Τετάρτη 2 Ιουνίου 2021

Lola 1961

 Lola 1961

Λόλα, η Γυναίκα της Ακολασίας


Σκηνοθεσία: Jacques Demy

Σενάριο: Jacques Demy

Είδος: Drama, Romance, Γαλλικά

Διάρκεια: 00:55

Γλώσσα: Γαλλικά

Παίζουν:

Anouk Aimee: Lola

Marc Michel: Roland Cassard

Jacques Harden: Michel

Alan Scott: Frankie

Elina Labourdette: Madame Desnoyers

 

Δεν τη λένε Λόλα, κι ας την ξέρουν όλοι έτσι, τη λένε Σεσίλ. Αγάπησε με πάθος έναν άντρα, σε μικρή ηλικία, εκείνος την έκανε δική του, και μετά έφυγε, να κερδίσει τη ζωή, και την άφησε μόνη με ένα παιδί. Έχουν περάσει 7 χρόνια, κι όμως αυτή, χορεύτρια σε καμπαρέ πια, τον περιμένει ακόμα. Είναι για αυτήν ένα γλυκό όνειρο, διότι είναι η πρώτη της αγάπη, κι όλες οι πρώτες αγάπες, το ξέρετε δα, είναι πολύ δυνατές. Φυσικά, δικαιολογεί πλήρως τη φυγή του αφού ξέρει ότι η ανάγκη τον έκανε να φύγει. Κι αυτή έφυγε, κι αυτή γύρισε τη Γαλλία, ως καλλιτέχνης, ξέρει κι αυτή από ανάγκη.

Στο λιμάνι της Nantes πάλι. Ναύτες, καμπαρέ El Dorado, σαμπάνιες, κέφι, χορός, εφήμερες σχέσεις. Ένας Αμερικανός ναύτης, ο Frankie (Alan Scott, γενν. 1922), αρραβωνιασμένος στην πατρίδα του, καλό παιδί, κι η Lola (Anouk Aimee, γενν. 1932), μια ειλικρινής περιστασιακή σχέση.

Στην ίδια πόλη ζει ο Roland (Marc Michel, γενν. 1932), ένας νέος δίχως εργασιακές φιλοδοξίες, λίγο ονειροπαρμένος, με αβέβαιο μέλλον. Αποφασίζει να φύγει απ’ την πόλη δεχόμενος να συνεργαστεί σε μια παράνομη δουλειά. Γνωρίζει τυχαία μια μικρούλα, τη Σεσίλ, με τη μητέρα της, η οποία του θυμίζει μια άλλη Σεσίλ, τη Λόλα. Παιδικός φίλος της Λόλας, την ξανασυναντάει τυχαία και διαπιστώνει ότι είναι ερωτευμένος μαζί της. Απογοητεύεται όμως αφού η Λόλα τον απορρίπτει αφήνοντάς τον να πιστεύει ότι θα φύγει με τον Αμερικανό ναύτη, τον Frankie. Τυχαία πάλι, ο Frankie γνωρίζει τη μικρή Σεσίλ, η οποία τον ερωτεύεται κεραυνοβόλα.

Τέλος, στην πόλη περιφέρεται ένας τύπος ντυμένος στα λευκά, με μια λευκή επίσης κάντιλακ, που όλοι καταλαβαίνουμε ότι πρόκειται για τον Michel, τον πατέρα του παιδιού της Λόλας και γιο μιας ηλικιωμένης κυρίας που συχνάζει στο ίδιο μπιστρό με τον Roland.

