Δευτέρα 8 Ιουνίου 2020

The Navigator 1924


The Navigator 1924
Ο Θαλασσοπόρος


Σενάριο: Buster Keaton
Σκηνοθεσία: Buster Keaton
Είδος: Comedy, Drama
Διάρκεια: 59 mins
Παίζουν:
Buster Keaton = Rollo Treadway
Kathryn McGuire = Betsy O'Brien
Frederick Vroom = John O'Brien


Από τις καλύτερες ταινίες του Μπάστερ Κίτον το Navigator εξελίσσεται πάνω σε ένα εγκαταλειμμένο πλοίο (που είναι και το παιχνίδι του Κίτον για αυτό το φιλμ όπως ήταν στον Στρατηγό το τρένο), έχει υπέροχα ευρήματα, δράση και ατμόσφαιρα συνδεδεμένη με το όνειρο, έξυπνα εφέ και ρυθμό. Από τις ταινίες που αγαπάς.


ο πλοίο αυτό δεν ήταν και τόσο τυχαίο. Ήταν το SS Buford, το οποίο είχε πολεμήσει κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και ήταν αυτό που μετέφερε 248 πολιτικούς εξόριστους στην ΕΣΣΔ, το 1923 και στην περίοδο του «κόκκινου φόβου». Ανάμεσα τους ήταν και η διάσημη αναρχικός Emma Goldman.


Οι υποβρύχιες σκηνές έκαναν αίσθηση στην εποχή τους. Αρχικά όλα ήταν έτοιμα να γυριστούν σε μια πισίνα, στην οποία είχαν προσθέσει ύψος και νερό, επειδή ήταν πολύ ρηχή. Το πρόσθετο βάρος έκανε τον πάτο να σπάσει και ο ίδιος ο Keaton πλήρωσε τις ζημιές στον ιδιοκτήτη. Το πρόβλημα λύθηκε όταν μεταφέρθηκαν στην λίμνη Τάχο, όπου είναι διάσημη για τα κρυστάλλινα νερά της. Ήταν, όμως, και τόσο κρύα, που ο ηθοποιός δεν κάθονταν πάνω από δέκα λεπτά μέσα της.


Κυριακή 7 Ιουνίου 2020

The Iron Horse 1924


The Iron Horse 1924
ΤΟ ΣΙΔΕΡΕΝΙΟ ΑΛΟΓΟ


Σκηνοθεσία: John Ford
Σενάριο: Charles Kenyon
Είδος: WESTERN
Διάρκεια: 133 mins
Μεσότιτλοι: Γιάννης από Ανάβυσσο
Παίζουν:
George O'Brien = Dave Brandon
Madge Bellamy = Miriam Marsh
Charles Edward Bull = Lincoln
Cyril Chadwick = Jesson
Will Walling = Thomas Marsh
Francis Powers = Sgt. Slattery


Μια ρομαντική άποψη για την ολοκλήρωση του πρώτου αμερικανικού διηπειρωτικού σιδηροδρόμου από τις εταιρίες Union Pacific και την Central Pacific Railroad τα έτη 1863 μέχρι 1869.

Όταν ο Τζον Φορντ γύρισε το 1924 αυτό το μνημειακό έπος της κατασκευής του πρώτου αμερικανικού διηπειρωτικού σιδηροδρόμου, είχε ήδη σκηνοθετήσει πενήντα ταινίες για επτά και αυτή έγινε η πρώτη μεγάλη επιτυχία του. Ήταν μια τεράστια παραγωγή που γυρίστηκε στην τοποθεσία στη Σιέρα Νεβάδα, η οποία περιελάμβανε χιλιάδες έξτρα, συμπεριλαμβανομένων σιδηροδρομικών γραμμών, στρατιωτών και Ινδιάνων, χιλιάδων αλόγων και βοοειδών, άμαξες και ατμομηχανές.
Το κόστος της ταινίας ξεπέρασε τον προϋπολογισμό, στα 280.000 $, αλλά αυτό ήταν ένα κερδοφόρο στοίχημα από τον παραγωγό William Fox, καθώς η ταινία κέρδισε πάνω από 2 εκατομμύρια δολάρια.
Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι η ταινία δεν περιλαμβάνει τα ρατσιστικά ή αντιφεμινιστικά στερεότυπα που είναι κοινά στις περισσότερες αμερικανικές παραγωγές της εποχής: οι Ασιάτες εμφανίζονται ως αξιόπιστοι σκληροί εργαζόμενοι, οι Ινδιάνοι φαίνεται ότι υπερασπίζονται την επικράτειά τους και μόνο όταν χειραγωγούνται από έναν αποστάτη λευκό οδηγούνται σε αμφισβητήσιμες ενέργειες και οι γυναίκες εμφανίζονται ως ανεξάρτητες και με ισχυρό χαρακτήρα, για παράδειγμα δεν διστάζουν να συμμετάσχουν ενεργά στη μάχη εναντίον των Ινδιάνων.


