton = James Shannon
T. Roy Barnes = Billy Meekin - Ο συνέταιρος του James
Snitz Edwards = Ο δικηγόρος του James
Ruth Dwyer = Mary Jones – Το κορίτσι τουJames
Frances Raymond = Mrs. Jones – Η μητέρα τηςMary
Erwin Connelly = Ο κληρικός


O Μπάστερ (Τζίμι Σάνον στην ταινία) θέλει να εξομολογηθεί την αγάπη του σε μια κοπέλα αλλά λόγο του ντροπαλού χαρακτήρα του δειλιάζει. Όταν όμως πρέπει να βρει γυναίκα για να παντρευτεί σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα για να κληρονομήσει μια μεγάλη περιουσία, αναγκάζεται να αρχίσει τις προτάσεις γάμου σε όποια εκπρόσωπο του γυναίκειου φύλου βλέπει μπροστά του. Ο συνεταίρος του θα βάλει μάλιστα την ιστορία του νεαρού κληρονόμου στην εφημερίδα. Πριν λήξει η διορία πηγαίνοντας στο ναό για την τελετή του γάμου θα πέσει σε ένα πλήθος υποψηφίων νυφών οι οποίες θα τον κυνηγήσουν στο δρόμο…


Από τις πιο διασκεδαστικές και χαριτωμένες κωμικές περιπέτειες του Κίτον γεμάτη ανθρωπιά, θαυμάσια συναίσθηση της ντροπαλότητας του ήρωα και ρομαντισμό. Περιέχει τις θρυλικές σκηνές όπου ένα πλήθος από νύφες κυνηγάνε τον Κίτον και αυτής όπου πάμπολλες πέτρες τον κυνηγούν σε μια κατηφόρα. Οι καταδιώξεις είναι καταπληκτικές, ο γρήγορος ρυθμός εξαιρετικός και ο Μπάστερ εναρμονισμένος στους ρυθμούς και σε φόρμα. Γιατί ας μην ξεχνάμε ότι εκτελούσε μόνος του τις δύσκολες από πλευράς επικινδυνότητας σκηνές (όπως αργότερα και ο Τζάκι Τσαν) και αυτό απαιτούσε πολύ καλή φυσική κατάσταση. Πρόλογος και επίλογος θαυμάσιοι σε μια ακόμη από τις ζεστές και αριστοτεχνικές εκείνες ταινίες του βωβού που έγραψαν εποχή.




Gosta Berlings Saga 1924


Gosta Berlings Saga 1924
Η εξιλέωση του Γκόστα Μπέρλινγκ


Σκηνοθεσία: Mauritz Stiller
Σενάριο: Ragnar Hyltén-Cavallius, Selma Lagerlöf
Είδος: Drama, Romance
Διάρκεια: 3h 3min
Μεσότιτλοι: Γιάννης από Ανάβυσσο
Παίζουν:
Lars Hanson = Gösta Berling
Sven Scholander =             Sintram
Ellen Hartman-Cederström = Märtha Dohna
Mona Mårtenson = Ebba Dohna
Torsten Hammarén = Henrik Dohna
Greta Garbo = Elizabeth Dohna
Ταινία σε 10 πράξεις


Ο Γκόστα Μπέρλινγκ είναι ένας καθαιρεμένος ιεράς, όπου οι επαναστατικές του απόψεις εκφράζουν υψηλό ιδεαλισμό. Η ζωή του και ιδιαίτερα η ερωτική είναι μια σειρά από περιπέτειες.
Πολύ σημαντική ταινία για τον σουηδικό βωβό κινηματογράφο και η καλύτερη του Mauritz Stiller. Ο κόσμος πλέον την θυμάται περισσότερο επειδή αποκάλυψε το ταλέντο της Greta Garbo, η οποία μέσα σε δύο χρόνια βρέθηκε στο Χόλιγουντ. Τον ίδιο δρόμο πήρε και ο σκηνοθέτης.