Όλες οι ανωτέρω ιστορίες μπλέκονται μεταξύ τους, όλοι οι ήρωες του έργου έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με τους άλλους, πολλές παρ’ ολίγον συναντήσεις (που λειτουργούν ως ένα ιδιότυπο μοντάζ), κι όλα αυτά σε μια ατμόσφαιρα κάπως μίζερη και φορές καταθλιπτική. Ένα μιούζικαλ χωρίς μουσική, όπως είπε ο ίδιος ο σκηνοθέτης της ταινίας, ο Jacques Demy (1931-1990), με πολλά στοιχεία μελοδράματος και πολλές απλές, καθημερινές ιστορίες. Η ιστορία της Λόλας, μιας σύγχρονης Πηνελόπης, κλασσικού δείγματος κοριτσιού του λιμανιού, έχει ασφαλώς happy end: ο Michel εμφανίζεται, ο γιος του τον αποκαλεί «πατέρα» κι όλα πλέον μπορούν να ξαναπάρουν τον δρόμο τους. Όσο για τους λοιπούς «ήρωες», ο Roland φεύγει στο Εξωτερικό, ο Frankie επιστρέφει στην Αμερική, κι η μικρή Cecil το σκάει απ’ το σπίτι διότι αυτό της υπαγορεύει ο έρωτάς της για τον Frankie, η πρώτη της αγάπη. Ταινία αφιερωμένη στον Max Ophuls (1902-1957), τον σκηνοθέτη μιας άλλης Λόλας, της Lola Montes (1955), με έμμεσες αναφορές και στην πρώτη διάσημη Λόλα, αυτήν του Γαλάζιου Αγγέλου του Sternberg (Der Blaue Engel, 1930) και, φυσικά, του Heinrich Mann, ένας αγνός κι απλοϊκός ύμνος στην πρώτη αγάπη και τη δύναμή της, κατάλληλη για τις καλοκαιρινές μας νύχτες, σ’ ένα θερινό σινεμά, κατά προτίμηση στη Ριβιέρα των Εξαρχείων, ένα Σάββατο βράδυ του Ιούνη, με μπυρίτσα και τσιπς και τη λάμψη της νυχτερινού ουρανού στα μαλλιά μιας άγνωστης μοναχικής κοπέλας, δυο θέσεις μπροστά…


 

Gordon, il pirata nero 1961

Gordon, il pirata nero 1961

Γκορντον Ο Μαυρος Πειρατης

  


Σκηνοθεσία: Mario Costa

Σενάριο: John Byrne, Ottavio Poggi

Είδος: Adventure, Drama, Vincent Price

Διάρκεια: 01:28

Γλώσσα: Ιταλικά

Παίζουν:

Ricardo Montalban: Captain Gordon / the Black Buccaneer

Vincent Price: Romero

Giulia Rubini           : Manuela / the Governor's daughter

Liana Orfei: Luana / a Gordon's faithful

Mario Feliciani: The Governor

 

Η ταινία "Γκόρντον, ο Μαύρος Πειρατής" μας παρουσιάζει τις περιπέτειες ενός πειρατή, πρώην σκλάβου ο οποίος δραπέτευσε, και έχει σκοπό να καταλαμβάνει πλοία που μεταφέρουν σκλάβους και να απελευθερώνει το απάνθρωπο φορτίο τους.


The Innocents 1961

The Innocents 1961

Μια μορφή στο παράθυρο

  


Σκηνοθεσία: Jack Clayton

Σενάριο: Henry James, John Mortimer,

William Archibald, Truman Capote

Είδος: Horror Δ60, Thriller

Διάρκεια: 01:40

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Deborah Kerr: Miss Giddens

Peter Wyngarde: Peter Quint

Megs Jenkins: Mrs. Grose

Michael Redgrave: The Uncle

Martin Stephens: Miles

 

Μην νομίζετε ότι η μοναδική διασκευή του πολυδιαβασμένου μυθιστορήματος του Henry James, «Το Στρίψιμο Της Βίδας» για τον κινηματογράφο ήταν αυτή του Alejandro Amenabar, στην ταινία «Οι Άλλοι» με την Nicole Kidman, κάνετε λάθος.

Προηγήθηκε ο σκηνοθέτης Jack Clayton που το 1961, με το διασκευασμένο σενάριο του John Mortimer μας παρουσίασε ένα πραγματικό αριστούργημα.

Το να χαρακτηρίζονται τέτοιες ταινίες ως ταινίες horror, το βρίσκω κάπως αυθαίρετο. Εγώ θα έδινα τον άτυπο τίτλο: ταινία ατμόσφαιρας. Αυτό διότι χωρίς να υπάρχει σταγόνα αίμα, χωρίς φόνους, τέρατα με σουβλερά δόντια και κέρατα, σκελετοί και δράκοι, το έργο καταφέρνει να σε έχει μέχρι να πέσει ο τίτλος του Τέλους, στην τσίτα.

Πρόκειται για ασπρόμαυρη ταινία σινεμασκόπ, που δεν γυρίστηκε σε στούντιο αλλά σε αυθεντικό βικτοριανό αρχοντικό, ένα τεράστιο σπίτι με δική του λίμνη. Η γοτθική ατμόσφαιρα σε όλο της το μεγαλείο. Μεγάλη τέχνη του δημιουργού το παίξιμο του φωτός. Βλέπεις δύο παιδάκια με αγγελικά πρόσωπα και αλλάζοντας μόνο γωνία και φωτισμό, ρίγος διατρέχει την σπονδυλική σου στήλη βλέποντας ότι η απόσταση αγγελικού και διαβολικού δεν είναι μεγάλη.

Μάλιστα. Αυτοί είναι σκηνοθέτες!