Το κύριο ενδιαφέρον της ταινίας είναι η πολύ πειστική ανασύσταση της κατασκευής του σιδηροδρόμου. Ολόκληρες πόλεις που κατασκευάστηκαν κατά μήκος της γραμμής, μόνο για να αποσυναρμολογηθούν και να ανακατασκευαστούν μερικές εκατοντάδες μίλια πιο δυτικά καθώς η γραμμή προχωρούσε , βουβάλια κυνήγι και μετακίνηση χιλιάδων αγελάδων σε χιλιάδες μίλια για να τρέφουν τους εργαζόμενους, τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες και τις ινδικές επιθέσεις. Αυτό γίνεται εφικτό από μια φανταστική κυριαρχία μιας καινοτόμου κινηματογραφικής γλώσσας με συνδυασμό όλων των πιθανών τύπων λήψεων από κοντινές έως εξαιρετικά ευρείες λήψεις με σκηνές των Great Plains και των Rocky Mountains. Η κάμερα συχνά τοποθετεί τον θεατή στην καρδιά της δράσης, από σκηνές μάχης που έχουν γυριστεί στο επίπεδο του εδάφους έως θεαματικές λήψεις παρακολούθησης των τρένων με ταχύτητα ή των καλπαζώντων αλόγων.


Ο Ford είναι πολύ επιτυχής στο να τονίσει την ανθρώπινη διάσταση της Ιστορίας στην παραγωγή χάρη στις πολλές λεπτομέρειες που περιλαμβάνει σχετικά με άτομα που έφτιαξαν αυτήν την Ιστορία. Το ειδύλλιο μεταξύ του Ντέιβυ και της Μίριμ δεν είναι ούτε το πιο σημαντικό ούτε το πιο πειστικό στοιχείο.



Παρασκευή 5 Ιουνίου 2020

Aelita: Queen of Mars Αελίτα: Η Βασίλισσα του Άρη


Aelita: Queen of Mars 1924

Αελίτα: Η Βασίλισσα του Άρη

 Σκηνοθεσία: Yakov Protazanov
Σενάριο: Fyodor Otsep
Είδος: Adventure, Drama, FANTASY
Διάρκεια: 111 λεπτά
Παίζουν:
Yuliya Solntseva = Aelita, Queen of Mars
Igor Ilyinsky = Kravtsov – Ιδιωτικός ερευνητής
Nikolai Tsereteli = Ο μηχανικός Evguieni Spiridinov
Nikolay Batalov = Gusev, στρατιώτης του κοκκινου στρατού
Vera Orlova = Masha, σύζυγος του Gusev
Valentina Kuindzhi = Natasha


Πρόκειται για μια βωβή Ρωσική ταινία Sci-Fi γυρισμένη από τον Yakov Protazanov το 1924.
Από τις πρώτες προσπάθειας του φανταστικού κινηματογράφου με πρωτόγονα για τη σημερινή εποχή μέσα, αλλά εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, μιας και λέγεται, ότι άνοιξε το δρόμο (κυρίως με τα σκηνικά στον Άρη και τα εκπληκτικά κοστούμια) σε πολλές μετέπειτα ταινίες, οι οποίες θεωρούνται πλέον "κλασσικές" στο είδος, όπως στα Metropolis και Woman in the Moon του Lang καθώς και στην αρχική σειρά του Flash Gordon αλλά και σε άλλες.