Η ταινία βασίζεται στο πρώτο και βραβευμένο με Νόμπελ βιβλίο της Selma Lagerlof η οποία είναι σήμερα περισσότερο γνωστή για το θαυμαστό ταξίδι του Νιλσ Χόλγκερσον . Εκδόθηκε το 1891 και ανήκει στον σουηδικό νέο-ρομαντισμό. Όμως, χρησιμοποιεί και υπερφυσικά στοιχεία και μπορεί να αναχθεί σε μαγικού ρεαλισμού. Οι πηγές αυτών των στοιχείων παραπέμπουν στην ισλανδική μυθολογία.


Ο Γαίστα Μπέρλιγκ είναι ένας τυπικός χαρακτήρας στο σύμπαν της Λάγκερλεφ: είναι χαρισματικός και κερδίζει εύκολα την αγάπη αντρών και γυναικών, είναι όμως ταυτόχρονα αυτοκαταστροφικός και καταδικασμένος στην αποτυχία.





Τετάρτη 10 Ιουνίου 2020

Girl Shy (1924)


Girl Shy (1924)
Ο Ντροπαλός



ΣκηνοθέτεςFred CNewmeyer και Sam Taylor
Συγγράφεις: Sam Taylor, Ted Wilde
ΕίδοςComedyRomanceSilent - Διάρκεια: 87 λεπτά
Με τους:
Harold Lloyd = Harold Meadows
Jobyna Ralston = Mary Buckingham
Richard Daniels = Jerry Meadows
Carlton Griffin = Ronald De Vore



Ο Ντροπαλός, είναι μια βωβή ταινία κωμωδίας του 1924 με πρωταγωνιστές τους Harold Lloyd και Jobyna Ralston. Συγγραφείς  του σεναρίου είναι οι Sam Taylor, Tim Whelan και ο Ted Wilde και σκηνοθετήθηκε από τους  Fred C. Newmeyer και Sam Taylor.
Ο Harold Meadows (Harold Lloyd) ,είναι μαθητευόμενος ράφτης στον θείο του, στο Little Bend της Καλιφόρνιας. Είναι τόσο ντροπαλός με τις γυναίκες που τραυλίζει όταν πρέπει να μιλήσει μαζί τους. Για να σταματήσει το τραύλισμά του, ο θείος του πρέπει να φυσήξει με μια σφυρίχτρα. Παρ 'όλα αυτά, ο Χάρολντ γράφει ένα βιβλίο  που απευθύνεται στους νέους άνδρες με τίτλο "Τα μυστικά του να κάνεις έρωτα", στο οποίο περιγράφει λεπτομερώς τις φανταστικές του περιπέτειες με διαφορετικούς τύπους νεαρών γυναικών, όπως την γυναίκα τύπου "βαμπίρ, την "παλαβιάρα" και άλλους δημοφιλείς τύπους γυναικών της εποχής. Κάποια στιγμή  παίρνει το τρένο για να δει έναν εκδότη στο Λος Άντζελες.
Την ίδια μέρα, η πλούσια νεαρή Mary Buckingham (Jobyna Ralston), επιβιβάζεται στο ίδιο τραίνο, αφού το αυτοκίνητό της έπαθε βλάβη στο Little Bend. Σκυλιά δεν επιτρέπεται να επιβιβαστούν στο τραίνο, οπότε κρύβει το σκυλάκι της κάτω από το σάλι της, αλλά το τετράποδο πηδάει έξω από το τραίνο, τρομαγμένο καθώς η αμαξοστοιχία ξεκινά. Ο Χάρολντ περιμαζεύει και σώζει το σκυλάκι της και βοηθά την Μαίρη να το κρύψει από τον ελεγκτή. Αυτή μετά βλέπει τα χειρόγραφά του και του ερωτά περί τίνος πρόκειται. Αυτός αρχίζει να της λέει για το βιβλίο του, και από τον ενθουσιασμό του ξεπερνά το πρόβλημα του τραυλισμού του. Είναι τόσο απορροφημένοι ο ένας στον άλλο που κανείς τους δεν κατάλαβε ότι η αμαξοστοιχία έχει φτάσει στον τελικό προορισμό της και όλοι οι άλλοι έχουν κατέβει. Η Μαίρη επιστρέφει στο σπίτι και απορρίπτει για μία ακόμη φορά την πρόταση γάμου από τον επίδοξο μνηστήρα Ronald De Vore, έναν πλούσιο άνδρα σχεδόν της διπλάσιας ηλικίας της.

