SISTERS
1972
Οι Αδελφές
Σκηνοθεσία: Brian De Palma
Σενάριο: Brian De
Palma, Louisa Rose
Είδος: Horror
ΔΕ
70, Mystery, Thriller
Διάρκεια: 1h 330m
Γλώσσα: Αγγλικά
Παίζουν:
Margot
Kidder: Danielle Breton / Dominique Blanchion
Jennifer
Salt: Grace Collier
Charles
Durning: Joseph Larch
William
Finley: Emil Breton (as Bill Finley)
Lisle
Wilson: Phillip Woode
Barnard
Hughes: Arthur McLennen
Mary
Davenport: Mrs. Peyson Collier
Dolph
Sweet: Detective Kelly
Στις Σιαμαίες, ο σκηνοθέτης, αρνούμενος κάθε βεντετισμό, δεν
κρύβει τις επιρροές του. Από την αρχή, εισάγοντας το θέαμα μέσα στο θέαμα,
κάνει μια ξεκάθαρη αναφορά στον Ηδονοβλεψία του Μάικλ Πάουελ, για να
χρησιμοποιήσει στη συνέχεια το θέμα αυτό με πραγματικό πάθος, που φθάνει στο
απόγειό του με τη διακριτική ειρωνεία της τελικής σκηνής. Αλλά και σ’ ένα
πλήθος άλλων σκηνών, οι αναφορές στο Χίτσκοκ είναι διάχυτες: η σκηνή του
αρχικού φόνου, μ’ ένα γρήγορο, κοφτό μοντάζ, παιχνίδισμα με τις σκιές και
υποβλητική μουσική υπόκρουση (Ψυχώ), το κρυμμένο στον πτυσσόμενο καναπέ πτώμα
(Η Θηλειά), η έρευνα στο διαμέρισμα της δολοφόνου και η παρακολούθηση με τα
κυάλια (Σιωπηλός Μάρτυρας), η ανάπτυξη της παράλληλης δράσης μέσω του χωρισμού
της οθόνης (Μάρνυ). Σ’ όλες τις περιπτώσεις, όμως, ο σκηνοθέτης στέκεται όσο
πρέπει κοντά στην πρωταρχική του πηγή και όσο πρέπει μακριά απ’ αυτήν, με
σεμνότητα, ακρίβεια και συγκρατημένο συναίσθημα.
Η βασική ιδέα, πάνω στην οποία δομείται το στόρι, είναι αυτή
της ύπαρξης δύο σιαμαίων αδελφών που η μία από αυτές οδηγείται στη νεύρωση
μπροστά στο φόβο της σεξουαλικής επιθυμίας. Η πλοκή περιστρέφεται γύρω από τη
μανιώδη προσπάθεια μιας δημοσιογράφου να εξιχνιάσει το μυστήριο μιας
δολοφονίας, που βλέπει άθελά της να διαπράττεται στο απέναντι από το δικό της
διαμέρισμα. Η αυθόρμητη αντίδρασή της να καλέσει την αστυνομία αποδεικνύεται
λανθασμένη και οι ενοχές της την κάνουν να αναλάβει προσωπικά το ρόλο του
ντετέκτιβ με απρόοπτες συνέπειες.
Μολονότι η αφήγηση αυτή καθεαυτή δεν αφήνει πολλά περιθώρια
για δραματουργική διαπλοκή και μεγάλη εμβάθυνση στους χαρακτήρες, ο σκηνοθέτης
εργάζεται πάνω στους χρόνους και τους ηθοποιούς του και πετυχαίνει άριστα
αποτελέσματα. Ακόμα και όταν έχει πάψει να λειτουργεί το μοτίβο της μετάθεσης
των υπονοιών, η ψυχοπαθολογική συμπεριφορά της Ντάνιελ Μπρετόν προκαλεί μια
καινούργια πυροδότηση της δράσης, που οδηγεί σε μια ιδιοφυή αντιστροφή: η
αστυνομία πιστεύει όλα όσα η Γκρέης Κόλιερ έχει ξεχάσει. Ο εφιάλτης της ύπνωσης
είναι ιδιαίτερα ζωντανός και η ερασιτέχνης ντετέκτιβ επιστρέφει στην κατάσταση
της έντονης νεύρωσης και την καταπίεση της υστερικής μητέρας. Με τον τρόπο
αυτό, ο ντε Πάλμα κατορθώνει να κάνει μια ταινία πάνω στην ιστορία δύο
πολυπαθών κορασίδων και να οδηγήσει την προβληματική του σε μια συγκαλυμμένη
κριτική της κοινωνίας, οι δομές της οποίας δημιουργούν τα συγκεκριμένα
παθολογικά συμπτώματα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου