Πέμπτη 27 Μαΐου 2021

Victim 1961

 

Victim 1961

Ο Εκβιαστής


Σκηνοθεσία: Basil Dearden

Σενάριο: Laura Farr

Είδος: Action, Crime, Drama, Thriller

Διάρκεια: 01:40

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Dirk Bogarde: Melville Farr

Sylvia Syms: Laura Farr

Dennis Price: Calloway

Anthony Nicholls: Lord Fullbrook

Peter Copley: Mandrake

 

Η εναρκτήρια σεκάνς του «Εκβιαστή» κυριολεκτικά κόβει την ανάσα . Η ελλειπτική δομή και η αίσθηση μιας μυστηριώδους απειλής θυμίζουν το ύφος του Lang και του Hitchcock . Η νευρική  κάμερα  καταγράφει γερανούς και σκαλωσιές ενός γιγαντιαίου εργοταξίου στο οποίο φτάνει ένα αστυνομικό αυτοκίνητο. Βλέποντας το, ένας νεαρός εργαζόμενος  – ο Boy Barrett (Peter MC Ennery)- τρέχει σαν κυνηγημένο αγρίμι ,φέρνοντας στο νου τον James Mason στο “Odd man out” του Carol Reed. Είναι μόνος και απελπισμένος σε έναν εχθρικό και απειλητικό κόσμο. Τα απανωτά τηλεφωνήματα ,που κάνει στη συνέχεια ,παραμένουν αναπάντητα. Όλοι  ενοχλούνται από την παρουσία του ,όλοι του γυρίζουν την πλάτη .Η σύντροφος ενός  φίλου του τον αντιμετωπίζει με απέχθεια και περιφρόνηση. Γιατί άραγε; Ποια ενοχή τον στιγματίζει;

Ο Melvin Farr (Dirk Bogarde) είναι ένας προβεβλημένος μεσήλικας δικηγόρος , παντρεμένος με κόρη δικαστή και υποψήφιος για την περίοπτη  θέση του νομικού συμβούλου της βασίλισσας. Ο Farr κάνει ό, τι μπορεί για να αποφύγει τα ενοχλητικά τηλεφωνήματα του  Barrett . Λίγο καιρό αργότερα, ο Barrett συλλαμβάνεται από την αστυνομία και κατηγορείται για κλοπή χρημάτων από την κατασκευαστική εταιρεία στην οποία εργαζόταν. Οι αστυνομικοί υποπτεύονται  ότι  ο Barrett εκβιάζεται, αλλά αποτυγχάνουν να  του εκμαιεύσουν την αλήθεια . Όταν  ο Farr μαθαίνει ότι  ο Barrett κρεμάστηκε στο κελί του , καταλαβαίνει τι έχει συμβεί. Πριν από λίγο καιρό διατηρούσε μια πλατωνική σχέση με  τον Barrett . Κάποιος πρέπει να  το είχε μάθει και  εκβίαζε τον νεαρό. Ο Farr είναι  ευτυχισμένος στο γάμο του, αλλά στο παρελθόν είχε μια ομοφυλοφιλική σχέση  με ένα συμφοιτητή του. Η σύζυγός του Laura (Sylvia Syms) το γνώριζε πριν τον παντρευτεί και πίστευε ότι ο γάμος θα τον βοηθήσει να ξεπεράσει την έμφυτη κλίση του. Ωστόσο σοκάρεται όταν μαθαίνει για την τωρινή του σχέση . Ό Farr νοιώθει ένοχος και αναστατωμένος από τον θάνατο του Barrett και αποφασίζει  με γενναιότητα τους να εντοπίσει τους εκβιαστές, παρόλο που διακινδυνεύει τη φήμη, το γάμο και την καριέρα του. Σύντομα ανακαλύπτει ότι τα θύματα των εκβιασμών περιλαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα αντρών από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις και επαγγελματικές ομάδες .Η επίμονη έρευνα του  τον οδηγεί όλο και  βαθύτερα  στην ομοφυλοφιλική σκηνή του Λονδίνου. Συναντά  φοβισμένους ανθρώπους που κρύβονται μόνιμα στη σκιά πληρώνοντας στυγνούς εκβιαστές για να αποφύγουν την διαπόμπευση και τη φυλάκιση ,καθώς η αντρική ομοφυλοφιλία αποτελούσε ποινικό αδίκημα στη Μ. Βρετανία.

Το 1950 ο Dearden σκηνοθέτησε τον Dirk Bogarde στο πρωτοποριακό «The Blue Lamp», όπου ακούστηκε για πρώτη φορά σε ταινία η λέξη «μπάσταρδος». Έντεκα χρόνια αργότερα ο Dearden συναντιέται πάλι με τον Bogarde στο  ακόμα πιο τολμηρό “Victim”, ;όπου για πρώτη φορά ακούγεται η  λέξη “ομοφυλόφιλος”. Και όχι μόνο η λέξη , αλλά ολόκληρη η πλοκή περιστρέφεται γύρω από  ομοφυλόφιλους χαρακτήρες! Το φιλμ σόκαρε τον κόσμο το 1961 και η προβολή του απαγορεύτηκε στις ΗΠΑ.

Η αφήγηση της ταινίας αναπτύσσεται  σε δύο τεμνόμενα επίπεδα: ως θρίλερ εγκλήματος και ως κοινωνική καταγγελία . Η διττή φύση του  φιλμ αναμειγνύει σε  ιδανική αναλογία την ψυχαγωγία και το ανθρωπιστικό μήνυμα. Το έξυπνο και ευέλικτο σενάριο των Janet Green και John McCormick  αρχικά κρύβει τα κίνητρα, αποπροσανατολίζει τις υποψίες μας, παραπλανά τις προσδοκίες μας .Ο πληθωρισμός  των εμπνευσμένων  δεύτερων χαρακτήρων  συμβάλλει στην περιγραφή του ζοφερού κλίματος της εποχής. Ένας πικρόχολος –ερωτικά προδομένος-  βιβλιοπώλης και η αινιγματική  υπάλληλος του. Ένας ευγενικός και φιλελεύθερος αστυνομικός  που λέει σε ένα  συνάδελφο του: «Αν ο νόμος τιμωρούσε κάθε διαστροφή, θα είμαστε συνεχώς απασχολημένοι». Ένας έμπλεος φόβου ηλικιωμένος κουρέας που «η φύση του έπαιξε άσχημο παιχνίδι » .Πλούσιοι και επώνυμοι ομοφυλόφιλοι που πληρώνουν αδρά για να κρύψουν την ιδιαιτερότητα τους. Ένας ανατριχιαστικός τυφλός που ζει παρασιτικά  ,εκμεταλλευόμενος κουτσομπολιά , καθισμένος στη γωνιά μιας άθλιας παμπ.

Είναι ενδιαφέρον ότι ο  Dearden επέλεξε να προσδώσει στην ταινία το ύφος ενός φιλμ νουάρ, με έντονα κλειστοφοβικά κοντράστ  στην  ασπρόμαυρη φωτογραφία του Otto Heller. Το ατμοσφαιρικό θρίλερ  μεταδίδει μια απτή αίσθηση υπαρξιστικού  άγχους  και νοσηρότητας. Η αριστοτεχνικά βαθμονομημένη ερμηνεία του Bogarde,  από τις καλύτερες της καριέρας του, αναγκάζει τον θεατή, ανεξάρτητα από τις απόψεις του, να προβληματιστεί για την ηθική ενός νόμου που καταδίκαζε μια μερίδα ανθρώπων σε μια ζωή φόβου, μιζέριας ή φυλάκισης. Ο Bogarde  μεταφέρει την αναταραχή του χαρακτήρα  του και εκπέμπει μια γνήσια αίσθηση εσωτερικής  έντασης και σύγκρουσης. Σε μια συγκλονιστική σκηνή ο  Farr  και  η σύζυγος του Laura  ,συζητούν  με ειλικρίνεια ,αξιοπρέπεια και αλληλοσεβασμό και συμφωνούν για το μέλλον της σχέσης τους .Ένα μέλλον ανοικτό  ,υπαγορευμένο από τις προσωπικότητές τους  και όχι από μια εφησυχαστική δραματουργική λύση.

