Κυριακή 13 Ιουνίου 2021

The Manchurian Candidate 1962

The Manchurian Candidate 1962

Ο Άνθρωπος της Μαντζουρίας


Σκηνοθεσία: John Frankenheimer

Σενάριο: Richard Condon, George Axelrod, John Frankenheimer

Είδος: Drama, Science Fiction, Thriller

Διάρκεια: 02:06

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Frank Sinatra: Major Bennett Marco

Laurence Harvey: Raymond Shaw

Janet Leigh: Eugenie Rose Chaney

Angela Lansbury: Mrs. Eleanor Shaw Iselin

Henry Silva: Chunjin

 

Ένας ήρωας του πολέμου της Κορέας ανακαλύπτει ότι βρίσκεται έρμαιο στα χέρια μιας σκοτεινής παραπολιτικής οργάνωσης και ότι έχει υποστεί πλύση εγκεφάλου για να δολοφονήσει ένα φιλελεύθερο πολιτικό. Το συγκλονιστικό μυστικό όμως θα το μάθει στο τέλος....

Μία από τις πιο διάσημες ταινίες της Φωνής (ή του Ol` Blue Eyes αν θέλετε, κατά κόσμον Frank Sinatra) αποτελεί η ταινία The Manchurian Candidate του 1962. Φαντάζομαι οι περισσότεροι γνωρίζετε και το πρόσφατο ριμέικ, οπότε δεν χρειάζεται να αναφερθούμε στην πλοκή της ιστορίας μας. Η διαφορά βρίσκεται φυσικά στον πόλεμο? η πρόσφατη ταινία αναφερόταν στον πόλεμο στον Περσικό Κόλπο, ενώ η παλιότερη στον πόλεμο της Κορέας.

Ο... υποψήφιος λοιπόν του 1962 ήταν ο Laurence Harvey. Το ρόλο της μητέρας του που κάνει όλο το παρασκηνιακό παιχνίδι έχει εδώ η Angela Lansbury, πολύ καιρό πριν γίνει... συγγραφέας-ντέντεκτιβ (μια ταμπέλα που της κόλλησε δυστυχώς για πάντα!). Ο Sinatra είναι ο ταγματάρχης που αρχίζει και βλέπει διάφορα περίεργα όνειρα και αρχίζει να αντιλαμβάνεται ότι κάτι περίεργο συμβαίνει. Την σκηνοθεσία υπογράφει ο John Frankenheimer, ο οποίος δημιουργεί άλλη μια εκπληκτική ταινία μέσα στη δεκαετία του `60. Αποτέλεσε μεγάλη επιτυχία της εποχής, μέχρι τη στιγμή που δολοφονήθηκε ο John Kennedy και οι φήμες λένε ότι ο Sinatra πρότεινε την απόσυρσή της από τις αίθουσες. Θα έλεγα ότι αποτελεί περίεργη σύμπτωση το γεγονός ότι ο Sinatra έπαιξε σε δύο ταινίες (την παρούσα και την Suddenly) με θέμα την προσπάθεια δολοφονίας του προέδρου των ΗΠΑ.

 


  

DAYS OF WINE AND ROSES 1962

DAYS OF WINE AND ROSES 1962

Μέρες Κρασιού και Λουλουδιών


Σκηνοθεσία: Blake Edwards

Σενάριο: J.P. Miller

Είδος: Drama, Jack Lemmon - Walter Matthau, Romance

Διάρκεια: 01:57

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Jack Lemmon: Joe Clay

Lee Remick: Kirsten Arnesen Clay

Charles Bickford: Ellis Arnesen

Jack Klugman: Jim Hungerford

Alan Hewitt: Rad Leland

 

Στο Σαν Φρανσίσκο του 1960 ένας ανερχόμενος ατζέντης πίνει για το κέφι της παρέας. Η σύζυγός του πίνει για να του κάνει συντροφιά. Σύντομα, το ζευγάρι θα οδηγηθεί στον αλκοολισμό.




 

Παρασκευή 11 Ιουνίου 2021

Birdman of Alcatraz 1962

Birdman of Alcatraz 1962

Ο βαρυποινίτης του Αλκατράζ

  


Σκηνοθεσία: John Frankenheimer

Σενάριο: Guy Trosper, Thomas E. Gaddis

Είδος: Biography, Drama

Διάρκεια: 02:27

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Burt Lancaster: Robert Franklin Stroud

Karl Malden: Harvey Shoemaker

Thelma Ritter: Elizabeth Stroud

Neville Brand: Bull Ransom

Betty Field: Stella Johnson

 

Ο Robert Franklin Stroud γεννήθηκε στο Seattle, στην Washington το 1890. Η πολυμελής και φτωχή οικογένεια του δεν του προσέφερε εφόδια για μια υγιή παιδική ζωή. Ο πατέρας του ήταν αλκοολικός και συχνά γινόταν επιθετικός ώστε ο Robert στα 13 του χρόνια να αναγκαστεί να εγκαταλείψει το σπίτι του με όλα του τα προβλήματα, να φύγει χωρίς να ξέρει πού πηγαίνει και με τη στοιχειώδη γνώση των γραμμάτων που πρόφτασε να αποκτήσει να κάνει διάφορες μικροδουλειές και θελήματα του ποδαριού για να επιβιώσει.

Στα 17 του επέστρεψε σπίτι, όταν η οικογένεια του είχε  ορθοποδήσει κάπως οικονομικά, χωρίς βέβαια να έχουν ξεπεραστεί τα διάφορα άλλα προβλήματα στις σχέσεις των μελών της. Έφυγε ξανά. Στα 18 του δούλευε σε σιδηροδρομικές γραμμές, στην Κatalla, μετά στην Cordova. Σκληρή δουλειά, δύσκολη, αλλά του έδινε καλά λεφτά.

Στην Cordova γνώρισε την Kitty, μια 36χρονη χορεύτρια ελαφρώς ελευθέρων ηθών, με την οποία δημιούργησε μια σχέση πάντως αμφισβητούμενη. Κάποιες πηγές λένε ότι ο Robert εκμεταλλευόταν την Kitty, για να κερδίζει λεφτά. Άλλοι ότι υπήρχε μια αληθινή ερωτική σχέση μεταξύ τους και οι δυο τους σχεδίαζαν να αρχίσουν μια νέα ζωή, αφήνοντας πίσω αυτά που τους πλήγωσαν. Είχαν και μία σεβαστή διαφορά ηλικίας όπως και να’χει, οι υποθέσεις θα μπορούσαν να είναι πολλές. Περνούσαν πάντως αρκετό χρόνο μαζί και ο Robert είχε βάλει σαν στόχο του τότε να κάνει μια δική του δουλειά γι’ αυτό δούλευε σκληρά προκειμένου να συγκεντρώσει το απαραίτητο κεφάλαιο.

