Τρίτη 9 Μαρτίου 2021

Mother India 1957

 

Mother India 1957

Γη Ποτισμένη με Ιδρώτα

 


Σκηνοθεσία: Mehboob Khan

Σενάριο: Wajahat Mirza, S. Ali Raza

Είδος: 1957, Drama, Family, Musical

Διάρκεια: 02:52

Γλώσσα: Hindi

Παίζουν:

Nargis: Radha

Sunil Dut: Birju

Rajendra Kumar: Ramu

Raaj Kumar: Shamu (Radha's Husband)

Kanhaiyalal Chaturvedi: Sukhilala

 

Επανέκδοση της ταινίας του Μεχμπούμπ Καν που προβλήθηκε για πρώτη φορά το 1957 προκαλώντας συγκίνηση και ενθουσιασμό στους θεατές και θεωρείται πλέον κλασική. Αντλώντας στοιχεία από την ινδική μυθολογία και συνδυάζοντάς τα με εικόνες από το νεοσύστατο ινδικό κράτος, δείχνει τον τρόπο ζωής των αγροτών και τη κοινωνική διαστρωμάτωση.

H Ράτζα, μια νεαρή χωριατοπούλα, δίνει καθημερινά το δικό της αγώνα επιβίωσης στα χωράφια για να βοηθήσει την οικογένεια του συζύγου της να τα βγάλει πέρα. Η νεαρή αγρότισσα έρχεται αντιμέτωπη με μια σειρά δυσκολιών όταν ο άντρας της μένει ανάπηρος σε ένα εργατικό ατύχημα. Ο τοκογλύφος που τους έχει δανείσει χρήματα αρχίζει να τους πιέζει ενώ κάνει πρόταση στη Ράτζα που την θέλει ερωτικά να μείνει μαζί του και να φροντίζει την ίδια και τα παιδιά της. Οι δυσκολίες όμως συνεχίζονται όταν η θύελλα καταστρέφει τη σοδειά της και το σπίτι της. Με τους δύο γιους της που επέζησαν της καταστροφής δίνει τον αγώνα της κάτω από αντίξοες συνθήκες. Τα παιδιά μεγαλώνοντας εκδηλώνουν διαφορετικές συμπεριφορές. Ο ένας εξελίσσεται σε άνθρωπο πιστό στις παραδόσεις ενώ ο άλλος προσπαθεί να αντισταθεί στην κακοτυχία της οικογένειας και ζητά εκδίκηση από τον τοκογλύφο που τους εκμεταλλεύεται παίρνοντάς τους την περιουσία και το πενιχρό μεροκάματο που βγάζουν. Ο πόνος της μάνας κορυφώνεται όταν πρέπει να αποφασίσει ανάμεσα στην αγάπη για το παιδί της και την αφοσίωσή της στην κοινότητα που σέβεται τη γυναίκα αυτή απεριόριστα.

Την κλασική, τρίωρης διάρκειας, ινδική ταινία «Γη ποτισμένη με ιδρώτα», γύρω από το δράμα μιας θαρραλέας μητέρας, με πρωταγωνίστρια τη θρυλική Ναργκίς, ταινία που είχε συγκινήσει χιλιάδες Ελληνες στη διάρκεια της πρώτης προβολής της στη δεκαετία του '50, προσφέρει η  εφημερίδα στους αναγνώστες της σε καινούρια, αποκαταστημένη και με ωραία χρώματα, κόπια, σε DVD.