Η Deborah Kerr στο ρόλο της ψυχολογικά εύθραυστης γκουβερνάντας δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας. Όμως κανένας από τους ηθοποιούς δεν υστερεί σε τίποτα.

Πάντως τέτοια έργα είναι καλύτερα να τα βλέπεις, παρά να διαβάζεις γι αυτά.


Master Of The World 1961

 Master Of The World 1961

Ο Άρχων του κόσμου

Σκηνοθεσία: William Witney

Σενάριο: Richard Matheson, Jules Verne

Είδος: Adventure, Science Fiction, Vincent Price

Διάρκεια: 01:42

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Vincent Price: Robur

Charles Bronson: John Strock

Henry Hull: Prudent

Mary Webster: Dorothy Prudent

David Frankham: Phillip Evans

       Στά τέλη του 19ου αιώνα, ένας επιστήμων και η ομάδα του, συλλαμβάνονται ως "φιλοξενούμενοι" του Ροβήρου στο αερόπλοιό του το Άλμπατρος, το οποίο θέλει να χρησιμοποιήσει για την αποκατάσταση της ειρήνης στη Γή. Ειρήνη για όλους τους λαούς ακόμα κι αν πρέπει να βομβαρδίσει στρατιωτικούς στόχους ανά τον κόσμο.

Το περίφημο βιβλίο του Βέρν "Ροβήρος ο κατακτητής" και "Ο άρχων του κόσμου" μεταφέρονται πιστά στην μεγάλη οθόνη σε μια χορταστική περιπέτεια πού καθηλώνει. Ρεσιτάλ ερμηνείας του αξέχαστου Βίνσεντ Πράις.

 

Pocketful of Miracles 1961

 Pocketful of Miracles 1961

Η κόμισσα κι ο γκάνγκστερ


Σκηνοθεσία: Frank Capra

Σενάριο: Hal Kanter, Harry Tugend, Robert Riskin,

Damon Runyon, Jimmy Cannon

Είδος: Comedy, Drama, Frank Capra

Διάρκεια: 02:16

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Glenn Ford: Dave the Dude

Bette Davis: Apple Annie

Hope Lange: Elizabeth (Queenie) Martin

Arthur O'Connell: Count Alfonso Romero

Peter Falk: Joy Boy

 

Ένας γκάνγκστερ θεωρεί ότι έγινε ο πιο ισχυρός άντρας του υποκόσμου χάρη στα τυχερά μήλα που αγοράζει από μια ζητιάνα. Όταν η κόρη της τελευταίας έρχεται από την Ισπανία με το μέλλοντα σύζυγό της, ο Ντέιβ νοικιάζει μια ακριβή σουίτα και μεταμορφώνει την Ανι σε κυρία της υψηλής κοινωνίας, προκειμένου να μη μαθευτεί η αληθινή της ταυτότητα.


 

Don Camillo, Monsignore 1961

 

Don Camillo, Monsignore 1961

Ο Σεβασμιότατος Δον Καμίλο


Σκηνοθεσία: Carmine Gallone

Σενάριο: René Barjavel, Leonardo Benvenuti,

Piero De Bernardi, Carmine Gallone, Giovanni Guareschi

Είδος: Comedy, Don Camillo,

Διάρκεια: 01:55

Γλώσσα: Γαλλικά

Παίζουν:

Fernandel: Don Camillo

Gino Cervi: Giuseppe 'Peppone' Botazzi

Leda Gloria: Maria Botazzi / moglie di Peppone

Gina Rovere: Gisella Marasca

Valeria Ciangottini: Rosetta Grotti

 

Ο Δον Καμίλο και ο αντίπαλός του Πεπόνε βρίσκονται στη Ρώμη. Ο ένας είναι πλέον επίσκοπος και ο άλλος γερουσιαστής. Το μικρό χωριό ζει πλέον ειρηνικές ώρες, μέχρι τη στιγμή που ξεσπάει νέα διαμάχη μεταξύ καθολικών και κομμουνιστών. Η αιτία αυτή τη φορά είναι η ανοικοδόμηση λαϊκών κατοικιών σε μέρος, που βρίσκεται ένα εκκλησάκι πολύ παλιό. Ο Δον Καμίλο και ο Πεπόνε έρχονται πάλι στο χωριό ως συντονιστές του καβγά, ώστε να επιτευχτεί η συμφωνία και η ειρήνη.


