Πέμπτη 8 Απριλίου 2021

The Barefoot Contessa 1954

The Barefoot Contessa 1954

Η Ξυπόλητη Κόμισσα

Σκηνοθεσία: Joseph L. Mankiewicz

Σενάριο: Joseph L. Mankiewicz

Είδος: Crime, Drama, Mystery, Romance

Διάρκεια: 02:08

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Humphrey Bogart: Harry Dawes

Ava Gardner: Maria Vargas

Edmond O'Brien: Oscar Muldoon

Marius Goring: Alberto Bravano

Valentina Cortese: Eleanora Torlato-Favrini

 

Ο Χάρι Ντόουζ έχει καιρό να σκηνοθετήσει ταινία και δέχεται θετικά την πρόταση του πλούσιου κι ανεξάρτητου παραγωγού Κερκ Έντουρντς για να γράψει και να σκηνοθετήσει μια ταινία του. Θα φτάσουν στην Μαδρίτη για να βρουν την Μαρία Βάργκας, μια χορεύτρια που είναι η πρωταγωνίστρια. Όμως, η Μαρία θα γίνει «μπαλάκι» από άντρα σε άντρα.

Την κηδεία της μεγάλης χορεύτριας και διάσημης ηθοποιού με τις μόλις τρεις ταινίες βρίσκονται όλα τα πρόσωπα που επηρέασαν με τον τρόπο τους τη ζωή της. Με τρεις ξεχωριστές αφηγήσεις voice-over, μία από τον σκηνοθέτη Humphrey Bogart που την ανακάλυψε, μία από τον ατζέντη/άνθρωπο για όλες τις δουλειές Edmond O`Brien του πλούσιου παραγωγού που έβαλε το παραδάκι και μία από τον κόμη που την αγάπησε, και μέσα από πολλά φλας-μπακ βλέπουμε την ιστορία της Ξυπόλητης κόμισσας και το πώς φτάσαμε στο θλιβερό γεγονός. Σε τρία κομμάτια λοιπόν μπορούμε να πούμε ότι μοιράζεται η ταινία με το πρώτο, αυτό που ο Bogart ανακαλύπτει την χορεύτρια σε μια μικρή πόλη της Ισπανίας και την πείθει να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο, είναι το καλύτερο. Ο σκηνοθέτης Joseph L. Mankiewicz βρίσκει άλλη μια ευκαιρία να σχολιάσει και να καυτηριάσει ολόκληρο το σύστημα του Χόλιγουντ και τους διαβρωτικούς μηχανισμούς του. Από τα υπόλοιπα δύο μέρη της ταινίας καταλαβαίνεις ότι πρωταγωνίστρια είναι η εκθαμβωτική όπως πάντα Ava Gardner, αλλά ο μελοδραματικός χαρακτήρας της ταινίας δεν μου άφησε και τις καλύτερες των εντυπώσεων. Για την ιστορία να πούμε ότι η ταινία γυρίστηκε στην Ιταλία και στα στούντιο της Τσινετσιτά και έδωσε το όσκαρ β` ανδρικού ρόλου στον O`Brien και μία υποψηφιότητα στον Mankiewicz για το όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου.


 
 

Sabrina 1954

 

Sabrina 1954

Σαμπρίνα

 


Σκηνοθεσία: Billy Wilder

Σενάριο: Billy Wilder, Samuel A. Taylor, Ernest Lehman

Είδος: Comedy, Drama, Romance

Διάρκεια: 01:53

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Humphrey Bogart: Linus Larrabee

Audrey Hepburn: Sabrina Fairchild

William Holde: David Larrabee

Walter Hampde: Oliver Larrabee

John Williams: Thomas Fairchild

 

Η κόρη του οδηγού των Λάραμπι είναι ερωτευμένη με το μικρό γιο της ζάπλουτης αυτής οικογένειας, μολονότι ο ίδιος την αγνοεί. Όμως, όταν εκείνη επιστρέφει από τις σπουδές της στο Παρίσι, εκείνος την ερωτεύεται αμέσως. Προκειμένου να τους χωρίσει και να μην προχωρήσουν σε γάμο, ο αδελφός του υποκρίνεται ότι και εκείνος την έχει ερωτευτεί.

Η ταινία που ακολούθησε το εντυπωσιακό ντεμπούτο της Όντρεϊ Χέμπορν στο Χόλιγουντ ("Διακοπές στη Ρώμη"-Όσκαρ Α΄ Γυναικείου Ρόλου) ήταν μια εξίσου χαριτωμένη κομεντί, βασισμένη στο θεατρικό έργο του Σάμιουελ Τέλορ "Sabrina Fair". Ο Κάρι Γκραντ, στον οποίο είχε προταθεί αρχικά ο ρόλος του Λάινους, αρνήθηκε να συμμετάσχει και ο Μπόγκαρτ κλήθηκε να υποδυθεί τον κυνικό επιχειρηματία που "πουλάει" έρωτα στην όμορφη κόρη του σοφέρ της οικογένειας, προκειμένου να την απομακρύνει από τον ελαφρόμυαλο αδελφό του, και τελικά την ερωτεύεται. Η "Σαμπρίνα" δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένα χολιγουντιανό παραμύθι με το ασήμαντο και φτωχό ασχημόπαπο να μεταμορφώνεται σε κύκνο και να παντρεύεται τον εκλεκτό της καρδιάς της (παρεμπιπτόντως, είναι και ζάπλουτος). Εντούτοις, η ανάλαφρη προσέγγιση στο στόρι, οι θαυμάσιοι δευτερεύοντες ρόλοι και οι κομψές ερμηνείες από τους τρεις πρωταγωνιστές συνθέτουν ένα φιλμ από τα καλύτερα του είδους. Βραβεύτηκε με Όσκαρ Κοστουμιών και Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου Σεναρίου.