Στο πλαίσιο αυτών των στόχων του Robert έφυγαν με την Kitty από την Cordova για την περιοχή Juneau, που θεωρείτο η χρυσή πόλη για τον Robert, αυτή που θα του έδινε απλόχερα όλες τις ευκαιρίες που χρειαζόταν, αυτή που θα άλλαζε την ζωή τους προς το καλύτερο. H Kitty βρήκε δουλειά σε cabaret. Ο Charlie, ένας παλιός γνώριμος του ζευγαριού, 28χρονος Ρώσος με αμφίβολη φήμη ήταν αυτός που παραφούσκωνε τα μυαλά του Robert για το ιδανικό ξεκίνημα στην πόλη Juneau. Ένα πρωί που ο Robert πήγε για ψάρεμα στην αποβάθρα ο Charlie επιτέθηκε στην Kitty. Όταν το έμαθε αργότερα ο Robert εξοργίστηκε, πήρε το όπλο και πήγε να βρει τον Charlie. Άλλη εκδοχή θέλει τον Robert να πηγαίνει στον Charlie για να ζητήσει τα χρήματα από τις υπηρεσίες που του προσέφερε η Kitty (σαν προαγωγός και προστάτης της). Επάνω στη διαμάχη τους ο Charlie σκοτώθηκε, χωρίς να ξέρουμε αν εκπυρσοκρότησε το όπλο ή αν συνειδητά ο Robert πάτησε τη σκανδάλη.

Ο Robert έτρεξε ταραγμένος στον αστυνομικό σταθμό και παραδόθηκε. Κρατήθηκε, κατηγορήθηκε για φόνο και τη δίκη ανέλαβε ένας νέος φιλόδοξος δικαστής, ο Cushman, που ήθελε να αφήσει τη σφραγίδα τους στο νομικό σύστημα, να σηματοδοτήσει αλλαγές και να δημιουργήσει δικαστικά προηγούμενα. Επέβαλε στον Robert τη μέγιστη ποινή που προέβλεπε το τότε νομικό πλαίσιο στην συγκεκριμένη περιοχή τάχα για παραδειγματισμό κι αυτή ήταν η 12χρονη φυλάκιση στο McNeil Island Penitentiary. Ο Robert με σκυμμένο κεφάλι μπήκε στο πλοιάριο που άφηνε πίσω του την πόλη Juneau και την αγαπημένη του Kitty για το μικρό νησάκι της καταδίκης του.

Ο Robert το πρώτο πράγμα που έμαθε ήταν ότι πρέπει να σέβεται τους νόμους της φυλακής, νόμοι που διέφεραν κατά πολύ από ό,τι είχε μάθει γυρνώντας ανεξάρτητος στους δρόμους. Ήταν μόλις 18 ετών. Έπρεπε να αρχίσει μέσα στη φυλακή ένα διαφορετικό αγώνα επιβίωσης, ίσως σκληρότερο. Ήξερε ότι η ανυπακοή θα σήμαινε τη σωματική του κακοποίηση από τους φρουρούς που τότε κτυπούσαν με σιδερολοστούς ανελέητα τα άτακτα σώματα των κρατουμένων σαν να ήταν τσουβάλια γεμάτα χώμα ή άχυρο ή πέτρες. Ο κόσμος της βίας που μισούσε και που τον ανάγκασε κάποτε να φύγει από το σπίτι του ήταν αυτός με τον οποίο θα έπρεπε τώρα να μάθει να ζει. Αλλά δεν μπορούσε να αποδράσει από αυτό το «σπίτι». Ή μπορούσε;

Η μητέρα του, Elizabeth, και η Kitty του έστελναν καθημερινά γράμματα κι αυτή ήταν η μόνη του επαφή με τον έξω κόσμο. Ο Robert όλο και περισσότερο απογοητευόταν έγκλειστος στην πιο τρυφερή και περίεργη ηλικία, πιστεύοντας ότι αυτή θα είναι η ζωή του στο εξής, κατεστραμμένη. Χωρίς να το καταλαβαίνει μεγάλωνε και γινόταν ένας ψυχρός και σκληρός άντρας πια, γεμάτος θυμό και πικρία. Τόση ήταν η οργή του που σε μια διαμάχη συγκρατούμενων του σχετικά με την κλοπή φαγητού ο Robert μαχαίρωσε τον "πληροφοριοδότη" γιατί έδειξε κακή πίστη απέναντι στους υπόλοιπους συν-φυλακισμένους του. Στην ποινή του Robert προστέθηκαν άλλοι 6 μήνες. Μια άλλη πηγή θέλει τον Robert να μαχαιρώνει για να δηλώσει την αντίθεση του στην προσπάθεια παράνομης προώθησης ναρκωτικών ουσιών στις φυλακές.

Το 1912 ο Robert μαζί με άλλους κρατούμενους μεταφέρθηκαν σε νεόκτιστες φυλακές υψίστης ασφαλείας στο Kansas, τις γνωστές τότε Leavenworth Federal Penitentiary, τόπος που θα αποτελέσει σταθμό στην ιστορία του Robert. Εκεί ο Robert σημείωσε δραστικές αλλαγές. Προσφέρονταν κάποια ειδικά προγράμματα για τους φυλακισμένους στα οποία ο Robert είχε βρει ένα στόχο πια, να διευρύνει τη μόρφωσή του. Αστρονομία, φυσική και άλλα. Διαπίστωσε τότε το πάθος του για μάθηση και την εξυπνάδα του. Η οργή του έγινε δύναμη και ενέργεια και ήθελε να ρουφήξει κι άλλη γνώση κι άλλη γνώση.