Ορισμένες ταινίες προσπαθούν να περάσουν κοινωνικά μηνύματα  αλλά καταλήγουν να κάνουν απλοϊκό κήρυγμα . Το αξιοσημείωτο με τον «Εκβιαστή» είναι ότι τα καταφέρνει εξίσου καλά τόσο στη ψυχαγωγική όσο και στη κοινωνική συνιστώσα του .Διαθέτει τολμηρή και καθηλωτική πλοκή –με ένα αναπάντεχο και ανατρεπτικό φινάλε – ατσάλινη σκηνοθεσία ,  έξοχες ερμηνείες .

Το κίνητρο για τη δημιουργία του «Victim» ήταν να καταγγελθεί  η εφαρμογή ενός απάνθρωπου  νόμου που παρείχε  εύφορο έδαφος  για τη μισαλλοδοξία και τη μετατροπή ανθρώπων σε κυνηγούς και θηράματα. Η προβολή του είχε σημαντικό αντίκτυπο στη Μ. Βρετανία ανοίγοντας το δρόμο για την οριστική αποποινικοποίηση  της ομοφυλοφιλίας ,το 1967. Πόσο συχνά άραγε ένα κινηματογραφικό έργο έχει την ισχύ να συμβάλει καθοριστικά σε μια τόσο βαθιά κοινωνική αλλαγή;

 

 


 

The Sundowners 1960

The Sundowners 1960

Αυτοί που δε ριζώνουν πουθενά

  

Σκηνοθεσία: Fred Zinnemann

Σενάριο: Isobel Lennart, Jon Cleary

Είδος: Action, Adventure, Drama

Διάρκεια: 02:13

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Robert Mitchum: Paddy Carmody

Peter Ustinov: Rupert Venneker

Glynis Johns: Mrs. Firth

Dina Merrill: Jean Halstead

 

Μια περιπλανώμενη οικογένεια που έχει τα λιγοστά της υπάρχοντα πάνω σε μια άμαξα, διασχίζει τις έρημες εκτάσεις της Αυστραλίας μεταφέροντας κοπάδια πρόβατων.

Απλή αλλά πολύ όμορφη κοινωνική ταινία που συνδυάζει το γουέστερν με την ηθογραφία και το ντοκιμαντέρ παρουσιάζοντας ανθρώπινα και με λεπτό χιούμορ όχι μόνο σκηνές από τη φύση (αποκορύφωμα τα προβατάκια), αλλά και μια ρεαλιστική απεικόνιση της αγροτικής ζωής στην Αυστραλία. Βεβαίως ο μετρ της λιτότητας Φρεντ Τσίνεμαν ακλουθώντας το μυθιστόρημα του Γιον Κλίαρι δεν αρκείται μόνο στο να αποδώσει τα χρώματα της υπαίθρου, αλλά και να διερευνήσει τη σχέση δυο ανθρώπων που κυριαρχείται από σταθερές απόψεις ζωής, (η πιστότητα και η υπομονή της γυναίκας, οι συνεχείς μετακινήσεις του άντρα). Βοηθούς εδώ βρίσκει μερικούς πολύ καλούς ηθοποιούς που ερμηνεύουν άκρως ταιριαστά. Την Κερ, τον Μίτσαμ, αλλά και τον Ουστίνοφ. Σημαντική δουλειά και σε πολλούς β΄ ρόλους.


