Τετάρτη 30 Ιουνίου 2021

Waterhole #3 1967


Waterhole #3 1967

ΧΡΥΣΟΘΗΡΕΣ ΣΤΟ ΤΕΞΑΣ


Σκηνοθεσία: William A. Graham

Σενάριο: Joseph T. Steck, Robert R. Young

Είδος: Comedy, WESTERN

Διάρκεια: 01:35

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

James Coburn: Lewton Cole

Carroll O'Connor: Sheriff John Copperud

Margaret Blye: Billee Copperud

Claude Akins: Sgt. Henry Foggers

Timothy Carey: Hilb

 

Κάπου στα περίχωρα της Αριζόνα βρίσκεται ένας θησαυρός με κλεμμένο χρυσό, θαμμένος σε μια ερημική γούρνα από τρεις συνεργούς. Αυτός που στοχεύει στον κρυμμένο θησαυρό είναι ο Λιούτον Κόουλ (Τζέιμς Κόμπερν) ένας δολοπλόκος χαρτοπαίκτης, ο οποίος έχει στα χέρια του έναν ελπιδοφόρο χάρτη, ιππεύει ένα κλεμμένο άλογο και καταδιώκεται από έναν όχι και τόσο νομοταγή σερίφη (Κάρολ Ο'Κόνορ). Και σαν να μην έφτανε η απληστία, η διαφθορά και η ανομία, κάποιοι αλλόκοτοι χρυσοθήρες, διεκδικούν και αυτοί τα κλεμμένα πλούτη. Άραγε θα φτάσουν όλοι την ίδια ώρα στη Γούρνα;

Η Μάργκαρετ Μπλάι, ο Μπρους Ντερν, ο Κλοντ ’κινς, η Τζόαν Μπλόντελ, ο Τζέιμς Γουάιτμορ και ο Τίμοθι Κάρεϊ συμπρωταγωνιστούν σ' αυτό το κεφάτο και πρωτότυπο γουέστερν.


 

Τρίτη 29 Ιουνίου 2021

La Morte Non Conta I Dollari 1967

La Morte Non Conta I Dollari 1967

Η Επιστροφή του Τζόνι Γιούμα


Σκηνοθεσία: Riccardo Freda

Σενάριο: Riccardo Freda, Luigi Masini

Είδος: Western

Διάρκεια: 1h 33min

Γλώσσα: Ιταλικά

Παίζουν:

Mark Damon: Harry Boyd / Lawrence White

Stephen Forsyth: Lawrence White / Harry Boyd

Luciana Gilli: Jane White

Pamela Tudor: Lisabeth

Luciano Pigozzi: Judge Warren (as Alan Collins)

Ignazio Spalla: Pablo Rodriguez

 

Το "La morte non conta i Dollari" του 1967 είναι ένα Ιταλικό σπαγγέτι Γουέστερν σε σκηνοθεσία Riccardo Freda. Η ταινία αφορά τον Lawrence White που επιστρέφει στην πατρίδα του στο Owell Rock με την αδερφή του για να εκδικηθεί τον θάνατο του πατέρα του από μία συμμορία. Αλλά για να πραγματοποιήσει τα σχέδιά του, αλλάζει το όνομά του και φροντίζει ένα άλλο άτομο να παρουσιαστεί  σαν Lawrence White.


  

Django 1966

Django 1966

Τζάνγκο, ο τρομοκράτης του

Πάσσο-Ντόμπλε


Σκηνοθεσία: Sergio Corbucci

Σενάριο: Sergio Corbucci, Bruno Corbucci, Franco Rossetti,

Piero Vivarelli, Geoffrey Copleston

Είδος: Action, Adventure, WESTERN

Διάρκεια: 01:30

Γλώσσα: Italian

Παίζουν:

Franco Nero: Django

José Bódalo: Gen. Hugo Rodriguez

Loredana Nusciak: Maria

Ángel Álvarez: Nathaniel the Bartender

Gino Pernice: Brother Jonathan

 

Το «Τζάγκο: Ο Τρομοκράτης του Πάσο-Ντόμπλε» ανήκει στην κατηγορία των σπαγγέτι γουέστερν που ξεκίνησαν να γυρίζονται κατά την δεκαετία του 1960 από Ιταλούς σκηνοθέτες. Αν κι όλα τα ιταλικά γουέστερν γυρίζονται υπό τη σκιά του Sergio Leone, ο Sergio Corbucci καταφέρνει με την συγκεκριμένη ταινία να δημιουργήσει έναν θρύλο του συγκεκριμένου υπο-είδους και την πρώτη μιας σειράς ταινιών που αποτελούν ανεπίσημες συνέχειές της.

Η εναρκτήρια σκηνή του έργου, αλλά και το τραγούδι που ακούγεται κατά τη διάρκεια των τίτλων αρχής έμελλε να γραφτούν στην ιστορία του κινηματογράφου. Ξεκινώντας, η ταινία μάς συστήνει έναν άντρα, του οποίου εμείς βλέπουμε μόνο την πλάτη, που περπατά μέσα στις λάσπες. Όσο ο Django (Franco Nero), όπως μας ενημερώνει κι ο τραγουδιστής, απομακρύνεται από την κάμερα, διακρίνουμε ότι πίσω του σέρνει ένα φέρετρο, στο οποίο, όπως αποκαλύπτεται στη συνέχεια, μεταφέρει ένα πολυβόλο που θα τον βοηθήσει να γίνει ήρωας στα μάτια των βασανισμένων κατοίκων της πόλης-φάντασμα που θα ξαποστάσει για λίγο. Ο Django, αν και δεν αποτελεί το πρότυπο του ευγενούς ήρωα, αλλά ταιριάζει περισσότερο σ` αυτό του ευγενούς αντιήρωα, θα σώσει από βέβαιο θάνατο μια νεαρή γυναίκα που το έχει σκάσει από μια ομάδα Μεξικανών, τη Maria (Loredana Nusciak). Με την πανέμορφη αυτή ύπαρξη, ο πρωταγωνιστής θ` αναπτύξει αμοιβαία αισθήματα συμπάθειας, όμως, όπως είναι λογικό, απαγορεύει στον εαυτό του να την αγαπήσει, καθώς φοβάται ότι η παρουσία του κοντά της μπορεί να προκαλέσει τον θάνατό της.

Ο μυστηριώδης Django, κατά τη διάρκεια του έργου, αποδεικνύεται ουκ ολίγες φορές ιδιαίτερα ευρηματικός στον τρόπο με τον οποίο καταφέρνει να ξεγελάσει τους γύρω του, για να πετύχει τον στόχο του. Εκείνος είναι που ωθεί τους Μεξικανούς να τον βοηθήσουν να ληστέψει το χρυσάφι που θα τον βοηθήσει να κάνει μια καινούργια αρχή, με μια σκηνή που χρησιμοποιείται η τεχνική του Δούρειου Ίππου, κι έπειτα τους ξεγελά και καταφέρνει ν` αποδράσει με τον θησαυρό, αλλά και την επίμονη Maria, η οποία δεν σταματά τις προσπάθειες να τον διεκδικήσει.

Ο Corbucci, γυρίζοντας μια ταινία που περιέχει όλα τα στοιχεία ενός γουέστερν (τον μοναχικό καβαλάρη, το πανδοχείο, τις πόρνες, την πόλη φάντασμα, το νεκροταφείο, τα έρημα τοπία, τους Βόρειους, τους Νότιους, τους Μεξικανούς, κ.α.), δημιουργεί ένα έργο με απίστευτη για την εποχή βία, η οποία όμως είναι δοσμένη με αριστουργηματικό τρόπο. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι σε πολλές χώρες, το «Τζάγκο: Ο Τρομοκράτης του Πάσο-Ντόμπλε» απαγορεύτηκε, αλλά παρόλα αυτά ενέπνευσε πολλούς δημιουργούς να γράψουν συνέχειές του και συνέδεσε άρρηκτα τ` όνομα του Franco Nero με αυτό του Django.

Αν λοιπόν, είστε λάτρεις των ταινιών γουέστερν και η συγκεκριμένη σας έχει διαφύγει της προσοχής, σας την προτείνω ανεπιφύλακτα. Αν, επίσης, ανήκετε στο φανατικό κοινό του Quentin Tarantino, θα σας πρότεινα πριν δείτε το Django: Ο Τιμωρός, να δείτε το πρωτότυπο αυτό φιλμ, καθώς θα απολαύσετε πολύ περισσότερο τη νέα δημιουργία του, η οποία έχει επηρεαστεί σε αρκετά μεγάλο βαθμό από την ταινία του Corbucci.

 


  

Σάββατο 26 Ιουνίου 2021

For A Few Dollars More 1966

For A Few Dollars More 1965

Μονομαχία στο Ελ Πάσο

  


Σκηνοθεσία: Sergio Leone

Σενάριο: Sergio Leone, Fulvio Morsella, Luciano Vincenzoni,

Sergio Donati, Enzo Dell'Acqua

Είδος: Action, Clint Eastwood, Drama, Thriller, WESTERN

Διάρκεια: 02:10

Γλώσσα: Italian

Παίζουν:

Clint Eastwood: Monco

Lee Van Cleef: Col. Douglas Mortimer

Gian Maria Volonté: El Indio (The Indian)

Mara Krupp Mary: Hotel Manager's Beautiful Wife

Luigi Pistilli: Groggy / Member of Indio's Gang

 

Δύο γνωστοί κυνηγοί επικηρυγμένων φτάνουν ως το Ελ Πάσο, προκειμένου να συλλάβουν έναν επικίνδυνο ληστή. Παρά τον έντονο ανταγωνισμό τους, ο μόνος τρόπος να τα καταφέρουν είναι να συμμαχήσουν.

«Για Μια Χούφτα Δολάρια», «Μονομαχία στο Ελ Πάσο», «Ο Καλός, ο Κακός και ο Άσχημος». Η τριλογία του Σέρτζιο Λεόνε με πρωταγωνιστή τον Κλιντ Ίστγουντ, που ανήγαγε τα γουέστερν σπαγγέτι σε μεγάλη κινηματογραφική τέχνη. Όλα τα στοιχεία του Φαρ Ουέστ (ο ατρόμητος πιστολάς με το ατάραχο παρουσιαστικό, η ληστεία, ο επικηρυγμένος, το σαλούν, οι μονομαχίες, οι αχανείς πεδιάδες) ανάγονται σε μια μυθική σφαίρα του κυρίαρχου αρσενικού και συνθέτονται ως απόλυτη φόρμα (το σινεμά «κοιτάει» το γουέστερν, «κοιτάει» το σινεμά) υπό την κυριαρχία της κάμερας που συλλαμβάνει μεγάλα πανοραμικά πλάνα ή πολύ κοντινά γκρο σε σκληρά ανέκφραστα πρόσωπα, ενώ ο χρόνος κυλά μεθοδικά, με πανέξυπνο στατικό σασπένς, καταγράφοντας αναμονές των αναμετρήσεων. Σε αυτό το δεύτερο φιλμ, ο Λεόνε κινείται σε μια ευρεία δραματουργική γκάμα, από το παραμυθένιο στοιχείο της αλάνθαστης σκόπευσης που ολοκληρώνεται με ένα άγγιγμα από χιούμορ, έως τη σχεδόν σαιξπηρικού ύφους δραματική απόδοση του χαρακτήρα του αρχιληστή, μέσα από μια υπολανθάνουσα ιστορία εκδίκησης και κάθαρσης, ενώ η τόσο οργανικά δεμένη επική μουσική του Ένιο Μορικόνε αποθεώνει το όλο αποτέλεσμα. Σπάνια τόσο καλλιτεχνικά, αισθητικά έργα, είχαν τόσο μεγάλη λαϊκή απήχηση.

 


FOR A FISTFUL OF DOLLARS 1966

FOR A FISTFUL OF DOLLARS  1964

Για μια Χούφτα Δολάρια

  


Σκηνοθεσία: Sergio Leone

Σενάριο: Sergio Leone, Fulvio Morsella, Luciano Vincenzoni

Sergio Donati, Enzo Dell'Acqua

Είδος: , Action, Adventure, Clint Eastwood, WESTERN

Διάρκεια: 02:12

Γλώσσα: Italian

Παίζουν:

Clint Eastwood: Monco

Lee Van Cleef: Col. Douglas Mortimer

Gian Maria Volonté: El Indio (The Indian)

Mara Krupp Mary: Hotel Manager's Beautiful Wife

Luigi Pistilli: Groggy / Member of Indio's Gang

 

Ο Κλιντ Ίστγουντ φτάνει στην πόλη - ο μυστηριώδης άντρας χωρίς όνομα και χωρίς πολλά λόγια, με γενειάδα, σομπρέρο και πόντσο - και το "σπαγγέτι γουέστερν" γεννιέται. Ο Λεόνε δανείστηκε το θέμα του από το "Γιοζίμπο" του Κουροσάβα, τόσο απροκάλυπτα, που οι Γιαπωνέζοι παραγωγοί τον απείλησαν με μήνυση. Σκοπός του ήταν να επιστρέψει το γουέστερν στις παλιές καλές μέρες του με τη δράση και το πιστολίδι, πριν επικρατήσει μια τάση μοντερνισμού και ψυχολογικών προεκτάσεων.

Η ταινία έγινε μεγάλη επιτυχία με τη βοήθεια της μινιμαλιστικής μουσικής του Ένιο Μορικόνε, που γίνεται σφύριγμα στα χείλη ακόμα και σήμερα. Η ταινία ανέδειξε το σκηνοθετικό ταλέντο, του άγνωστου μέχρι τότε Σέρτζιο Λεόνε, ο οποίος δημιούργησε σχολή και επιγόνους (οι ταινίες του διδάσκονται σε κινηματογραφικές σχολές), ενώ επηρέασε άμεσα τη διαφήμιση και το κλιπ. Ο τρόπος που οι ήρωες μπαίνουν στο κάδρο είναι μοναδικός, όπως και η χρήση του γκρο πλάνου σε λεπτομέρειες στα πρόσωπα των ηθοποιών (από το οποίο χτίζεται το σασπένς), αλλά και το έξοχο μοντάζ.


Παρασκευή 25 Ιουνίου 2021

The Good, the Bad and the Ugly 1966

The Good, the Bad and the Ugly 1966

Ο Καλός, ο Κακός και ο Άσχημος


Σκηνοθεσία: Sergio Leone

Σενάριο: Luciano Vincenzoni, Sergio Leone

Είδος: Action, Adventure, Clint Eastwood, Western

Διάρκεια: 02:41

Γλώσσα: Italian

Παίζουν:

Eli Wallach: Tuco

Clint Eastwood: Blondie

Lee Van Cleef: Sentenza / Angel Eyes

Aldo Giuffrè: Alcoholic Union Captain (as Aldo Giuffre')

Luigi Pistilli: Father Pablo Ramirez

Rada Rassimov: Maria

 

Δυο πιστολέρο, πρώην συνεταίροι, γίνονται αντίπαλοι. Η μοίρα θέλει να συνεργαστούν ξανά, όταν ένας ετοιμοθάνατος στρατιώτης τούς εκμυστηρεύεται ότι σε κάποιο νεκροταφείο υπάρχουν θαμμένα σακιά με χρυσά νομίσματα. Όμως, το θησαυρό αναζητά και ένας τρίτος άντρας.

Χαράς ευαγγέλια για τους φίλους των γουέστερν και ειδικά εκείνων του Σέρτζιο Λεόνε, αφού, έπειτα από το "Κάποτε στη Δύση" που κυκλοφόρησε μερικούς μήνες πριν, τώρα μπορούν να χαρούν και το "Ο Καλός ο Κακός και ο Άσχημες", σε μία έκδοση αντάξια του μύθου που συνοδεύει την ταινία. Πρόκειται για το τρίτο κατά σειρά γουέστερν-σπαγγέτι που γύρισε ο Λεόνε με πρωταγωνιστή τον Κλιντ Ίστγουντ. Είχαν προηγηθεί το "Για μια χούφτα δολάρια" και η "Μονομαχία στο Ελ Πάσο".