Άρχισε να κάνει όνειρα για περαιτέρω εκπαίδευση όταν βγει από τη φυλακή. Πνευματικά έκλινε προς τις απόψεις της Θεοσοφίας, μιας θρησκείας που περιλαμβάνει ισχυρές δόσεις φιλοσοφίας και επιστήμης, την ασπάστηκε και ένιωθε να τον ελευθερώνει πνευματικά. Το 1915 ο Robert μετά από επίμονους πόνους και μεταφορά του στο νοσοκομείο διαγνώστηκε ως ασθενής της νόσου (νεφροπάθειας) Bright's. Το ηθικό του Robert έπεσε και πάλι αφού η ασθένεια του τον έφθειρε πολύ σωματικά. Η μητέρα του ταξίδεψε στο Kansas για να δει τον Robert. Όταν διαπίστωσε τη σοβαρότητα της ασθένειας του γιου της ζήτησε με επιστολή της όπως αυτός αφεθεί ελεύθερος. Επιστολή που έμεινε αναπάντητη μέχρι ο Robert να αρχίσει να αναρρώνει.

Είχε αποκοπεί όμως από τα εκπαιδευτικά προγράμματα που λάτρευε, βγήκε από την αρρώστια του πάλι ένας άνθρωπος γεμάτος οργή και πικρία, ακόμα πιο σκληρός. Τους σκληρούς και τους νταήδες φυλακισμένους σταμπάριζε ένας συγκεκριμένος φύλακας, ονόματι Turner, και τους έκανε τη ζωή ακόμα δυσκολότερη απ’ όσο ήδη ήταν, γεμάτη χλευασμό και φόβο. Όταν ο μικρότερος αδερφός του Robert, o Marcus, ταξίδεψε στο Kansas για να δει τον αδερφό του, τον οποίο είχε περίπου 8 χρόνια να δει, δεν του το επέτρεψαν, ο Robert ξέσπασε σε συγκρατούμενό του, ο Turner που κρυφάκουσε το ξέσπασμα αυτό βρήκε την ευκαιρία να αναφέρει τον Robert για διάφορες παραβιάσεις. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να απαγορευτεί το επισκεπτήριο για τον Robert.

Η κόντρα μεταξύ Robert και Turner συνεχίστηκε. Κάποια στιγμή στην τραπεζαρία ο Robert σήκωσε το χέρι του. Ο Turner τον πλησίασε, αντάλλαξαν μερικές κουβέντες που κανείς δεν μπορούσε να ακούσει μέσα στη φασαρία του χώρου, όταν ο Turner τελικά σήκωσε τον σιδερολοστό έτοιμος να κτυπήσει τον Robert. Οι δυο τους πάλεψαν όταν ο Robert τράβηξε ένα μαχαίρι που έκρυβε στο πουκάμισό του και το κάρφωσε στο στήθος του Turner. Ο Turner πέθανε και ο Robert οδηγήθηκε στην απομόνωση.

Η μητέρα του Robert έτρεξε να του εξασφαλίσει υπεράσπιση σε μια δικηγορική φίρμα ονόματι Boyle, μα ήταν μια υπόθεση δύσκολη, ο Robert σκότωσε ένα φρουρό μπροστά στα μάτια εκατοντάδων άλλων ατόμων. Εν τω μεταξύ είχε επανέλθει σε ισχύ ο νόμος για την θανατική εκτέλεση των κρατουμένων. Η ακρόαση κράτησε 4 μέρες. Ο δικαστής Pollock επέβαλε στον Robert ποινή εκτελέσεως με απαγχονισμό όπως αυτή εκτελεσθεί στις 21 Ιουλίου του ιδίου χρόνου. Ασκήθηκε έφεση για λόγο που αφορούσε την εκλογή ή την σύνθεση των ενόρκων.

Η μητέρα του Robert με ισχυρή θέληση να γλιτώσει το γιο της από την εκτέλεση εισχώρησε σε διάφορες οργανώσεις που αγωνίζονταν ενάντια στην θανατική ποινή. Η υπεράσπιση προσπάθησε να πιαστεί από παντού και να αποδείξει διάφορα, ότι ο Robert είναι πνευματικά ασταθής, ότι βρισκόταν σε αυτοάμυνα κλπ. Από την άλλη η κατηγορούσα αρχή προσπαθούσε να παρουσιάσει τον Robert σαν ένα ψυχρό και αδίστακτο εγκληματία που δολοφονεί με πλήρη πνευματική διαύγεια και σταθερότητα. Η ετυμηγορία «ένοχος» η ποινή «θάνατος». Η υπεράσπιση του Robert πρόβαλε παραβίαση συνταγματικών δικαιωμάτων, άλλη μια δίκη θα ξεκινούσε το 1918.

Εξοργισμένος ο Robert έβλεπε τους δικηγόρους του να χειρίζονται την υπόθεσή του σαν ένα φάκελο που πιάνει τόπο στα ράφια τους και να συνεννοούνται εν αγνοία του για το κλείσιμο της υπόθεσης με συμβιβασμό για την αποδοχή από μέρους τους της κατηγορίας του ενόχου σε φόνο δευτέρου βαθμού. Η τρίτη δίκη ολοκληρώθηκε έχοντας το ίδιο αποτέλεσμα για τον Robert ο οποίος βρέθηκε ένοχος για φόνο πρώτου βαθμού και στον οποίο επιβλήθηκε ποινή θανάτου με απαγχονισμό που θα ’πρεπε να εκτελεσθεί τον Νοέμβριο του ιδίου χρόνου. Κάποιες διαδικαστικές παρεμβάσεις επέτρεψαν την αναστολή εκτέλεσης της ποινής μέχρι τον Απρίλιο του 1920 ενώ απαγορεύτηκαν και οι περαιτέρω ακροάσεις της υπόθεσης για οποιοδήποτε λόγο.

Η μητέρα του Robert δεν μπορούσε να αποδεχτεί την εσχάτη των ποινών για τον Robert, ενώ ο Robert περίμενε καρτερικά το θάνατο του στην απομόνωση. Οι ενέργειες της μάνας έφτασαν μέχρι τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Woodrow Wilson ο οποίος μαζί με την κοινή γνώμη συγκινημένος από όλη τη ζωή του Robert μετέτρεψε την ποινή θανάτου του σε ποινή ισόβιας κάθειρξης. Ο Robert θεώρησε αυτή την εξέλιξη σαν το ξεκίνημα μιας νέας ζωής στη φυλακή. Ο Robert στη νέα του «ζωή στη φυλακή» κι αφού ηρέμισε άρχισε να επωφελείται πάλι αρκετών επιμορφωτικών προγραμμάτων.