                             

Η Μαίρη, μετά την επιδιόρθωση του αυτοκινήτου της σκόπιμα παρακάμπτει επανειλημμένα την διαδρομή της και περνά από το Little Bend, ελπίζοντας να δει τον Harold και πάλι. Σε μία τέτοια διαδρομή η Μαίρη έχει μαζί της τον Ρόναλντ και πάνε βόλτα. Οι αυταρχικές παρατηρήσεις αυτού εκνευρίζουν την Μαίρη, με αποτέλεσμα αυτή πάνω στον εκνευρισμό της να ρίξει το αυτοκίνητο σε ένα λασπότοπο με αποτέλεσμα αυτό να ακινητοποιηθεί. Ο Ρόναλντ φεύγει και πάει  στα περίχωρα του Little Bend για να βρει γερανό που θα αποκολλήσει το αμάξι. Όσο λείπει η Μαίρη κάνει βόλτα και συναντά τον Harold. Αυτός της διηγείται πάλι τα σχετικά με το βιβλίο του και την ενημερώνει ότι πρόκειται να δει τον εκδότη Roger Thornby σε λίγες μέρες για να του παραδώσει ένα νέο κεφάλαιο που εμπνεύστηκε μετά την γνωριμία τους. Συμφωνούν δε μετά την επίσκεψη στον εκδότη, να συναντηθούν και πάλι. Εν τω μεταξύ, ο Ρόναλντ συναντά μια μεσήλικη γυναίκα που ρωτάει αν είναι έτοιμος  τελικά να την παρουσιάσει στην οικογένειά του, αλλά αυτός αποφεύγει να σώσει μια ξεκάθαρη απάντηση.
Το προσωπικό του εκδότη Thornby βρίσκει το βιβλίο του Harold ξεκαρδιστικά παράλογο, οπότε αυτός το απορρίπτει. Χωρίς χρήματα ο Harold δεν τολμά να ζητήσει από τη Μαίρη να παντρευτούν. Έτσι προσποιείται πως όλα όσα είχε πει ήταν μέρος της έρευνάς του και δεν έπρεπε να τα πιστέψει. Απογοητευμένη η Μαίρη απευθύνεται στον Ρόναλντ και του ζητά να την παντρευτεί. Στη συνέχεια όμως, ένας από τους ανώτερους υπαλλήλους του ε δότη Thornby τον πείθει ότι εάν στο προσωπικό άρεσε τόσο πολύ το βιβλίο και το βρήκαν τόσο αστείο, θα πρέπει να έχει πέραση και στο αναγνωστικό κοινό, οπότε ο Thornby αποφασίζει να το εκδώσει με τον τίτλο " Το ημερολόγιο ενός Κόπανου ".
Λίγες μέρες αργότερα, ο απελπισμένος Harold παίρνει μια επιστολή από τον εκδότη, αλλά νομίζοντας πως πρόκειται για την ενημέρωσή του περί απορρίψεις του βιβλίου του, την σχίζει και την πετά χωρίς να την διαβάσει. Ευτυχώς, ο θείος του παρατηρεί ότι ένα από τα κομμάτια της επιστολής είναι μέρος μιας επιταγής για 3.000 δολάρια! Η επιστολή που την συνοδεύει αναφέρει ότι το βιβλίο θα εκδοθεί ως κωμικό. Αρχικά, ο Harold είναι εξοργισμένος, αλλά μετά συνειδητοποιεί ότι μπορεί τελικά να προτείνει στη Μαίρη γάμο. Ωστόσο, όταν βλέπει σε μία εφημερίδα την αναγγελία του επικείμενου γάμου της Μαίρης και του Ρονάλντ, παραιτείται από αυτή την πρόθεση. Κατά τύχη, η ίδια γυναίκα που είχε συναντήσει ο Ρόναλντ πριν λίγες μέρες, μπήκε μέσα στο ραφείο και βλέποντας την αγγελία της εφημερίδας, αναφωνεί με δάκρυα ότι είναι η σύζυγος του Ρονάλντ. Ως απόδειξη, δείχνει Harold ένα μενταγιόν με την φυτογραφία του ζευγαριού και επάνω του χαραγμένες λέξεις: " ΣΤΗΝ ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΡΟΛΑΝΤ ".

                               


Ο Χάρολντ τότε  ξεκινάει μια εξωφρενική κούρσα για να προλάβει να μην γίνει ο συγκριμένος γάμος. Μια και έχασε το τραίνο, χρησιμοποιεί κλεμμένα αυτοκίνητα, μοτοσυκλέτες, άλογα, κάρα, ακόμα και τραμ, για να προλάβει τον γάμο! Τα τελευταία αυτά λεπτά της ταινίας είναι όλη της η αξία! Με κομμένη την ανάσα παρατηρούμε τα ζογκλερίστικα κατορθώματα του Χάρολντ.  Τελικά κατορθώνει να φθάσει στην εκκλησία την τελευταία στιγμή! Απαγάγει κυριολεκτικά την Μαίρη, και όταν έχουν απομακρυνθεί αρκετά πρέπει να της πει κάτι. Από την ταραχή του όμως τον έπιασε πάλι ο γλωσσοδέτης. Η Μαίρη παίρνει τότε από έναν διερχόμενο ταχυδρόμο την σφυρίχτρα του, σφυρίζει του Χάρολντ και αυτός συνέρχεται και της κάνει πρόταση γάμου. Αυτή φυσικά δέχεται.

                         

Δευτέρα 8 Ιουνίου 2020

Sherlock Jr. 1924


Sherlock Jr. 1924
Σέρλοκ Τζούνιορ


Σκηνοθεσία: Buster Keaton
Σενάριο: Clyde Bruckman, Jean C. Havez
Είδος: Comedy, Drama
Διάρκεια: 44 mins
Παίζουν:
Buster Keaton = Μηχανικός καμπίνας / Σέρλοκ Τζούνιορ.
Kathryn McGuire = Το κορίτσι
Joe Keaton = Ο πατέρας του κοριτσιού
Erwin Connelly = Ο μπάτλερ
Ward Crane = Ο κακός


`Οποιος προσπαθεί να κάνει δύο πράγματα ταυτόχρονα, δεν πετυχαίνει σε κανένα από τα δύο”. Με αυτή τη φράση στον πρώτο μεσότιτλο, καλωσορίζει στην πιο ιδιαίτερη ταινία του ο δημιουργός που έμελλε να ετεροκαθορίζεται εφ` όρου ζωής -και θανάτου- από κάποιον άλλο ομότεχνό του. Βλέπετε, σε έναν κόσμο που πελαγοδρομεί στο διάκενο που σχηματίζουν τα σύγχρονα “μεγάλα” διλήμματα (Άρης ή Πάοκ; Γκάλης ή Γιαννάκης; Μπήτλς ή Στόουνς; Κιθαρίστας ή Ντράμερ; Βαρκελώνη ή Βερολίνο; Athens Voice ή Lifo;), ελάχιστοι κατάφεραν να φέρουν στο μυαλό τους τον Buster Keaton δίχως να οδηγηθούν λίγο ή πολύ και στον Charlie Chaplin. Και ενώ αυτός ο συσχετισμός δεν ίσχυσε ποτέ και αντιστρόφως, και αν και οι παραπάνω αυτές αράδες πέφτουν έστω και έμμεσα σε αυτήν την παγίδα, 44 μόλις λεπτά από τη φιλμογραφία του μεγάλου αυτού κωμικού αρκούν για να ανατρέψουν αυτή τη νομοτέλεια.