Πολύ ωραίο κλίμα, ροη και σκηνικά, με παρέσυρε από την πρώτη στιγμή. Περιγράφει μια Ρωσία λίγο μετά την επανάσταση, με όλους τους χαρακτήρες μιας τέτοιας κοινωνίας. Τον απατεωνίσκο, τον πιστό στρατιώτη, τον επιστήμονα, τον καθημερινό άνθρωπο.
Η υπόθεση διαδραματίζεται στη Ρωσία, στη Μόσχα συγκεκριμένα του 1921. Όλη η υφήλιος λαμβάνει ενα παράξενο ραδιοφωνικό μήνυμα από τρεις ακατάληπτες λέξεις αλλά κανείς δεν δίνει σημασία...


Κανείς, εκτός από τον Ρώσο μηχανικό Λος (Nikolai Tsereteli) και τον συνεργάτη του Spyridonov (τον οποίο παίζει ο ίδιος) οι οποίοι ήδη ονειρεύονται να ταξιδέψουν στα αστέρια και κάνουν σχέδια για διαστημόπλοια.


Ο ήρωάς μας ο Λος βρίσκεται συχνά χαμένος ανάμεσα στα όνειρα και την πραγματικότητα, πράγμα που τον βρίσκει συχνά να ονειρεύεται τον Άρη και την Aelita, κόρη του Tuskub βασιλιά-τύραννο του πλανήτη. Ενός πλανήτη που επικρατεί ένα στυγνό και απολυταρχικό καθεστώς όπου οι μεγάλες μάζες δουλεύουν σε συνθήκες σκλαβιάς για να προμηθεύουν την κυρίαρχη ελίτ...
Μέχρι που καταφέρνουν οι Ρώσοι ήρωές μας να φτάσουν εκεί... Και ποιος θα μπορούσε να κάνει μια ταξική επανάσταση καλυτέρα από αυτούς...



Πέμπτη 4 Ιουνίου 2020

The Thief of Bagdad 1924


The Thief of Bagdad 1924
Ο κλέφτης της Βαγδάτης


Σκηνοθεσία: Raoul Walsh
Σενάριο: Achmed Abdullah, Douglas Fairbanks
Είδος: Adventure, Family, FANTASY
Διάρκεια: mins
Μεσότιτλοι: Γιάννης από Ανάβυσσο
Παίζουν:
Douglas Fairbanks = Ο κλέφτης της Βαγδάτης
Snitz Edwards = Ο κακός σύντροφος του κλέφτη
Charles Belcher = Ο καλός άνδρας
Julanne Johnston = Η πριγκίπισσα
Sôjin Kamiyama = Ο μογγόλος πρίγκιπας
Anna May Wong =   Η μογγόλα σκλάβα


Ο Κλέφτης της Βαγδάτης ήταν, για την εποχή που γυρίστηκε, ένας κινηματογραφικός άθλος. Καμία παραγωγή δεν είχε στοιχίσει τόσο μέχρι εκείνη την εποχή όπως και καμία δεν είχε προκαλέσει τέτοια κοσμοσυρροή στα ταμεία. Ένα κανονικό blockbuster.
Η ταινία με το επικό προφίλ ήταν ένα προσωπικό στοίχημα του Douglas Fairbanks Sr. ο οποίος έφερε και την ευθύνη του σεναρίου και της παραγωγής. Φυσικά κράτησε για τον εαυτό του τον πρωταγωνιστικό ρόλο και δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η παρουσία του λάμπρυνε αυτό το φιλμικό επίτευγμα. Το 1924 ο Fairbanks ήταν μία εξαιρετικά δημοφιλής κινηματογραφική προσωπικότητα και η καριέρα του βρισκόταν στο απόγειό της. Η φυσική του παρουσία απέπνεε έναν υγιή ανδρισμό και του είχε επιτρέψει να ερμηνεύσει κλασσικούς ήρωες όπως ο D’Artagnan, ο Robin Hood, ο Zorro κ.λ.π., πριν γυρίσει τον Κλεφτη.