Το 1920 μια τρομερά δυνατή καταιγίδα έφερε στο πίσω μέρος του κελιού του, σαν δώρο Θεού, ένα τσακισμένο κλαδί δέντρου με τα υπολείμματα μιας φωλιάς πουλιών με δύο εκτεθειμένα νεογνά πληγωμένα καναρινάκια. Ο Robert κατάφερε να πιάσει τα καναρίνια, να τους φτιάξει μέσα στο κελί του μια φωλιά και να τους παρέχει φαγητό, θεραπεία και αγάπη. Έπειτα άρχισε να διαβάζει κάθε βιβλίο σχετικό με τα πουλιά, ό,τι διαθέσιμο υπήρχε στη βιβλιοθήκη της φυλακής. Ο Robert ήταν ενθουσιασμένος με τα πουλιά, τα παρατηρούσε που μεγάλωσαν, που αναπαράγονταν πολλαπλασιάζοντας τις ζωές μέσα στην απομόνωσή του. Του επετράπη να έχει απαραίτητο εξοπλισμό στο κελί για την φροντίδα των πουλιών, ήταν ευτυχισμένος. Έπαιρναν άλλους κρατούμενους στο κελί του Robert να δουν τα πουλιά ή να αγοράσουν από τον Robert, ερχόταν κόσμος από έξω να δει τα πουλιά του Robert ή να αγοράσει από τον Robert, ο Robert έκανε τελικά την δική του επιχείρηση, αυτή που ήθελε, στη φυλακή.

Η μητέρα του τον προμήθευε με όλο και περισσότερο νέο εξοπλισμό και φαγητό για τα πουλιά. Ο Robert μελετούσε προσεκτικά τα πάντα πάνω στα πουλιά και κρατούσε πολύτιμες σημειώσεις, παράλληλα πειραματιζόταν με διάφορες δίαιτες, τεχνικές διατροφής και συντήρησης. Τα πειράματα του με τον καιρό γίνονταν ολοένα και πιο ανεπτυγμένα, άρχισε να μελετά τις ασθένειες των πουλιών, την ανατομία τους. Μέχρι το 1927 ο Robert είχε περίπου 150 πουλιά στο κελί του. Τα πορίσματά του έγιναν γνωστά στους πτηνόφιλους σε όλο τον κόσμο.

Κατά το 1927 ένας από τους μεγαλύτερους φόβους του Robert άρχισε να γίνεται πραγματικότητα. Ένα ένα τα πουλιά του πέθαιναν από κάποια αρρώστια που πίστευε ότι ήταν σηπτικός πυρετός. Ο Robert τότε άρχισε απεγνωσμένα και με ξέφρενους ρυθμούς να ψάχνει για τη θεραπεία αναμιγνύοντας οξειδωμένα άλατα και οξέα, διατύπωσε τους τρεις τύπους της ασθένειας από την οποία έπασχαν τα πουλιά του κι αυτή θεωρήθηκε η πρώτη μεγάλη του ανακάλυψη. Σύντομα διάφορα αξιόλογα περιοδικά άρχισαν να δημοσιεύουν τα πορίσματα του Robert, να τον αναγνωρίζουν ως επιστήμονα, μεταξύ των οποίων και το Roller Canary Journal. Και η ζωή του Robert στη φυλακή συνεχιζόταν, ενώ οι δημοσιεύσεις του είχαν πλέον κάνει κατάληψη στον τομέα της πτηνολογίας.

Ο Robert τότε ένιωσε ότι το χρέος του προς την κοινωνία το έχει εκτελέσει. Ότι έχει ξεχρεώσει. Ότι χρειάζεται ελευθερία πριν αυτή η λέξη αρχίσει να ηχεί περίεργα. Το 1928 ζήτησε να επανεξεταστεί η υπόθεση του. Ήθελε να συνεχίσει το έργο του έξω από τη φυλακή. Το αίτημα του απορρίφθηκε από τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Calvin Coolidge, αλλά ο Robert δεν παραιτήθηκε. Το 1929 τα επιτεύγματα του ήταν ακόμα πιο αξιόλογα, έκανε σπουδαίες ανακαλύψεις για αρκετές ασθένειες των πτηνών, για την αιμορραγική σηψαιμία, για τις τυφοειδείς ασθένειες, για τις απλές μολύνσεις κλπ.

Οι ανακαλύψεις του τον βοήθησαν να κερδίσει τον σεβασμό όλου του επιστημονικού κόσμου, όλων των ανθρώπων που ασχολούνταν με τον κλάδο, ο κλάδος παρέπεμπε στο όνομα του Robert Stroud. Χαρακτηρίστηκε «ο μυστηριώδης γιατρός των πουλιών». Η Della Jones, μια μεσήλικας πλούσια χήρα από την Indiana, κατάπληκτη από το έργο του Robert και καταγοητευμένη. Όταν το περιοδικό Roller Canary βράβευε επιστήμονα κι αυτός ήταν ο Robert η Della θα έδινε το βραβείο, έτσι άρχισαν οι επαφές του Robert με την Della. To 1931 η Della χρηματοδότησε τα σχέδια του Robert για την προώθηση των θεραπειών του υπό τον τίτλο "Stroud's Specific". Η επιχείρηση άργησε να επιφέρει κέρδη αλλά όταν άρχισε να διαδίδεται μεγάλο ποσοστό των κερδών ο Robert έστελνε στη μητέρα του που υπέφερε από κατάθλιψη.

 

Το ίδιο έτος ο κλονισμός ήταν τεράστιος για τον Robert όταν το Ομοσπονδιακό Γραφείο των Φυλακών διέταξε να παύσει την επιχείρηση του, που μόλις άρχισε να σταθεροποιείται, και να ξεφορτωθεί τα πουλιά του. Δεν μπορούσε να καταλάβει γιατί κάποιοι θέλουν να καταστρέψουν δουλειά δεκαετιών τόσο χρήσιμη για την επιστήμη και για την κοινωνία. Ο Robert με την Della τότε άρχισαν ένα αγώνα μέσα από τα ΜΜΕ, ραδιοσταθμούς, περιοδικά, με επανειλημμένα αιτήματα σε κυβερνητικούς φορείς κλπ να ζητούν υποστήριξη για την διάσωση αυτού του έργου. Κατά μήκος και πλάτος αυτού του ειρωνικού κόσμου, όλοι οι πτηνόφιλοι έκαναν μια τεράστια ομάδα, εξαπέλυσαν μια τεράστια καμπάνια, μια εκκωφαντική φωνή που είχε αναγκάσει τους όποιους υπευθύνους σε κάθε σχετική και άσχετη γωνίτσα να κουνηθούν, με ένα σχετικά θλιβερό αποτέλεσμα ο Robert να μπορεί να συνεχίσει ό,τι κάνει, αλλά τα έσοδα που θα του αναλογούν να είναι τόσο λίγα όσο για να τραφεί η μητέρα του.

Ο Robert ακόμα πιο οργισμένος άρχισε να προκαλεί ανοιχτά το Ομοσπονδιακό Γραφείο, έκανε λόγο για «κοινωνικοποίηση» της επιχείρησης του, το αποτέλεσμα δεν ήταν πιο γενναιόδωρο από το να του παρασχεθεί μεγαλύτερο κελί για να μπορεί να βολέψει καλύτερα τον εξοπλισμό του ενώ η πρόσβαση σε κάθε είδους εξοπλισμό αποφασίστηκε απεριόριστη. Δεν ήταν γενναιόδωρο γιατί οι θιγμένοι εξουσιαστές γραφειακοί των φυλακών απέκοψαν άλλα ωφελήματα που είχε ως τότε ο Robert στη φυλακή, περιορίστηκαν οι επαφές του με τον κόσμο που ζητούσε από τον Robert μέσω επιστολών συμβουλές ή που μοιράζονταν την αγάπη τους για τα πουλιά.

Το πείσμα του Robert εκφραζόταν πλέον σε δημιουργία κι αυτό σήμαινε τον ουσιαστικό σωφρονισμό του έναντι στον οποίο όμως το σύστημα εθελοτυφλούσε. Ο Robert συγκέντρωσε όλο το υλικό από τις έρευνες του και ετοίμασε ένα βιβλίο, Diseases of Canarie, το οποίο κυκλοφόρησε το 1933 αν και ο Robert δεν έλαβε τα κέρδη από τις πωλήσεις του ποτέ, ο εκδότης φρόντισε να τον εξαπατήσει παρόλες τις προσπάθειες του Robert να ενημερώσει το κοινό για τη μεταχείριση του αυτή. Από την άλλη ο απατεώνας εκδότης φρόντισε να βγει από πάνω κάνοντας παράπονο στα γραφεία των φυλακών και φροντίζοντας, με το άχτι που υπήρχε για τον Robert, όπως αυτός μεταφερθεί σε νέες φυλακές, στο Alcatraz.

Ο Robert ήξερε πως αν μεταφερόταν θα έχανε τα πουλιά του. Δεν μπορούσε να το επιτρέψει με κανένα τρόπο. Άρχισε τότε να διαβάζει νομικά βιβλία, βρήκε την απάντηση στο πρόβλημά του μόνος του, ήξερε τι πρέπει να κάνει και το μόνο που χρειαζόταν ήταν τη βοήθεια ενός ατόμου έξω που δεν μπορούσε να είναι άλλο από την Della. O νόμος προέβλεπε πως εάν ο κρατούμενος είναι συζευγμένος σύμφωνα με τους νόμους της πολιτείας στην πόλη του Kansas δικαιούται να μείνει εκεί. Ο Robert και η Della παντρεύτηκαν το 1933 σύμφωνα με το νόμο που τότε απαιτούσε μια εντελώς σύντομη και απλή διαδικασία όταν ο ένας εκ των συζύγων είναι κρατούμενος (υπογραφή ενός συμβολαίου).

Σύντομα οι εξουσιαστές γραφειακοί άρχισαν να θορυβούνται σημαντικά που ένας από τους πιο προβληματικούς τους κρατουμένους παντρεύτηκε χωρίς την άδεια τους. Όμως αυτή τη φορά θυμωμένη ήταν και η μητέρα του Robert που δεν είχε λάβει ενημέρωση σχετικά αλλά και που αν λάμβανε πάλι θα εναντιωνόταν αφού ήταν απόλυτη στο ότι οι γυναίκες μόνο μπλεξίματα φέρνουν στον Robert. Έπειτα η μητέρα του ζήλευε την Della από τότε που τη βοήθεια την πολύτιμη άρχισε να του την προσφέρει εκείνη, ένιωθε προδομένη μέχρι τον θάνατό της, το 1937.

Ένας ακόμα λόγος ο Robert να μείνει εκεί που ήταν αν και οι γραφειακοί δεν έπαυσαν να προσπαθούν να τον μετακινήσουν όλα αυτά τα χρόνια. Το 1937 οι περιορισμοί ήταν ακόμα περισσότεροι για τον Robert, οι περικοπές ακόμα πιο πιεστικές αφού αφορούσαν πλέον και την επαφή του με την Della, με τη γυναίκα του, την οποία πλέον δεν μπορούσε να βλέπει. Ήταν η τιμωρία του γιατί επέσυρε την προσοχή του κόσμου στη φυλακή και στα συστήματά της και την εξέθεσε σε δημόσια κριτική.

Τον Δεκέμβριο του 1942 διατάχθηκε η μεταφορά του Robert στο Alcatraz (παλιά στρατιωτική φυλακή που από το 1934 δεχόταν πολιτειακούς εγκληματίες μεταξύ των οποίων πολλές φίρμες, Αλ Καπόνε κλπ). Εκεί οι νόμοι της φυλακής ήταν περίεργοι, υπήρχαν αυστηρότεροι νόμοι σιωπής, πολλοί από τους κρατούμενους έμεναν αλυσοδεμένοι κλπ. Ο Robert έχασε τα πουλιά του αλλά διατήρησε το δικαίωμα περιορισμένης πρόσβασης σε βιβλιοθήκη όπως και επικοινωνίας με θαυμαστές του.

Ο Robert συνέχιζε να μελετά νομικά βιβλία και να προσπαθεί, μετά από 29 συνολικά χρόνια πίσω από τα σίδερα, να επιτύχει να αφεθεί ελεύθερος υπό όρους (parole), να ακουστεί ξανά. Tα όποια αιτήματα του απορρίφθηκαν. Οργισμένος έγραψε ένα ακόμα βιβλίο με τίτλο «Looking Outward: A History of the U.S. Prison System from Colonial Times to the Formation of the Bureau of Prisons». Ήταν το δεύτερο βιβλίο του που αφορούσε τις φυλακές και το σύστημα, το πρώτο ήταν αυτοβιογραφικό με τίτλο «Bobbye».