Ταινία-σταθμός που εισήγαγε τον κινηματογράφο του «Μπόλιγουντ» στην ινδική παραγωγή των στούντιο της Βομβάης, είδος που συνεχίζεται με την ίδια πάντα επιτυχία εδώ και 50 σχεδόν χρόνια. Πρόκειται για μια ταινία επηρεασμένη τόσο από το μυθιστόρημα της Περλ Μπακ «Υπό το βλέμμα του Βούδα», όσο κι από την ταινία «Όσα παίρνει ο άνεμος», με ηρωίδα μια δυναμική μάνα, είδος μάνας-κουράγιο, που μέσα σε μια περίοδο 40 χρόνων αντιμετωπίζει διάφορες κοινωνικές και άλλες δυσκολίες, προσπαθώντας να μεγαλώσει μόνη τα παιδιά της -ο άντρας της, ανάπηρος ύστερα από εργατικό ατύχημα, την εγκαταλείπει από ντροπή- και ν' αντιμετωπίσει έναν κακό τοκογλύφο που την εκμεταλλεύεται και θέλει να την παντρευτεί, χωρίς ποτέ να συμβιβαστεί ή να χάσει την ελπίδα της για μια καλύτερη ζωή, με αποτέλεσμα να γίνει ένα είδος συμβόλου της ίδιας της Ινδίας και της μόλις αποκτημένης ανεξαρτησίας της -αξίζει ν' αναφέρω ότι η ταινία γυρίστηκε για το γιορτασμό των δέκα χρόνων της ινδικής ανεξαρτησίας.

Ορισμένα στοιχεία της ταινίας μπορεί σήμερα να φαίνονται ξεπερασμένα, η συγκίνηση όμως και γενικά η όλη γοητεία της παραμένουν πάντα ζωντανά, καταφέρνοντας να παρασύρουν το θεατή. Ανάμεσα στις πιο συγκινητικές σκηνές όχι μόνο της ταινίας αλλά και στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου είναι και το θαυμάσιο φινάλε της.

Η ταινία είχε τεράστια επιτυχία στην Ινδία αλλά και σ' ολόκληρο τον κόσμο με αποτέλεσμα η Ιντιρα Γκάντι να χρησιμοποιήσει τον τίτλο της στις προεκλογικές της αφίσες, ενώ οι αριστερές απόψεις της ταινίας οδήγησαν στην απαγόρευσή της στην Τουρκία επειδή θεωρήθηκε κομμουνιστική, ενώ το σήμα με το σφυροδρέπανο που είχε για σύμβολο η παραγωγός εταιρεία αφαιρέθηκε από την κόπια όταν αυτή προτάθηκε για το ξενόγλωσσο Οσκαρ.


..A Face in the Crowd 1957


A Face in the Crowd 1957

Μια Μορφή Μέσα στο Πλήθος


Σκηνοθεσία: Elia Kazan

Σενάριο: Budd Schulberg

Είδος: 1957, Comedy, Drama, Elia Kazan,

Family, Suspense, Thriller

Διάρκεια: 02:05

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Andy Griffith: Larry 'Lonesome' Rhodes

Patricia Neal: Marcia Jeffries

Anthony Franciosa: Joey DePalma

Walter Matthau: Mel Miller

Lee Remick: Betty Lou Fleckum

 

Η Μάρσια Τζέφρις, παραγωγός σε έναν επαρχιακό ραδιοσταθμό, ανακαλύπτει στη φυλακή τον Μοναχικό Ρόουντς, έναν ερασιτέχνη τραγουδιστή. Ο Μοναχικός Ρόουντς φαίνεται να έχει τρομερή επικοινωνία με το κοινό και γρήγορα γίνεται η μεγαλύτερη προσωπικότητα στην αμερικανική τηλεόραση. Μπροστά στο φακό ο Ρόουντς σαρκάζει τους σπόνσορες του και τους πολιτικούς ενώ ταυτόχρονα εντυπωσιάζει το κοινό με την κοινωνική του ευαισθησία. Στην πραγματικότητα όμως είναι ένας άξεστος μέθυσος που εκμεταλλεύεται τους πάντες προκειμένου να επιτύχει την άνοδο του, ανάμεσα τους και τη Μάρσια. Η προσωπική του ζωή όμως πάει από το κακό στο χειρότερο και όλα θα τελειώσουν όπως άρχισαν, με την παρέμβαση της Μάρσια...