Η ιστορία διαδραματίζεται στα βάθη της άγριας δύσης, την εποχή που ο αμερικανικός εμφύλιος πόλεμος, έχει ήδη κριθεί υπέρ των Βορείων. Στις αχανείς εκτάσεις της αμερικανικής ενδοχώρας, τρεις άνδρες προσπαθούν να φτάσουν σε έναν θησαυρό, θαμμένο μαζί με έναν πεσόντα του πολέμου. Και ο καθένας από αυτούς θα χρησιμοποιήσει μεθόδους ανάλογους του χαρακτήρα του. Ο Κακός (Λι βαν Κλιφτ) θα βασανίσει και θα σκοτώσει. Ο Ασχημος (Ελάι Γουάλας) θα μεταχειριστεί την κουτοπονηριά και την προδοσία. Και ο Καλός (Κλιντ Ίστγουντ) θα χρησιμοποιήσει το μυαλό του, το κυνικό του χιούμορ και την εκπληκτική του ικανότητα στο περίστροφο. Κι ενώ η ζυγαριά θα κλίνει άλλοτε προς τη μία κι άλλοτε προς την άλλη κατεύθυνση, εμείς θα γινόμαστε μάρτυρες της μοναδικής κινηματογραφικής ιδιοφυίας του ιταλού σκηνοθέτη που θύμισε στους Αμερικανούς, τον τρόπο με τον οποίο γυρίζονται τα γουέστερν.

Τα μακρόσυρτα γενικά πλάνα της υπαίθρου, συνδυάζονται με πολύ κοντινά στα πρόσωπα των ηρώων, μετατρέποντας τους, από κοινούς θνητούς σε μυθικές φιγούρες, ενώ οι γωνίες λήψης και ο ρυθμός της κάθε μονομαχίας οριοθετούν έναν χωροχρόνο που είναι αδύνατο να υπάρξει έξω από την οθόνη, καθώς είναι αντιρεαλιστικός και αποκλειστικά κινηματογραφικός. Παράλληλα, φανερώνεται σε όλο του το μεγαλείο, ο περφεξιονισμός του Λεόνε. Κάθε κάδρο είναι σχεδιασμένο μέχρι την παραμικρή λεπτομέρεια. Κάθε πυροβολισμός έχει χορογραφηθεί ξεχωριστά. Κάθε ήχος έχει ενορχηστρωθεί τέλεια. Και πάνω από όλα αυτά, ενσωματωμένο πλήρως στην αφήγηση, ξεχωρίζει το πασίγνωστο "σφύριγμα" του Ένιο Μορικόνε, το μουσικό θέμα της ταινίας, που είναι αδύνατον να σβηστεί από τη μνήμη εκείνου που θα το ακούσει.


  

America, America 1963

America, America 1963

Άκερκα, Αμέρικα


Σκηνοθεσία: Elia Kazan

Σενάριο: Elia Kazan

Είδος: Drama, Elia Kazan

Διάρκεια: 02:54

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Stathis Giallelis: Stavros Topouzoglou

Frank Wolff: Vartan Damadian

Harry Davis: Isaac Topouzoglou

Elena Karam: Vasso Topouzoglou

Estelle Hemsley: Grandmother Topouzoglou

 

Η οδύσσεια ενός μετανάστη με εμφανείς αναφορές στην οικογένεια του Ηλία Καζάν και ιδιαίτερα τον θείο του. Η αφήγηση ξεκινά το 1896 και τοποθετείται στα παράλια της Μικράς Ασίας. Η βιοπάλη ενός φτωχού νέου που από παιδί ονειρεύεται να ταξιδέψει στην υπερατλαντική γη της επαγγελίας, μοιάζει με κάθοδο στην κόλαση. Μετατρέπεται για λίγο σε ανάσταση, κατά την άφιξή του εκεί, πριν αρχίσει το αληθινό δράμα του μετανάστη.

Βασισμένο στο μυθιστόρημα του ίδιου του Elia Kazan «Το χαμόγελο της Ανατολής» και με τη συντροφιά της μουσικής του Χατζιδάκι, το «Αμέρικα, Αμέρικα» είναι η ιστορία του Σταύρου, ενός νέου άντρα ελληνικής καταγωγής, από τον θάνατο του καλύτερού του φίλου μέχρι την ξενιτιά. Ο Kazan χρησιμοποιεί τα προσωπικά του βιώματα για να μιλήσει για τις μεγάλες ψευδαισθήσεις που προκαλεί η μετανάστευση: ο παράδεισος τελικά δε βρίσκεται ούτε στην αντίπερα όχθη, και η πίστη σε αυτόν αποδεικνύεται άλλο ένα ζωτικό ψεύδος. Αναπόσπαστα δεμένη με το τραγούδι «Το αστέρι του βοριά», μια συγκλονιστική ελεγεία στα ματαιωμένα όνειρα.