Και συνέχισε το έργο του, έκανε νέες ανακαλύψεις, ετοίμασε νέο βιβλίο πτηνολογίας Stroud's Digest on the Diseases of Birds (εκδόθηκε το 1942). Κατά τη διάρκεια των τελευταίων αυτών ετών η υγεία του Robert άρχισε να κλονίζεται πάλι από τα σημάδια της παλιάς του ασθένεια Bright’s, κόντεψε να πεθάνει από πνευμονία, είχε προστάτη, τα πράγματα δεν θα μπορούσαν να είναι χειρότερα γι’ αυτόν. Κάποτε ηρνείτο να πάρει φάρμακα, ήθελε να μείνει στον πόνο νιώθοντας ότι έτσι παλεύει πιο ενεργά για την ελευθερία του ή ότι είναι ζωντανός.

Τα αιτήματα του συνεχίστηκαν και όλα ανεξαιρέτως έβρισκαν την επανειλημμένη παγερή απόρριψη, μέχρι το 1951 πια, όταν σε μια κρίση έλλειψης θάρρους ο Robert προσπάθησε να βάλει ένα τέλος στη ζωή του, λαμβάνοντας υπερβολική δόση φαρμάκων. Ούτε καν αυτό δεν κατάφερε παραπονέθηκε, ξύπνησε την άλλη μέρα και οι τοίχοι της φυλακής ορθώνονταν ακόμα τριγύρω του όλο και πιο ασφυκτικά.

Εν τέλει το 1959 μεταφέρθηκε στις φυλακές μειωμένης ασφαλείας του Springfield, στο Missouri, όπου είχε περισσότερες ελευθερίες και ιατρική φροντίδα κι όμως πάλι δεν ήταν ικανοποιημένος. Ήταν σαν ένα μαχαίρι σφηνωμένο στο ηλικιωμένο πια σώμα του που αν δεν έβγαινε, όση φροντίδα και να δεχόταν γύρω από την πληγή, θα επέφερε περισσότερο πόνο και οδύνη.

Ο Robert το 1963, 73χρονος πια, βρέθηκε νεκρός στο κελί του και ο θάνατος του οφειλόταν σε παθολογικά αίτια λόγω προχωρημένης ηλικίας. Λέγεται πως στα τελευταία χρόνια της ζωής του μάθαινε γαλλικά.

 


El Angel Exterminador 1962

El Angel Exterminador 1962

Ο Εξολοθρευτής Αγγελος


Σκηνοθεσία: Luis Bunuel

Σενάριο: Luis Bunuel, Luis Alcoriza

Είδος: Drama, Fantasy, Luis Bunuel, Mystery

Διάρκεια: 01:35

Γλώσσα: Spanish 

Παίζουν:

Silvia Pinal: Leticia 'La Valkiria'

Jacqueline Andere: Alicia de Roc

José Baviera: Leandro Gomez

Augusto Benedico: Carlos Conde

Luis Beristain: Cristián Ugalde

     Μια παρέα που αποτελείται από αριστοκράτες, προσκαλείται μετά την όπερα στο σπίτι ενός από τη συντροφιά για πάρτι και δείπνο. Καθώς η ώρα περνά ένας προς έναν οι υπηρέτες εγκαταλείπουν την οικία και οι καλεσμένοι ανακαλύπτουν πως για έναν περίεργο λόγο δεν μπορούν να φύγουν.

Σουρεαλιστική και μαύρη κωμωδία του Luis Bunuel με στοιχεία θρίλερ , που κάνει μια εξονυχιστική εξέταση της πραγματικότητας της ανθρώπινης ψυχής απογυμνώνοντας την από τον έξω-επιβαλλόμενο καθωσπρεπισμό της κοινωνικής οργάνωσης και κομψότητας. Ο Bunuel με πραγματική μαεστρία χειρίζεται ένα θέμα που ακόμα και σήμερα εξακολουθεί να είναι επίκαιρο όσο και η ταινία του που μας έρχεται από το 1962. Μετά το Viridiana (1960) επιστρέφει ακόμα πιο δυναμικά και η όχι απλά ζωηρή-μάλλον άγρια θα τη χαρακτήριζα- φαντασία του συνδυαζόμενη με την έντονα πολιτικοποιημένη του ματιά και την προσωπική του βιοθεωρία και φιλοσοφία γύρω από τη φύση του ανθρώπου, προκαλεί ένα χάος προβληματισμών και ερωτημάτων όσο χαοτική είναι και η ταινία του, από την οποία εισπράττει κανείς περισσότερα ερωτήματα παρά απαντήσεις.

Ο Bunuel έχει ένα εξαιρετικό τρόπο να προβάλει ιδέες , σύμβολα και μια ολόκληρη θεωρία χωρίς τη μεσολάβηση και βοήθεια της γλώσσας. Οι ασπρόμαυρες εικόνες του είναι άμεσες, απέριττες και φτάνουν ακριβώς στην ουσία της όλης υπόθεσης. Οι καλεσμένοι φτάνουν στο σπίτι, ανεβαίνουν τη σκάλα, κατευθύνονται προς την πόρτα. Η σκηνή επαναλαμβάνεται με τη διαφορά όμως πως η λήψη τώρα πραγματοποιείται από μια κάμερα που βρίσκεται τοποθετημένη ψηλότερα και επιτρέπει μια διαφορετική οπτική τόσο του χώρου όσο και της υπόθεσης. Τι ακριβώς όμως συμβαίνει ; Σε λίγο συνειδητοποιούμε και εμείς και οι επισκέπτες ότι απλά δεν μπορούν να εγκαταλείψουν την οικία και ο λόγος είναι ακατανόητος αν και για τους θεατές ίσως περισσότερο προφανής.

Σκηνές και διάλογοι επαναλαμβάνονται. Οι αριστοκράτες καλεσμένοι και όλη η ισορροπημένη κοινωνική δομή που τους στηρίζει και υπήρχε στην αρχή , τώρα καταρρέει, καθώς αρχίζουν να εξαπολύουν κατηγορίες στον οικοδεσπότη ότι αυτός είναι ο πραγματικός υπεύθυνος για την άβολη κατάσταση στην οποία βρίσκονται και τους έχει αιχμαλωτίσει εκεί. Οι συζητήσεις τους γίνονται προσβλητικές, οι μάσκες και το υποστηρικτικό τους υπόβαθρο των καλών τρόπων και των ακριβών ρούχων πάνε περίπατο αποκαλύπτοντας την πραγματικότητα της μπουρζουαζίας που τώρα αναζητά απόμερες γωνιές μακριά από τα μάτια των υπολοίπων.