Η καταξίωση που είχε γνωρίσει μέχρι τότε του επέτρεπε σαφώς να πάρει το ρίσκο του, αφενός μεν, να ερμηνεύσει έναν κλέφτη με ελαστικές ηθικές αρχές, αφετέρου δεν, να αναλάβει να φέρει σε πέρας ένα ρόλο με πολύ σκληρές απαιτήσεις σ’ ότι αφορούσε την κινητική προσέγγιση. Ο ρόλος είναι σχεδόν ακροβατικός.
Ο Κλέφτης της Βαγδάτης είναι, όπως έλεγε και η πρώτη κάρτα των τίτλων “an Arabian Nights Fantasy”, ένα εξαιρετικά καλά γυρισμένο παραμύθι που κατόρθωσε να συνδυάσει την μαγεία των παραμυθένιων ρομάντζων της Σεχραζάντ με την δράση και την γενναιότητα ενός διαφορετικού Οδυσσέα που ψάχνει τον δρόμο για την καρδιά της καλής του σε ονειρικά μέρη που φέρουν ονόματα όπως η Κοιλάδα της Φωτιάς, η Κοιλάδα των Τεράτων, η σπηλιά των μαγεμένων δένδρων.


Ο Douglas Fairbanks ερμηνεύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Κλέφτη της Βαγδάτης και του καρδιοκατακτητή της πριγκίπισσάς της, που ζει με βάση την αμοραλιστική αρχή του «οτιδήποτε θέλω, το παίρνω». Στα 44 του χρόνια αντιμετωπίζει έναν ρόλο με τρομακτικές κινητικές απαιτήσεις μοναδικά και ολοκληρωμένα. Ο Fairbanks ούτως ή αλλιώς είχε την φήμη του ηθοποιού που ποτέ δεν χρησιμοποιούσε αντικαταστάτες στις σκηνές δράσης. Έτσι λοιπόν ο ηθοποιός με την αθλητική κορμοστασιά αποδίδει με σχεδόν χορευτικές φιγούρες τον κλέφτη και το αποτέλεσμα είναι πραγματικά αξιοπρόσεκτο. Φυσικά πέραν της κινητικής προσέγγισης του ηθοποιούς άξια λόγου θα πρέπει να είναι η συνολική προσπάθεια του, καθώς χτίζει την προσωπικότητα αυτού του μικρού απατεωνίσκου που θα τρυπώσει στο παλάτι και θα βρει τον τρόπο να μείνει μόνιμα εκεί, με επιμέλεια και με όπλο μία ερμηνευτική παλέτα που περιλαμβάνει όλα τα συναισθήματα που απαιτούνται και που εκτείνονται μέχρι και τον αυτοσαρκασμό. Ο Fairbanks είναι πολύ μεγάλος ηθοποιός και δεν τον τρομάζει η έκθεση και ο αυτοσαρκασμός. Προσέξτε την καταπληκτική σκηνή που προκύπτει από μία ρομαντική προφητεία που είχε δοθεί στην πριγκίπισσα και που έλεγε ότι ο μέλλων σύζυγός της θα ήταν αυτός από τους ακολούθους που θα άγγιζε πρώτος την τριανταφυλλιά που ήταν έξω. Όσοι από μας είμαστε οικείοι με τις συμβάσεις των παραμυθιών, και πιστεύω είμαστε όλοι, ευθύς μπαίνουμε στην διαδικασία να περιμένουμε τον κλέφτη – πρωταγωνιστή να αγγίξει αυτήν την τριανταφυλλιά. Αυτό που σε καμία περίπτωση δεν περιμένουμε ως θεατές είναι το άγγιγμα αυτό να προέλθει από ένα δυνατό χτύπημα του κεφαλιού του εν λόγω στα κλαδιά της τριανταφυλλιάς μετά από μία μεγαλοπρεπή κλωτσιά του αλόγου του. Ισοπέδωση? Δεν νομίζω, μάλλον εξόχως λεπτό και αυτοσαρκαστικό χιούμορ. Ο Fairbanks είναι μπροστά από την εποχή τους σαφώς.