Un Amore A Roma 1960

Un Amore A Roma 1960

Ένας Έρωτας στη Ρώμη


Σκηνοθεσία: Dino Risi

Σενάριο: Ercole Patti, Ennio Flaiano, Dino Risi

Είδος: Drama, Romance, Ιταλικά

Διάρκεια: 01:45

Γλώσσα: Ιταλικά

Παίζουν:

Mylene Demongeot: Anna Padoan

Elsa Martinelli: Fulvia

Peter Baldwin: Marcello Cenni

Claudio Gora: Engineer Curtatoni

 

Ο γοητευτικός, πλούσιος, με ευγενική καταγωγή, διανοούμενος Μαρτσέλο παρατάει όποια ελεγκάν γυναίκα τον περιστοιχίζει και τον ερωτεύεται. Η νεαρή, πανέμορφη, τσαχπίνα, λαϊκής καταγωγής, ηθοποιός Άννα πλαγιάζει με όποιον της «γυαλίσει», καθότι από αυτό το υλικό είναι φτιαγμένη όπως ισχυρίζεται...


 

The City Of The Dead 1960

 

The City Of The Dead 1960

Η πόλις των ζωντανών νεκρών

Σκηνοθεσία: John Llewellyn Moxey

Σενάριο: George Baxt, Milton Subotsky

Είδος: Horror, Horror ΔΕ 60, Mystery, Thriller, Christopher Lee

Διάρκεια: 01:24

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Dennis Lotis: Richard Barlow

Christopher Lee: Alan Driscoll

Patricia Jessel: Elizabeth Selwyn

Tom Naylor: Bill Maitland

Betta St. John: Patricia Russell

 

Μια νεαρή σπουδάστρια, η Nan Barlow, ετοιμάζει την διατριβή της περί μαγείας και μαγισσών. Αποφασίζει λοιπόν να περάσει τις χειμερινές διακοπές της μελετώντας. Μετά από την προτροπή του καθηγητή της, Alan Driscoll, πηγαίνει στο Whitewood, μια πόλη στην οποία είχαν καεί μάγισσες κατά την διάρκεια του 17ου αιώνα. Εκεί φιλοξενείται στο πανδοχείο της πόλης αλλά αμέσως μετά την άφιξή της αρχίζουν να συμβαίνουν παράξενα πράγματα και οι κάτοικοι έχουν μια περίεργη συμπεριφορά απέναντί της.


 

Τετάρτη 26 Μαΐου 2021

Never Let Go 1960

 

Never Let Go 1960

Ο ΚΛΟΙΟΣ ΤΩΝ ΕΝΟΧΩΝ

 


Σκηνοθεσία: John Guillermin

Σενάριο: John Guillermin, Peter De Sarigny, Alun Falconer

Είδος: Comedy, Crime, Drama, Peter Sellers

Διάρκεια: 01:31

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Richard Todd: John Cummings

Peter Sellers: Lionel Meadows

Elizabeth Sellars: Anne Cummings

Adam Faith: Tommy Towers

Carol White: Jackie

 

Πρόκειται για μία τυπική δραματική ταινία της δεκαετίας του ’60, από αυτές που αρέσουν, με μια συμμορία μικροκακοποιών που κλέβουν και μεταποιούν αυτοκίνητα, τα οποία πουλάει μετά ξεπλένοντάς τα ο αρχηγός της συμμορίας, μέσω της νόμιμης αντιπροσωπείας αυτοκινήτων που έχει ως “βιτρίνα”.

Τώρα όμως θα έρθουν αντιμέτωποι με έναν φτωχό, καλόβολο πωλητή καλλυντικών, για τον οποίο το (καινούριο) αυτοκίνητό του είναι τόσο απαραίτητο για τη δουλειά του, που θα τα ρισκάρει όλα (δουλειά και οικογένεια), φτάνοντας μέχρι και την αυτοδικία, όταν βλέπει ότι η αστυνομία δεν κινείται αρκετά γρήγορα.

Νομίζω ότι η ταινία αυτή είναι αρκετά αδικημένη. Αν και δε θα τη χαρακτήριζα ως αριστούργημα, έχει σωστή κατανομή δράσης και ανάπτυξης χαρακτήρων, δεν έχει περιττές σκηνές και είναι κρίμα να παραμένει άγνωστη στο ευρύ κοινό. Και έχει και τον Peter Sellers, στην αρχή της καριέρας του (ένα χρόνο μετά “Το ποντίκι που βρυχάται”), στο ρόλο του αρχηγού της συμμορίας, πολύ πειστικό.