Ο κύκλος της ζωής προβάλλεται με τρόπο άγριο και γελοίο. Οι κύριοι ξεγυμνώνονται χωρίς την παρουσία των υπηρετών τους και ο Bunuel με το σαρδόνιο χιούμορ του υπογραμμίζει την υποκρισία και την πλαστότητα των συμπεριφορών μέσα από την ιδιαίτερη ασπρόμαυρη ομορφιά της φωτογραφίας του Gabriel Figueroa.

Τα πρόσωπα των πρωταγωνιστών διαφορετικά όχι όμως και στο βάθος τους, εκεί που την εξουσία κρατούν τα ένστικτα και οι παρορμήσεις. Η Valkerie (Silvia Pinal), η παρθένα τη παρέας που αυτή της η ιδιαιτερότητα θα βοηθήσει στη λήξη του μυστηρίου, οι Beatriz (Ofelia Montesco) και ο Eduardo (Xavier Masse) οι δύο αρραβωνιασμένοι εραστές, η Bianca (Patricia Del Moleros) η άρρωστη πιανίστρια και ο γιατρός της (Augusto Benedico) και η έγκυος Rita (Patricia Moran) φοβούμενοι μήπως διαπράξουν κάποιο λάθος στη κοινωνική τους άψογη συμπεριφορά παγιδεύονται στην δικής τους κοινωνική ορθότητα και μένουν έγκλειστοι στην παθητική βολεψιμότητα και άνεση που τους παρέχει το αριστοκρατικό τους status. Στην πραγματικότητα υπάρχει ένα βαθύτερο κίνητρο που τους αποτρέπει απ’το να ανοίξουν την πόρτα και να φύγουν και ο Bunuel με τη κλειστοφοβική εξέτασή τους εκθέτει την ενστικτώδη και δεσπόζουσα συμπεριφορά που ενυπάρχει σε κάθε ανθρώπινη εκδήλωση όσο και αν αυτή καλύπτεται συστηματικά και υπολογιστικά με αρώματα, ρούχα και το savoir vivre.

Τελικά ο κύκλος δεν κλείνει ποτέ. Όσο και αν οι τάξεις προσπαθούν να διατηρήσουν την ιδιαιτερότητα των χαρακτηριστικών τους, οι εκπρόσωποί τους θα επιστρέφουν στην αγριότητα και βιαιότητα της πραγματικής τους φύσης.

     Τι είναι αυτό που τελικά διαχωρίζει την ανθρώπινη φύση από αυτή των θηρίων; Σύμφωνα με το Bunuel την απάντηση θα τη βρούμε στην ελευθερία των ζώων.

 


  

Das fliegende Klassenzimmer 1954

Das fliegende Klassenzimmer 1954

Η Ιπτάμενη Τάξη


Σκηνοθεσία: Kurt Hoffmann

Σενάριο: Erich Kästner

Είδος: Drama, Comedy, Family

Διάρκεια: 1h 32min

Γλώσσα: Γερμανικά

Παίζουν:

Paul Dahlke: Justus

Heliane Bei:            Schwester Beate

Paul Klinge: Der Nichtraucher

Erich Ponto: Der Sanitätsrat

Bruno Hübner: Prof. Kreuzkamm

Herbert Kroll: Direktor Grünkern

Peter Kraus: Johnny

Knut Mahlke: Uli

Peter Tost: Martin

Erich Kästner: Συγγραφέας

 

Το "Das fliegende Klassenzimme" rείναι μια οικογενειακή ταινία της Γερμανίας του 1954 σε σκηνοθεσία του Kurt Hoffmann και πρωταγωνιστούν οι Paul Dahlke, Heliane Bei Paul Klinger, Peter Kraus. και άλλοι. Πρόκειται για μια προσαρμογή του μυθιστορήματος του 1933 Das fliegende Klassenzimme του Erich Kästner.

Για μας του γεροροκάδες το σημαντικό ήταν η πρώτη κινηματογραφική εμφανίσιμη του δεκατετράχρονου τότε Peter Kraus, ο οποίος ούτε τραγουδούσε ούτε ασχολείτο με τν μουσική. Μας τον παρουσιάζουν ως έναν ταλαντούχο συγγραφέα ο οποίος συγγράφει θεατρικά μαθητικά έργα. Δεν φαντάζομαι τότε να υποπτεύτηκε κανένας ότι ο νεαρός θα εξελισσόταν στον απαριθμώ ένα τραγουδιστή ροκ εντ ρολ της Γερμανίας.


  

Πέμπτη 10 Ιουνίου 2021

The Miracle Worker 1962

The Miracle Worker 1962

Το Θαύμα της Άνι Σάλιβαν

  


Σκηνοθεσία: William Gibson, Helen Keller

Σενάριο: Fred Coe

Είδος: Biography, Drama

Διάρκεια: 01:46

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Anne Bancroft: Annie Sullivan

Victor Jory: Captain Arthur Keller

Inga Swenson: Kate Keller

Andrew Prine: James Keller

Kathleen Comegys: Aunt Ev

 

Η συναρπαστική και συγκινητική ιστορία των πρώτων χρόνων της ζωής της Ελεν Κέλερ και της δασκάλας της Άννι Σάλιβαν, η οποία τη βοήθησε να ξεπεράσει την σύγχυση που οφειλόταν στην αναπηρία της (τυφλή, κωφή και άλαλη) και έμαθε να επικοινωνεί μαζί της μέσω της γλώσσας των κωφαλάλων. Ένα βιογραφικό δράμα, το οποίο δικαίως χάρισε στην Αν Μπάνκροφτ και στην Πάτι Ντιουκ τα Οσκαρ Α' και Β' γυναικείου ρόλου αντίστοιχα, για τις αξεπέραστες, ιστορικές ερμηνείες τους. Η ταινία που άφησε άφωνους κοινό και κριτικούς, αποτέλεσε επίσης την πρώτη υποψηφιότητα για Οσκαρ του σκηνοθέτη της Αρθουρ Πεν, ενώ προτάθηκε επίσης για Όσκαρ κοστουμιών και καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου. Μια συγκλονιστική κινηματογραφική εμπειρία που το μόνο που έχει να διδάξει είναι τα πάντα.