 

The Good Soldier Schweik -2 - 1958

The Good Soldier Schweik -2 - 1958

Ο Καλός Στρατιώτης Σβέικ - Μέρος 2ο


Σκηνοθεσία: Karel Stekly

Σενάριο: Karel Stekly

Είδος: 1958, Comedy, War

Διάρκεια: 01:31

Γλώσσα: Τσέχικα

Υπότιτλοι: Από εμένα

Παίζουν:

Rudolf Hrusínský: Josef Svejk

Svatopluk Benes: Nadporucík Lukás

Jaroslav: Generálmajor von schwarzburg

Fanda Mrázek: Závodcí

 

Ο καλός στρατιώτης Σβέικ» είναι ένα αντιπολεμικό σατυρικό έργο που γράφτηκε από τον Τσέχο συγγραφέα Jaroslav Hašek από το 1921 έως το 1923. Έχει μεταφραστεί σε 54 γλώσσες, θεωρείται κλασσικό αριστούργημα της παγκόσμιας λογοτεχνίας και συμπεριλαμβάνεται συχνά σε καταλόγους των 100 καλύτερων βιβλίων, παρόλο που έμεινε ημιτελές λόγω του θανάτου του συγγραφέα το 1923 Ο Hašek χρησιμοποιεί πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία στο έργο του. Ο ίδιος, ως αναρχικός, είχε συλληφθεί πολλές φορές στα χρόνια πριν από τον 1ο παγκόσμιο πόλεμο, ενώ αργότερα στάλθηκε στο μέτωπο όπου και πιάστηκε -οικειοθελώς- αιχμάλωτος από τους ρώσους. Παρέμεινε στη Ρωσία όπου προσχώρησε στους Μπολσεβίκους και αργότερα έγινε επίτροπος του Κόκκινου Στρατού με σημαντική προσφορά κατά τα χρόνια του εμφυλίου μέχρι το 1920, οπότε και στάλθηκε στην Τσεχία προκειμένου να οργανώσει το Κομμουνιστικό κίνημα. Η ταινίες σε σκηνοθεσία του Karel Steklý με πρωταγωνιστή τον Rudolf Hrušínský θεωρούνται ως η καλύτερη μεταφορά του έργου στον κινηματογράφο.

Αυτό είναι το δεύτερο  μέρος της ταινίας.


 

The Good Soldier Schweik -1 - 1957

 

The Good Soldier Schweik -1 - 1957

Ο Καλός Στρατιώτης Σβέικ - Μέρος 1ο


Σκηνοθεσία: Karel Stekly

Σενάριο: Karel Stekly

Είδος: 1957, Comedy, War

Διάρκεια: 01:48

Γλώσσα: Τσέχικα

Υπότιτλοι: Από εμένα

Παίζουν:

Rudolf Hrusínský:             Josef Svejk

Svatopluk Benes: Nadporucík lukás

Frantisek Filipovsky: Bretschneider / agent

Josef Hlinomaz: Palivec

Božena Havlíčková: Katy Wendlerová

 

Ο καλός στρατιώτης Σβέικ» είναι ένα αντιπολεμικό σατυρικό έργο που γράφτηκε από τον Τσέχο συγγραφέα Jaroslav Hašek από το 1921 έως το 1923. Έχει μεταφραστεί σε 54 γλώσσες, θεωρείται κλασσικό αριστούργημα της παγκόσμιας λογοτεχνίας και συμπεριλαμβάνεται συχνά σε καταλόγους των 100 καλύτερων βιβλίων, παρόλο που έμεινε ημιτελές λόγω του θανάτου του συγγραφέα το 1923 Ο Hašek χρησιμοποιεί πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία στο έργο του. Ο ίδιος, ως αναρχικός, είχε συλληφθεί πολλές φορές στα χρόνια πριν από τον 1ο παγκόσμιο πόλεμο, ενώ αργότερα στάλθηκε στο μέτωπο όπου και πιάστηκε -οικειοθελώς- αιχμάλωτος από τους ρώσους. Παρέμεινε στη Ρωσία όπου προσχώρησε στους Μπολσεβίκους και αργότερα έγινε επίτροπος του Κόκκινου Στρατού με σημαντική προσφορά κατά τα χρόνια του εμφυλίου μέχρι το 1920, οπότε και στάλθηκε στην Τσεχία προκειμένου να οργανώσει το Κομμουνιστικό κίνημα. Η ταινίες σε σκηνοθεσία του Karel Steklý με πρωταγωνιστή τον Rudolf Hrušínský θεωρούνται ως η καλύτερη μεταφορά του έργου στον κινηματογράφο.

Αυτό είναι το πρώτα μέρος της ταινίας.