Τα 44 αυτά λεπτά δεν είναι άλλα από αυτά που απαρτίζουν τον κινηματογραφικό χρόνο του Sherlock Jr. Δεν πρόκειται για κάποιο ήρωα του Arthur Conan Doyle, αλλά για το χειριστή μιας μηχανής προβολής σε κάποιο τοπικό κινηματογράφο, που στον ελεύθερο χρόνο του μελετά εγχειρίδια για να γίνει ντετέκτιβ. Και ενώ προσπαθώντας να ασκήσει το τελευταίο τινό, εκδιώκεται από το σπίτι της μνηστής του ως επίδοξος κλέφτης (;), καταφεύγει στο σινεμά προκειμένου να συνεχίσει τη ζωή του. Ή καλύτερα, να αλλάξει τη ζωή του, κλέβοντας στοχεία που βρίσκονται έξω από αυτήν: Σε μία από τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές της ταινίας, ο ήρωάς μας αποκοιμιέται εν ώρα εργασίας, αλλά ονειρεύεται πως εισβάλλει στο κάδρο. Ένας νέος, διπλότυπος ήρωας ξεπηδά από το κοιμώμενο σώμα, διασχίζει την αίθουσα και διαπερνά το πανί.


Είναι εκείνη η καθοριστική στιγμή όμως που ο σκηνοθέτης πετυχαίνει δύο τουλάχιστον πράγματα ταυτόχρονα. Και ασχολείται δημιουργικά και με την ίδια τη φύση του κινηματογράφου, και σχολιάζει την κοινωνική επικαιρότητα της εποχής, και προοικονομεί μερικές από τις βασικές τάσεις της αντιμετώπισης κι θεώρησης της έβδομης τέχνης. Η μαγεία της αυτο-αναφοράς (που αργότερα πότισε ομοιοτρόπως και το Το Πορφυρό Ρόδο του Καϊρου του Woody Allen) αναφέρεται πρώτα πρώτα στο ιστορικό γίγνεσθαι: Στα πρώτα χρόνια της καθιέρωσης του μέσου, το κοινό του βωβού κινηματογράφου δεν μπορούσε να διακρίνει τα όρια του κάδρου και της απτής πραγματικότητας. Παρά το γεγονός πως, πριν καθίσουν στις καρέκλες του θεάτρου,αναγνώριζαν τις συμβάσεις του μέσου, η γραμμή της αφήγησης τους οδηγούσε τελικά στη μέθεξη. Σε αυτό το φαινόμενο αποδίδεται και η περίφημη πρώτη αντίδραση του κοινού στο ολιγόλεπτο “Ερχομό του τρένου” των Αδερφών Lumiere, αλλά και η μαζική παραγωγή των ταινιών του “Θείου Τζος” - από την πρωτότυπη ταινία “Uncle Josh at the Movies” που γύρισε το 1902 ο Robert Paul για λογαριασμό της Έντισον. Και ενώ εκείνες οι ταινίες είχαν κατάφωρο διδακτικό χαρακτήρα, κοροιδεύοντας τον αθώο χωρικό που έπαιρνε τα πάντα πολύ στα σοβαρά, υπαγορεύοντας έτσι το νέο savoir vivre και savoir faire του σινεμά, ο Keaton κάνει το αντίθετο. Η απόδραση από τα όρια του εαυτού και η βιωματική σχέση με αυτά που αναπαρίστανται είναι απαραίτητα στοιχεία της κινηματογραφικής θέασης, όσο απαραίτητη είναι και η μηχανή προβολής. O νεαρός τότε κωμικός με τα λυπημένα μάτια κατάφερε να σπάσει το φράγμα του ήχου με μια βωβή ταινία, να μιλήσει με ένα πλάνο για όσα ο Φρόυντ, ο Λακάν, ο Τζίζεκ, και όλη η φλύαρη ψυχαναλυτική σχολή δεν κατέφερε να πει σε στοίβες σημειώσεων, και να στοιχειώσει το φιλμ για όσο καιρό ακόμη θα υπάρχουν μηχανές, ντετέκτιβ και εγκλήματα προς διερεύνηση.