Θα πρέπει να σας θυμίσω- ίσως θα πρέπει να το κάνω και λίγο παρακάτω- ότι η ταινία ήταν βουβή, πράγμα που προσθέτει στο βαθμό δυσκολίας του ρόλου καθώς ο ηθοποιός καλούνταν να είναι κυρίως μίμος. Ο Fairbanks τα καταφέρνει έτσι ώστε κινητοποιώντας όλα τα εκφραστικά μέσα που διέθετε, εκτός από το βασικό της φωνής, να δημιουργήσει έναν ρόλο ο οποίος είναι ολοκληρωμένος και κυρίως δεν φαντάζει τόσο ξύλινος και αστείος όπως συχνά συνέβαινε με ερμηνείες τους βωβού. Μετά από λίγο καιρό με δυσκολία θα ανακαλείτε στην μνήμη σας το γεγονός ότι o Fairbanks δεν μιλούσε. Τόσο –καλώς εννοούμενα- «φλύαρη» ήταν η ερμηνεία του.
Ο Fairbanks με το πάθος που διοχέτευσε σε αυτήν την ταινία παρέσυρε και όλους τους υπόλοιπους συντελεστές με αποτέλεσμα και τα υπόλοιπα μέλη της διανομής να παραδώσουν αληθινά καλές ερμηνείες, όπως η γλυκιά Julia Johnston στον ρόλο της πριγκίπισσας και o Sojin στον ρόλο του δαιμονικού Μογγόλου πρίγκιπα, και βέβαια δεν θα πρέπει να αφήσουμε άνευ σχολιασμού τα art nouveau σκηνικά του William Cameron Menzies που δημιούργησαν αυτό το μνημειώδες και φαντασμαγορικό περιβάλλον και τα ειδικά εφέ του Hampton Del Ruth που ακόμη και σήμερα καλά κρατούν. Σίγουρα σημαντική ήταν και η σκηνοθετική συμβολή του Raoul Walsh. Όμως η ταινία παραμένει στενά συνδεδεμένη με τον πρωταγωνιστή της!
Η διάρκεια της είναι πρωτοφανής για τα κινηματογραφικά δεδομένα της εποχής – η ταινία διαρκεί 155 λεπτά -.Πιστέψτε με η ταινία μπορεί να κρατήσει το ενδιαφέρον σας αμείωτο για το μεγαλύτερο μέρος από αυτά και αν είστε και λάτρεις αυτών των διαμαντιών της βουβής έβδομης Τέχνης μπορεί να μην σας φτάσουν κιόλας.


Παρ’ όλο που η ταινία πήγε εντυπωσιακά καλά στα ταμεία ο εμπνευστής της δεν ήταν ικανοποιημένος. Ο κάθε άνθρωπος που βλέπει το όραμά του να γίνεται πραγματικότητα θεωρεί ότι αυτό αφορά το σύμπαν. Όπως αποδεικνύεται οι Αμερικανοί εκείνη την εποχή βουτηγμένοι στην ευφορία, στην οποία τους οδήγησε το χρηματιστήριο λίγο πριν καταρρεύσει, δεν συγκλονίστηκαν στο βαθμό που ο Fairbanks θα ήθελε από ένα παραμύθι που διέπονταν από όλες τις ηθικές αρχές και ήταν ποτισμένο με την πεποίθηση ότι η «ευτυχία πρέπει να κερδίζεται». Συχνά the hard way!. Παρ’ όλα αυτά το τίμησαν με την παρουσία τους. Το 1940 ακολούθησε μία δεύτερη εκδοχή του Κλεφτη της Βαγδατης και μολονότι εκείνη είχε πια στην διάθεσή της όλα τα τεχνολογικά μέσα προκειμένου να υπερβεί την πρώτη του 1924, ωστόσο δεν τα κατάφερε.
Ο Κλεφτης της Βαγδατης του 1924 είναι πέραν πάσης αμφιβολίας η ταινία που απέδωσε το κλίμα και την ονειρική ατμόσφαιρα της αρχαίας Βαγδάτης τότε που αυτή ήταν πηγή έμπνευσης ευφάνταστων παραμυθάδων και τόπος συνάντησης πανέμορφων πριγκιπισσών και ανείπωτα γενναίων πριγκίπων και όχι μία πληγωμένη και αιματοκυλισμένη πρωτεύουσα που θα αναρωτιέται εσαεί – και εμείς μαζί της- γιατί…;