 

Boy on a Dolphin 1957

 

Boy on a Dolphin 1957

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΔΕΛΦΙΝΙ

 

Σκηνοθεσία: Jean Negulesco

Σενάριο: Ivan Moffat, Dwight Taylor, David Divine

Είδος: 1957, Adventure, Romance

Διάρκεια: 01:51

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Alan Ladd:  Dr. James Calder

Clifton Webb: Victor Parmalee

Sophia Loren: Phaedra

Alex Minotis           Milidias: Nadapoulos

Jorge Mistral: Rhif

 

Το 1956 ο Σπύρος Σκούρας, πρόεδρος της 20th Century Fox δεν έχασε ευκαιρία να προβάλει την χώρα της καταγωγής του και ποφασίζει να γυρίσει στην Ελλάδα την ταινία «Boy on a Dolphin», βασισμένη σ' ένα μυθιστόρημα του Ντέιβιντ Ντιβάιν.

Πρωταγωνιστεί η νεαρή τότε Σοφία Λόρεν, που αφού σημείωσε κάποιες επιτυχίες στην χώρα της, προσπαθούσε να κάνει καριέρα στο Χόλυγουντ. Την πλαισιώνει ο πασίγνωστος από τα film–noir και τα western, Αλαν Λαντ.

Η Σοφία υποδύεται μια φτωχή ελληνοπούλα που βουτάει στο βυθό για σφουγγάρια και ανακαλύπτει ένα αξιόλογο αρχαίο άγαλμα. Παριστάνει ένα παιδί καβάλα σε ένα δελφίνι. Ο αρχαιολόγος Αλαν Λαντ προσπαθεί να την πείσει να ενεργήσει νόμιμα, αντίθετα με τον πονηρό πλούσιο συλλέκτη (Κλίφτον Γουέμπ) που προσπαθεί εξαγοράζοντας, να βάλει στο χέρι το εύρημα.

Το έργο γυρίστηκε κυρίως στην Ύδρα και έδωσε μια ώθηση στον τουρισμό του νησιού. για πολλά χρόνια. Μέχρι να χάσει την πρωτοκαθεδρία από την Μύκονο, η Ύδρα. ήταν ένα ακόμη Σαν Τροπέζ και Κάπρι της μεσογείου. Πολλές διασημότητες της εποχής την επισκεφτήκαν.

Γυρίσματα έγιναν και στην Ακρόπολη, την Επίδαυρο και τα Μετέωρα, για λόγους. τουριστικής προβολής. Το μεγάλο γεγονός της ταινίας για εμάς τους έλληνες ήταν το ότι η Σοφία Λόρεν τραγουδούσε στα Ελληνικά μαζί με τον Τόνι Μαρούδα το: «Τι είναι αυτό που το λένε αγάπη». Το τραγούδι όμως αυτό ήταν και το εξαιρετικό σάουντρακ της ταινίας, τραγουδισμένο από την θαυμάσια Julie London.

 

Κυριακή 7 Μαρτίου 2021

Sayonara 1957

 

Sayonara 1957

Σαγιονάρα


Σκηνοθεσία: Joshua Logan

Σενάριο: Paul Osborn, James A. Michener

Είδος: 1957, Drama, Romance

Διάρκεια: 02:28

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Marlon Brando: Major Lloyd Gruver

Patricia Owens: Eileen Webster

James Garner: Captain Mike Bailey

Martha Scott: Mrs. Webster

Miiko Taka: Hana-Ogi

 

Κατά τη διάρκεια του πολέμου στην Κορέα δημιουργήθηκε ένας ιδιότυπος ρατσισμός στους κόλπους του αμερικανικού στρατού, όταν οπλίτες και αξιωματικοί παντρεύτηκαν Γιαπωνέζες, παρά τις αντίθετες -πλην όμως σιωπηρές- άνωθεν εντολές. Οι άντρες αυτοί τέθηκαν στο περιθώριο, ενώ στις συζύγους τους απαγορευόταν η είσοδος σε μέρη όπου σύχναζαν Αμερικανοί. Αυτό είναι το θέμα της εν λόγω παραγωγής που απέσπασε τέσσερα Όσκαρ. Ακολουθεί τη φόρμα του κοινωνικού μελό, αλλά χαρακτηρίζεται από πολύ καλές ερμηνείες, με τον Μπράντο να οδηγεί την κούρσα.