 

La Notte 1961

 

La Notte 1961

Η Νύχτα


Σκηνοθεσία: Michelangelo Antonioni

Σενάριο: Michelangelo Antonioni, Ennio Flaiano, Tonino Guerra

Είδος: Antonioni, Drama

Διάρκεια: 02:02

Γλώσσα: Ιταλικά

Παίζουν:

Marcello Mastroianni: Giovanni Pontano

Jeanne Moreau: Lidia Pontano

Monica Vitti: Valentina Gherardini

Bernhard Wicki: Tommaso Garani

Rosy Mazzacurati: Rosy

 

Με Χρυσή Άρκτο από το Βερολίνο, το δεύτερο μέρος της τριλογίας της αποξένωσης (είχε προηγηθεί η «Περιπέτεια»), ένα φιλμ που εξακολουθεί να μοιάζει εκθαμβωτικά μοντέρνο. Είναι η καταγραφή περίπου ενός 19ωρου από τη ζωή ενός ζεύγους, από τις 12 το μεσημέρι μέχρι τις 7 το πρωί, από την επίσκεψη στον ετοιμοθάνατο φίλο μέχρι το τέλος του ολονύχτιου πάρτι. Σπουδαίο οδοιπορικό σε υπνωτικό κλίμα, λειτουργική τοποθέτηση των σωμάτων και αντικατοπτρισμό του ψυχισμού στο εξωτερικό γίγνεσθαι, που οδηγεί το συγγραφέα και την γυναίκα του από το τέλμα στο οριστικό «σπάσιμο». Μια από τις πιο νυχτερινές ευρωπαϊκές ταινίες, που από αυτήν την άποψη θα μπορούσε να τοποθετηθεί δίπλα στο «Μπομπ τον τζογαδόρο» και το «Ασανσέρ για δολοφόνους». Το βασανιστικό φινάλε προαναγγέλλει με τον καλύτερο τρόπο την επερχόμενη «Έκλειψη».

To La Notte είναι η κεντρική ταινία της τριλογίας του Antonioni που ξεκινά με το L`Avventura και λήγει ένα χρόνο αργότερα με το L`Eclisse. Είναι μια ακόμη ταινία που αποδεικνύει ότι Antonioni ήταν πέρα και πάνω απ`όλα ένας πραγματικός καλλιτέχνης. Εξάλλου, τι παραπάνω χρειάζεται μια ταινία για να θεωρηθεί αριστούργημα όταν ο ίδιος ο Kubrick την είχε συμπεριλάβει στις 10 αγαπημένες του;

Ο σκηνοθέτης επιλέγει κι εδώ μια υπόθεση απλή και δίνει το βάρος στους συμβολισμούς και στους υπαινιγμούς. Το σενάριο του διαχειρίζεται το τέλος της σχέσης ενός ζευγαριού, μετά από μια νύχτα, όπου και οι δύο έχουν διαφορετικές ερωτικές εμπειρίες. Το κοινό τους παρελθόν και η μέχρι εκείνη τη στιγμή κοινή τους ζωή παραμένουν άγνωστα μέχρι το φινάλε της ταινίας. Κι όμως, το σενάριο είναι τόσο τέλεια δομημένο που παρά την άγνοια αυτή ο χωρισμός έρχεται τόσο φυσιολογικά, χωρίς να σε βάζει στη διαδικασία να ζητάς ευθύνες και να αναρωτιέσαι τι ήταν αυτό που έφταιξε.

Αυτό, όμως, που σε βυθίζει πιο πολύ απ`οτιδήποτε άλλο στο αντονιονικό σύμπαν και στην ιστορία του ζευγαριού είναι η σκηνοθεσία και η φωτογραφία. Το Μιλάνο της εποχής είναι το ιδανικό background για την ταινία. Η πόλη εκσυγχρονίζεται, τα παλιά κτίρια δίνουν τη θέση τους σε καινούρια. Το νεαρό ζευγάρι βιώνει ακριβώς την ίδια αλλαγή. Ο πόθος του για αυτή έχει πεθάνει και ο θαυμασμός της γι`αυτόν έχει αντικατασταθεί από τη βαρεμάρα. Ο Antonioni με τη σκηνοθεσία του αν δεν καταφέρει για ακόμη μία φορά να σας αφήσει άφωνους θα σας κάνει τουλάχιστον να υποκλιθείτε στο τεράστιο ταλέντο του.

Συμπερασματικά, πρόκειται για ένα αριστούργημα το οποίο μπορεί στις μέρες μας να σας κουράσει με τους αργούς του ρυθμούς, σας συστήνω όμως ανεπιφύλακτα να το δείτε και να το απολαύσετε γιατί ταινίες σαν το La Notte και δημιουργός σαν τον Antonioni δεν νομίζω πως θα ξαναϋπάρξουν ποτέ.