Orlacs Hände 1924


Orlacs Hände 1924
Τα Χέρια του Όρλακ


Σκηνοθεσία:Robert Wiene
Σενάριο: Maurice Renard
Είδος: Crime, Horror ΔΕ 20, Science Fiction,
Διάρκεια: 92 λεπτά
Μεσότιτλοι: Γιάννης από Ανάβυσσο
Παίζουν:
Conrad Veid = Paul Orlac
Alexandra Sorina = Yvonne Orlac (ως Sorina)
Fritz Strassny = Der alle Orlac (ως Strassny)
Paul Askonas = Ο υπηρέτης
Carmen Cartellieri - Regine (as Cartellieri)
Hans Homma = Dr. Serral


O πιανίστας Paul Orlac (Conrad Veidt) ακρωτηριάζεται στα χέρια του σε ένα σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Ο σπεσιαλίστας χειρουργός που τον αναλαμβάνει, μετά από τις παρακλήσεις της γυναίκας του Orlac (Alexandra Sorina), του "μεταμοσχεύει" τα χέρια του ληστή και δολοφόνου Vasseur, που είχε μόλις εκτελεστεί στην γκιλοτίνα.


Όταν ο Orlac συνέρχεται και το μαθαίνει, απογοητεύεται τόσο, που δεν μπορεί πλεον να παίξει. Έτσι τα χρέη τους πνίγουν και αναγκάζεται να ζητήσει βοήθεια από τον πατέρα του, ο οποίος τον μισεί. Στην διάρκεια της έντονης λογομαχίας τους και ενώ ο Orlac βρίσκεται σε παραζάλη, ο πατέρας του καταλήγει νεκρός, σκοτωμένος μάλιστα από το μαχαίρι του ...δολοφόνου Vasseur και με τα ...δακτυλικά αποτυπώματα του Vasseur να βρίσκονται παντού...
Ένας άγνωστος αρχίζει να εκβιάζει τον Orlac, για πολλά χρήματα, απειλώντας να αποκαλύψει στην αστυνομία - η οποία έχει στην κυριολεξία πελαγώσει- ποιός είναι αυτός που ...κουβαλάει τα αποτυπώματα του Vasseur...
Η αστυνομία τελικά αποδεικνύεται εξυπνότερη από τον εκβιαστή...


ΚΡΙΤΙΚΗ: Σκοτεινή ταινία του Γερμανικού εξπρεσσιονισμού της εποχής του μεσοπολέμου, από τον πολύ μεγάλο σκηνοθέτη Robert Wiene, o οποίος το 1920 είχε σκηνοθετήσει την πρωτοπόρα ταινία του εξπρεσσιονισμού, Das Cabinet des Dr Caligari, με πρωταγωνιστή πάλι τον σπουδαίο ηθοποιό Conrad Veidt. O Wiene δεν μπορεί να απαλλαγεί από τις εμμονές του εξπρεσσιονισμού και αυτό φαίνεται στα γιγαντιαία, καταθληπτικά σκηνικά, στα χαμαιτυπεία στα υπόγεια και στα παράγωνα κτίσματα της πόλης...
"Αντιγράφτηκε" το 1935 πάλι από έναν έξοχο Γερμανό εξπρεσσιονιστή σκηνοθέτη, τον Karl Freund, και γυρίστηκε στο ίδιο μοτίβο, με τίτλο "Mad Love": Ο σκηνοθέτης Freund στο "Mad Love" δίνει μεγαλύτερη έμφαση στον ρόλο του γιατρού (που τον ερμηνεύει ο Peter Lorre) σε βραχεία έκδοση μιάς ώρας και 8 λεπτών...


Το Orlacs Hande είναι δυσκολοχώνευτο, αργό και μάλλον μακρόσυρτο και απευθύνεται σε σινεφίλ με... κινηματογραφικές αντοχές, αλλά αποτελεί μνημείο της 7ης τέχνης και αξίζει κάποιος να το δει....