 

The Curse Of Frankenstein 1957

 

The Curse Of Frankenstein-1957

Ο Φρανκενστάιν και το τέρας

της κολάσεως

 


Σκηνοθεσία: Terence Fisher

Σενάριο: Jimmy Sangster, Mary Shelley

Είδος: 1957, Sci-Fi, Christopher Lee,

Διάρκεια: 01:22

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Peter Cushing: Victor Frankenstein

Hazel Court: Elizabeth

Robert Urquhart: Paul Krempe

Christopher Lee: The Creature

Melvyn Hayes: Young Victor

 

Ο Δρ Frankenstein προσπαθεί να δημιουργήσει νέα ζωή από διαφορετικά ανθρώπινα κομμάτια ενώ ο συνεταίρος του προσπαθεί να τον κάνει να σκεφτεί τις συνέπειες των πράξεων του.

Το THE CURSE OF FRANKENSTEIN είναι για τον Peter Cushing ότι και το DRACULA για τον Christopher Lee. Η πρώτη μιας σειράς 7 ταινιών με τον αιώνιο τζέντλεμαν του Βρετανικού σινεμά στο ρόλο του βαρόνου Frankenstein από την θρυλική Hammer Films και τον Terence Fisher που εκείνη την εποχή όριζαν με ταινίες αντίστοιχου βεληνεκούς το είδος του γοτθικού τρόμου το οποίο υπηρέτησαν για τουλάχιστον 2 δεκαετίες, δημιουργώντας αξεπέραστα στάνταρντς στη σκηνή του τρόμου που μόνο ελάχιστοι όπως ο μεγάλος Mario Bava κατάφεραν να παρακολουθήσουν εκείνη την εποχή.

Να σχολιάσω λεπτομερειακά ένα ζωντανό κομμάτι της ιστορίας της σκηνής δεν έχει ιδιαίτερη χρησιμότητα, αλλά καλό είναι να παραθέσω κάποιες πληροφορίες που λογικά θα ενδιαφέρουν τους fans. Πρώτα απ’ όλα, η συγκεκριμένη ταινία ήταν ουσιαστικά η πρώτη κινηματογραφική συνεργασία των Ιερών Τεράτων Peter Cushing και Christopher Lee και ήταν εξίσου θρυλική με το DRACULA που ακολούθησε ένα χρόνο μετά και καθιέρωσε το συγκεκριμένο ντουέτο ως ίσως το ιστορικότερο στη σκηνή. Δεύτερο, η ταινία αποτέλεσε την πρώτη προσπάθεια της Hammer Films σε περιοχές καθαρού τρόμου, παρόλο που η ιστορική μίξη τρόμου και επιστημονικής φαντασίας του THE QUATERMASS XPERIMENT είχε κυκλοφορήσει από το ίδιο στούντιο λίγο πριν. Και τρίτο και ίσως λιγότερο σημαντικό, πρόκειται για την πρώτη κινηματογραφική ιστορία του Frankenstein που γυρίστηκε έγχρωμη.

Μιλάμε, δηλαδή, για το ένα σημείο αναφοράς στην παγκόσμια ιστορία του σινεμά τρόμου μετά το άλλο και όλα περιλαμβάνονται σε αυτή την προσεγμένη μεταφορά του κλασικού βιβλίου της Mary Shelley με έντονο το στοιχείο της γοτθικής ατμόσφαιρας που καθιέρωσε την Hammer Films και τους πρωταγωνιστές της ταινίας τα επόμενα χρόνια. Πρόκειται για μια μεταφορά της κλασικής ιστορίας με αρκετές διαφοροποιήσεις από τις προγενέστερες και εξίσου (αν όχι περισσότερο) ιστορικές ταινίες με το ίδιο θέμα, που δίνει την ίδια βαρύτητα τόσο στο δραματικό στοιχείο όσο και σε εκείνο του τρόμου που οι προγενέστερες μεταφορές πέρασαν απλώς επιδερμικά.