Στην αρχή της, μου θύμισε κάπως το στήσιμο των ταινιών του Alfred Hitchcock και, για να πω την αλήθεια, σε μία σκηνή όπου δείχνει την είσοδο ενός πολυκαταστήματος (ή κάτι τέτοιο), τον περίμενα να βγει από την πόρτα! Καθώς προχωρούσε όμως, άρχισα να θυμάμαι ταινίες western με παρόμοιο θέμα [δυστυχώς δε θυμάμαι κάποια συγκεκριμένη τώρα]· ο δε ρόλος του Richard Todd μου έφερε στο νου το Henry Fonda στην ταινία “The wrong man” (1956) 


Δευτέρα 24 Μαΐου 2021

Zezowate Szczescie- Bad Luck 1960

Zezowate Szczescie- Bad Luck 1960

Κακοτυχία

  


Σκηνοθεσία: Andrzej Munk

Σενάριο: Jerzy Stefan Stawiński

Είδος: Comedy

Διάρκεια: 01:32

Γλώσσα: Πολωνικά

Παίζουν:

Bogumil Kobiela: Jan Piszczyk

Maria Ciesielska: Basia

Helena Dabrowska           : ychówna

Barbara Lass           Jola Wrona: Wronska

Krystyna Karkowska: Wrona-Wronska

 

Κατά τους επαίοντες (Ντίνα Ιορντάνοβα), ο Πολωνός σκηνοθέτης Αντρέι Μουνκ ανήκε σ΄ένα κίνημα στο Ανατολικοκεντρικό Ευρωπαϊκό σινεμά που εξέφραζε το "Βάρος της Ιστορίας". Όπως ο συμπατριώτης του Αντρέι Βάιντα ή ο Ουγγρος Istvan Szabo - θα μπορούσε κανείς να προσθέσει και τους Τσεχοσλαβάκους Jaromil Jires και Jiri Menzel- ο Μουνκ έκανε ταινίες που απεικονίζουν το άτομο σε αντίθεση με την ιστορία, προσπαθώντας να "ξεγελάσει" τα μαζικά κινήματα που οδήγησαν στον πόλεμο και την καταστολή.


he Millionairess 1960

The Millionairess 1960

Η εκατομμυριούχος

  


Σκηνοθεσία: Anthony Asquith

Σενάριο: George Bernard Shaw, Riccardo Aragno, Wolf Mankowitz

Είδος: Comedy, Drama, Peter Sellers, Romance

Διάρκεια: 01:30

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Sophia Loren: Epifania

Peter Sellers: Doctor Kabir

Alastair Sim: Sagamore

Vittorio De Sica: Joe

Dennis Price: Adrian

 

Η εκατομμυριούχος Epifania Parerga, (Sophia Loren), έχει ό, τι θα μπορούσε ποτέ να επιθυμήσει, εκτός από την αγάπη. Έτσι, όταν συναντά τον λαμπρό Δρα Kabir (Peter Sellers), αποφασίζει να τον προσθέσει στη λίστα των κεκτημένων της. Δυστυχώς, ο Kabir δεν κερδίζεται τόσο εύκολα και της παρουσιάζει μια ασυνήθιστη προγαμιαία πρόταση: Θα πρέπει να ζήσει μόνο με 35 σελίνια την ημέρα για 90 ημέρες εάν επιθυμεί να τον παντρευτεί. Η Epifania αποδέχεται και του παρουσιάζει μια προκλητική αντιπρόταση: Συγκεκριμένα ο πατέρας της της είχε ζητήσει, αυτόν που θα παντρευτεί να έχει την ικανότητα να ξεκινήσει με 500 λίρες και σε 90 ημέρες να τις κάνει 15.000.