Τετάρτη 3 Ιουνίου 2020

Das Wachsfigurenkabinett (1924)

Das Wachsfigurenkabinett (1924)

Το Εργαστήρι των Κέρινων Ομοιωμάτων

ΣκηνοθεσίαLeo BirinskyPaul Leni

Με τουςEmil JanningsConrad VeidtWerner Krauss και λοιπούς


Τα κέρινα ομοιώματα απασχόλησαν συχνά τον φανταστικό κινηματογράφο. Το 1924 οι Leo Birinsky και Paul Leni παρουσίασαν την φανταστική και υποτίθεται HORROR ταινία της εξπρεσιονιστικής γραμμής: «Το Εργαστήρι των Κέρινων Ομοιωμάτων». Στην ιστορία αυτή μας παρουσιάζουν τον κάτοχο ενός μουσείου κέρινων ομοιωμάτων που στεγάζεσαι σε ένα Λούνα Παρκ να αναζητά μέσω αγγελίας συγγραφέα φανταστικών διηγημάτων για να γράψει φανταστικές ιστορίες  για τρεις κυρίως κέρινες φιγούρες του. Οι φιγούρες αυτές είναι ο χαλίφης της Βαγδάτης  Χαρούμ Ελ Ρασίντ, ο Ιβάν ο Τρομερός και ο Τζακ ο αντεροβγάλτης.
Παρουσιάζεται ένας νεαρός συγγραφέας τον οποίο η κόρη του ιδιοκτήτη βάζει αμέσως στο μάτι και το πρόσωπό της ακτινοβολεί από θαυμασμό προς αυτόν. Ο νεαρός αρχίζει την συγγραφή των φανταστικών ιστοριών με τον χαλίφη της Βαγδάτης. Μάλιστα επειδή φαίνεται να μην του είναι κι αυτού αδιάφορη η κόρη του ιδιοκτήτη, την χρησιμοποιεί ως μούσα του και στην δραματοποίηση της ιστορίας του μα την παρουσιάζει ως την Ζάραχ, την πανέμορφη γυναίκα ενός φούρναρη. Τον ρόλο του φούρναρη τον δίνει στον εαυτό του. Η ιστορία αυτή αποτέλεσε έμπνευση για τον Douglas Fairbanks να γυρίσει τη ταινία «ο Κλέφτης της Βαγδάτης».
Στην επόμενη ιστορία μας παρουσιάζεται ο Ιβάν ο τρομερός. Έχω την γνώμη ότι η παρουσίασή του ως ένα άκρος εγκληματικό πρόσωπο τον αδικεί. Και πάλι μας παρουσιάζεται στην δραματοποιημένη ιστορία το ερωτευμένο ζεύγος. Η νεαρή έχει τον ρόλο της κόρης ενός Ρώσου ευγενούς η οποία ετοιμάζεται να παντρευτεί τον καλό της, τον ρόλο του οποίου υποδύεται ο συγγραφέας.
Στην σύντομη ιστορία για τον Τζακ τον αντεροβγάλτη, ο νεαρός αποκοιμιέται και ονειρεύεται ότι ι Τζα ζωντανεύει και του αρπάζει την αγαπημένη του. Σύντομα όμως ξυπνάει και συνέρχεται.
Λέγεται ότι το σενάριο αρχικά προέβλεπε και τέταρτη ιστορία, αλλά ο Paul Leni ξέμεινε από λεφτά.
Η  ταινία αυτή άνοιξε τις πόρτες στον Paul Leni για το Χόλυγουντ και την Universal.
Στις ΗΠΑ που έγινε η αποκατάσταση του φιλμ προσετέθησαν 18 λεπτά που θεωρούντο χαμένα.


Οι μεσότιτλοι μεταφράστικαν από εμένα.

The Great White Silence (1924)




The Great White Silence (1924)

Η μεγάλη, λευκή σιωπή




Σκηνοθέτης: Herbert G. Ponting
Εμφανίζονται οι:
Robert Falcon Scott, Herbert G. Ponting, Henry R. Bowers
Lawrence E.G. Oates, Edward Adrian Wilson
Είδος: Ντοκιμαντέρ – Διάρκεια: 108 λεπτά
Ελληνικοί μεσότιτλοι δικής μου μετάφρασης και απόδοσης.