Στο κέντρο όλων, ένα νεότατος Peter Cushing που δίνει τα ρέστα του στο ρόλο ενός πωρωμένου και σχεδόν φανατικού Δρα Frankenstein, που δεν σταματάει σε κανένα ηθικό και φυσικό εμπόδια προκειμένου να ολοκληρώσει την έρευνα του. Ποιο είναι το αντικείμενο αυτής της έρευνας; Να δημιουργήσει ζωή από νεκρά μέλη με στόχο την δημιουργία ενός ανώτερου σωματικά και πνευματικά ανθρώπινου όντος. Αυτή την πεποίθηση δεν μοιράζεται ο Paul, ο φίλος και συνεργάτης του, ιδίως όταν αντιλαμβάνεται ότι ο Victor δεν διστάζει να καταφύγει μέχρι και στο φόνο για να εξασφαλίσει τις πρώτες ύλες που χρειάζεται. Επίσης, η άφιξη στο σπίτι της ανυποψίαστης αρραβωνιαστικιάς του Victor κάνει τα ηθικά διλήμματα ακόμα μεγαλύτερα, τα οποία γίνονται ανυπόφορα όταν το πλάσμα που κατασκεύασε ο Victor επιδεικνύει δολοφονικά ένστικτα.

Όπως προείπα, δεν θα μπω σε διαδικασία λεπτομερειακού σχολιασμού, αλλά πρέπει να αναφέρω ότι η ταινία παρουσίασε ίσως για πρώτη φορά όλα εκείνα τα στοιχεία που την εποχή τάραξαν τα νερά του παγκόσμιου σινεμά. Εκτός από τις μαγικές ερμηνείες κυρίως του Cushing αλλά και σε μικρότερο βαθμό του Christopher Lee στο ρόλο του πλάσματος, το THE CURSE OF FRANKENSTEIN ήταν αρκετά πιο βίαιο και αιματηρό απ’ ότι ο κανόνας στις ταινίες τρόμου της εποχής, κάτι που έθεσε νέα στάνταρντς και σε αυτόν τον τομέα. Ειδικά το μακιγιάζ του πλάσματος απείχε πάρα πολύ από εκείνο του Boris Karloff στις μαυρόασπρες ταινίες του ’30, κάτι που έγινε επίτηδες από την ομάδα παραγωγής ώστε το δικό τους πλάσμα να ξεχωρίζει από αυτά που το κοινό είχε συνηθίσει μέχρι τότε.

Παράλληλα, έχουμε έναν βαρόνο Frankenstein που απέχει έτη φωτός από τους αντίστοιχους τόσο στο βιβλίο της Mary Shelley όσο και στις προηγούμενες κινηματογραφικές μεταφορές του. Ο Frankenstein του Peter Cushing δεν χάνει το χρόνο του με ηθικολογίες και είναι όσο αδίστακτος όσο μπορεί, δίνοντας το στίγμα για τους αρχέτυπους χαρακτήρες παρανοϊκών επιστημόνων που κατέκλυσαν το σινεμά τρόμου από τότε. Ο Frankenstein δεν σταματάει πουθενά, δεν έχει ιερό και όσιο και δεν θα διστάσει να φτάσει στις πιο αποτρόπαιες πράξεις για να ολοκληρώσει το έργο του.

Η συμβουλή μου για τους νεαρότερους φίλους της σκηνής είναι η εξής: Μην κρίνετε το THE CURSE OF FRANKENSTEIN με τα σημερινά κριτήρια, γιατί οποιαδήποτε σύγκριση με μεταγενέστερες ταινίες είναι καταδικασμένη. Εδώ μιλάμε για μια ταινία- ορόσημο στη σκηνή του τρόμου που εξ ορισμού πρέπει να πάρει το μάξιμουμ της βαθμολογίας και το αξίζει και με το παραπάνω. Το μόνο που έχει να κάνει ένας fan του κλασικού τρόμου είναι να αφεθεί στην πυκνή ατμόσφαιρα του Terence Fisher, να απολαύσει τις αριστουργηματικές ερμηνείες του Peter Cushing, του Christopher Lee αλλά και όλων των άλλων πρωταγωνιστών και να γιορτάσει την ένδοξη γέννηση της «Hammer Horror» και του είδους του γοτθικού τρόμου όπως έγινε μέσω του THE CURSE OF FRANKENSTEIN 50 χρόνια πριν.