Lawrence of Arabia 1962

Lawrence of Arabia 1962

Ο Λώρενς της Αραβίας

  


Σκηνοθεσία: David Lean

Σενάριο: T.E. Lawrence, Robert Bolt, Michael Wilson

Είδος: Adventure, Biography, Drama, War

Διάρκεια: 03:36

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Peter O'Toole: Lawrence

Alec Guinness: Prince Faisal

Anthony Quinn: Auda Abu Tayi

Jack Hawkins: General Allenby

Omar Sharif: Sherif Ali

 

-PLAIN EPIC: «Αν ήσουν ο παραγωγός και κάποιος έρθει και σου προτείνει να γυρίσεις μια ταινία διάρκειας τεσσάρων ωρών, χωρίς σταρ, χωρίς γυναίκες, χωρίς ρομάντζο και ζητάει γι αυτή ένα υπέρογκο ποσό για να τη γυρίσει στην έρημο, τι θα του απαντούσες;» Βιώνοντας τα τελευταία χρόνια μια από τις πιο άτολμες περιόδους της Χολιγουντιανής παραγωγής, τα λόγια του Omar Sharif φαντάζουν κάτι περισσότερο από προφητικά. Ταινίες σαν τον Λώρενς της Αραβίας δεν γυρίζονται πια. Οι υπερπαραγωγές της κινηματογραφικής βιομηχανίας περιορίζονται σε μια πολύ μικτή γκάμα θεματολογίας, που εκτείνεται από ψηφιακές περιπέτειες ως δράματα εποχής υπερεμπλουτισμένα με ρομαντικές αποφύσεις. Η φωτογραφική αισθητική ως έργο τέχνης, η πρόκληση συναισθημάτων μέσω εικαστικών πηγών, τα μακρόσυρτα επιβλητικά πλάνα επικών προδιαγραφών, είναι στοιχεία που ο εύπεπτος και εύκολα τρομοκρατούμενος σύγχρονος κινηματογράφος αποφεύγει επιδεικτικά. Η ταινία του David Lean ανήκει στο είδος των ταινιών που τα εκπροσωπεί. Είναι όλα όσα το σύγχρονο σινεμά έχει χάσει μέσα στο πέρασμα των καιρών. Πλάνα όπως αυτά της απέραντης ερήμου και των καραβανιών που τη διασχίζουν, εικόνες που πάλλονται από την ζωντανή διάσταση του επικού, στοιχειώνουν βλέμμα και αισθήσεις του θεατή αφήνοντας το χρώμα τους ανεξίτηλο στο χάρτη της κινηματογραφικής μνήμης, όσο και αν ιστορία και πλοκή αρχίζουν να ξεθυμαίνουν μέσα της. Και αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα του φιλμ.

-FILMPAINTING: Σίγουρα διαθέτει άφθονα τα στοιχεία της περιπέτειας, ενός μεγαλοπρεπούς ιστορικού δράματος, ωστόσο είναι η τελική απόχρωση της μαγείας που μένει αποτυπωμένη, όπως η θύμηση ενός σπουδαίου ζωγραφικού πίνακα. Η ιστορία της στρατολόγησης του Λώρενς στο πλευρό των Άγγλων στην εξέγερση των Αράβων κατά των Τούρκων κατακτητών την περίοδο 1914-1917, αφομοιώνεται από το μεγαλοπρεπές σκηνικό της ερήμου, απορροφώντας ταυτόχρονα από τα επιδραστικά του στοιχεία: Πώς θα φάνταζε ο Peter O`Toole μπροστά σε ένα διαφορετικό κινηματογραφικό πεδίο δράσης; Σίγουρα παράταιρος. Η μορφή του Λώρενς, του ημιπαράφρονα ήρωα που με τη διαφορετικότητά του κατόρθωσε να συσπειρώσει τους Άραβες γύρω από το όραμά του, γίνεται ένα με το περιβάλλον που τον αγκαλιάζει: Όπως ακριβώς και η προσωπική του ιστορία, ενός ανθρώπου που αφομοιώθηκε μέσα από αλλεπάλληλες ψυχικές μεταλλαγές από τον λαό που κλήθηκε να απελευθερώσει. Ίσως αυτή η ταύτιση των χαρακτήρων με τη φωτογράφηση της αφιλόξενης υπαίθρου, να ήταν η αιτία που κανείς τους δεν τιμήθηκε με το βραβείο Όσκαρ, σε αντίθεση με τα εικαστικά χαρακτηριστικά του φιλμ –σκηνοθεσία, φωτογραφία, μουσική-. Ίσως τελικά η αναφορά του Omar Sharif περί απουσίας σταρ να κρύβει μέσα της μια μικρή δόση αλήθειας. Παρά τη συμμετοχή μερικών από τα λαμπρότερα αστέρια του φιλμικού στερεώματος – Peter O`Toole, Alec Guinness, Anthony Quinn, Omar Sharif, Claude Rains, Anthony Quale, Jack Hawkins - το τελικό αποτέλεσμα δεν μπορεί παρά να χαρακτηριστεί ως ένα οπτικό αριστούργημα, από εκείνα που κρεμασμένα σε κάποιον τοίχο σε καλούν να απορροφηθείς μέσα τους, αδιαφορώντας για το θέμα που πραγματεύονται. Μετατρέποντας τον David Lean από τον μεγάλο σκηνοθέτη της Γέφυρας του Ποταμού Κβάι και του Δόκτωρ Ζιβάγκο, σε ζωγράφο…

-ΜΕΓΑΛΑ ΛΟΓΙΑ: Στρατηγός Murray (Donald Wolfit): «Δεν μπορώ να καταλάβω αν είσαι παράφρονας ή απλά βλακώδης» - Lawrence (Peter O’Toole): «Έχω ακριβώς το ίδιο πρόβλημα, κύριε.» 

-2½ ΓΑΜΟΙ:

1) Peter O’Toole: Μορφή άλλοτε αινιγματική, άλλοτε σοφή, άλλοτε ημιπαράφρονη, στο ρόλο που τον στιγμάτισε για πάντα. 

2) Είναι ό,τι και το 2001, Η Οδύσσεια του Διαστήματος για το σινεμά του φανταστικού: Ποίηση… 

+½) Τα σύγχρονα ανάλογα του φιλμ του Lean: Hulk, Εξολοθρευτης 3 , Matrix Reloaded, X-Men 2. Μιζέρια… 

-ΚΑΙ 1½ ΚΗΔΕΙΑ:

1) Αλλά ούτε μια γυναίκα σε τρεισήμισι ώρες ταινία; Ούτε το “Queer as folk” τέτοιο χάλι. Κάτσε, μάλλον τα μπέρδεψα… 

+½) …αλλά με τόσο λιοπύρι και τόση άμμο, λογικό είναι να μου ‘ρθει μια ζαλάδα. Τρεκλίζοντας προς το ψυγείο…