Το "The Great White Silence" είναι ένα αγγλικό ντοκιμαντέρ του 1924, που περιέχει σύντομες κινηματογραφημένες σκηνές που λήφθηκαν κατά τη διάρκεια της αποστολής του πλοίου Terra Nova, το 1910-1913. Ο βασικός σκηνοθέτης ήταν ο φωτογράφος Herbert Ponting. Το αυθεντικό βωβό φιλμ, το ντοκιμαντέρ, αποκαταστάθηκε και επανεκδόθηκε το 2011 από το British Film Institute, με ένα μουσικό soundtrack του Simon Fisher Turner.

Η αποστολή του Terra Nova ήταν μια προσπάθεια, από την κυβέρνηση και ενδιαφερόμενους πολίτες της τότε Βρετανικής Αυτοκρατορίας, να σηκώσουν την σημαία τους στον Νότιο Πόλο. Στην αποστολή μετείχαν άντρες, πόνεϊ, σκυλιά, και πρωτόγονα οχήματα χιονιού μεταφέροντας έλκηθρα από την βάση που πρησκόντουσαν στην Ανταρκτική ακτογραμμή. Το ντοκιμαντέρ απεικονίζει τον αρχηγό της αποστολής Ρόμπερτ Φάλκον Scott και το πλοίο του, το Terra Nova, και τους άνδρες καθώς φεύγουν από το Lyttelton της Νέας Ζηλανδίας για να πλεύσουν στον Νότιο Ωκεανό και στους πάγους του.
Αποβιβάστηκαν με ασφάλεια στην παγωμένη ακτή του νησιού Ross, ο σκηνοθέτης ακολουθεί τους άνδρες καθώς αυτοί στήνουν τις σκηνές, ασχολούνται με το σκι και προετοιμάζονται να εξερευνήσουν το Νότιο Πόλο.
Ο Scott δεν επέτρεψε στον σκηνοθέτη Herbert Ponting να τους ακολουθήσει στην εξερεύνηση  του Νοτίου. Πόλου, και έτσι αυτός παρέμεινε στη βάση.
Ο Scott και η ομάδα του μετά από πολλές ταλαιπωρίες φθάνουν στον Νότιο Πόλο, αλλά εκεί του περιμένει μια ψυχρολουσία! Προς μεγάλη τους απογοήτευση βρίσκουν μια έρημη σκηνή που επάνω της κυματίζει η Νορβηγική σημαία! Πράγματι, ο αντίπαλός του, ο σπουδαίος Νορβηγός εξερευνητής, Roald Engelbregt Gravning Amundsen, και η ομάδα του, αν και ξεκίνησαν τρεις μήνες αργότερα από τον Scott, κατάφεραν και έφθασαν πρώτοι, στις 14 Δεκεμβρίου 1911, δηλαδή 35 ημέρες πριν από τους Βρετανούς!
Αυτό δεν ήταν το χειρότερο για τους Βρετανούς. Πράγματι, νιώθοντας μεγάλη απογοήτευση, τους περίμενε ακόμα μια μεγάλη δοκιμασία. Το κοπιαστικό και επικίνδυνο ταξίδι της επιστροφής. Μια τρομερή καταιγίδα που του βρήκε, τους εμπόδιζε να βρουν τον σταθμό με τις τροφοδοσίες ο οποίος ήταν μόνο 11 μίλια μακριά τους! Έτσι όλοι αυτοί οι άνδρες πέθαναν από την πείνα και τις κακουχίες!
Ο σκηνοθέτης  του "The Great White Silence", ήταν ο πρώτος γνωστός φωτογράφος που τράβηξε κινηματογραφική ταινία από την ηπειρωτική Ανταρκτική και έλαβε σύντομες σκηνές από τις φάλαινες δολοφόνους, τους πιγκουίνους Adélie, τους γλάρους του Νοτίου Πόλου, τις φώκιες Weddell, και γενικά την εκεί πανίδα.
Ο Herbert Ponting, ως ένας από τους επιζήσαντες της αποστολής, έφερε όχι μόνο το ημερολόγιο του πλοιάρχου Σκοτ όπου εκεί είχε γράψει αρκετά συμβάντα της περιπέτειάς των, αλλά και τις τελευταίες του σκέψεις και παραινέσεις προς τους νέους, πριν τον τραγικό του θάνατο, αλλά και το σπουδαιότερο, έφερε όλο το κινηματογραφικό και φωτογραφικό υλικό από το περιπετειώδες ταξίδι τους.