I Confess 1953

I Confess 1953

Η εξομολόγηση

 George Tabori, William Archibald, Paul Anthelme

Είδος: HITCHCCOCK, Mystery, Thriller

Διάρκεια: 01:31

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Montgomery Clift: Father Michael Logan

Anne Baxter: Ruth Grandfort

Karl Malden: Inspector Larrue

Brian Aherne: Willy Robertson

O.E. Hasse: Otto Keller

 Ένας άντρας μεταμφιεσμένος σε παπά σκοτώνει κάποιον δικηγόρο. Εξομολογείται το έγκλημά του στον ιερέα, στην εκκλησία του οποίου εργάζεται. Από περιγραφές μαρτύρων, η αστυνομία υποψιάζεται ότι δράστης είναι ο ίδιος ο πατήρ Λόγκαν...


  

The War of the Worlds 1953

The War of the Worlds 1953

O Πόλεμος των Κόσμων

  


Σκηνοθεσία: Byron Haskin

Σενάριο: H.G. Wells, Barré Lyndon

Είδος: Action, Sci-Fi, Thriller

Διάρκεια: 01:25

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Gene Barry: Dr. Clayton Forrester

Ann Robinson: Sylvia Van Buren

Les Tremayne: Maj. Gen. Mann

Robert Cornthwaite: Dr. Pryor

Sandro Giglio: Dr. Bilderbeck

 

Στην κινηματογραφική βερσιόν του Byron Haskin, ο "Πόλεμος των κόσμων" ανοίγει χωρίς περιστροφές, με αυθεντικό footage από τον πρώτο και τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, αφελή ψευτό-επιστημονικά στοιχεία και εξόφθαλμα κακοσχεδιασμένα πλάνα του Κόκκινου Πλανήτη, για να μεταφέρει τον θεατή σε μία υποτιθέμενη, συνταρακτική ιστορική στιγμή, στην οποία η ανθρωπότητα -έπειτα από δεκαετίες αλληλοσπαραγμού- βρίσκει Θεϊκή τιμωρία στο πρόσωπο πολεμόχαρων Αρειανών. Κι αν η εισαγωγή του κλασικού αυτού sci-fi B-movie προμηνύει άφθονο διδακτισμό, το φινάλε μετατρέπει την όποια ενόχληση ενός νοήμονα θεατή σε σάστισμα. Μπροστά στα μάτια μίας παραδομένης παγκόσμιας κοινότητας, εν μέσω γκρεμισμένων μνημείων και απανθρακωμένων ηπείρων, τα εξωγήινα σκάφη καταρρίπτονται το ένα μετά το άλλο, διαβρωμένα από τους μικροοργανισμούς της γήινης ατμόσφαιρας. Λίγο πριν τους τίτλους τέλους και υπό τους ήχους εκκλησιαστικών μελωδιών, ο εκφωνητής διαδίδει το μήνυμα της ελπίδας: "Η ανθρωπότητα σώθηκε από τα βακτήρια, τα μικροσκοπικά αυτά στοιχεία που ο Θεός με σοφία έκρυψε στην Γη". THE END. Ή, πάλι, όχι.

Εν πρώτοις, ένα φιλμ που ακολουθεί την πεπατημένη αφηγηματική πρακτική. Εστιάζοντας σε μεγάλο βαθμό στην ζωή μίας επαρχιακής κοινότητας, ο Haskin καταγράφει τις αντιδράσεις μίας σειράς καθημερινών χαρακτήρων απέναντι στην τρομακτική εξωγήινη εισβολή: ο σερίφης και τα συμβατικά, αναποτελεσματικά όπλα του, οι παραμελημένοι επιστήμονες, ένας ιερέας που προτάσσει την επικοινωνία με τους ουράνιους επισκέπτες (και γίνεται στάχτη σε μία αμφιλεγόμενη σκηνή μαρτυρικού θανάτου), μερικοί λατινοαμερικάνοι μετανάστες που προσδίδουν πολυχρωμία στο καταδικασμένο ποίμνιο, και βέβαια δύο εραστές που πλέκουν το love story τους στην σκιά των διαστημόπλοιων. Εν συντομία, χαρακτήρες στους οποίους ο εκάστοτε θεατής του ποπ κόρν, μπορούσε το 1953 να αναγνωρίσει τις προσωπικές του πεποιθήσεις. Ο Haskin φροντίζει έτσι να κάνει την ταινία του προσβάσιμη και εμπορική, δεν περιορίζεται ωστόσο σε αυτό.

 

Πίσω από τα ζωγραφισμένα τοπία, τα κορδόνια που στερεώνουν τα εξωγήινα σκάφη και την ανοησία της αμερικάνικης κινηματογραφικής μυθολογίας που θέλει τους ερωτευμένους να επιβιώνουν ακόμα κι όταν ολόκληρη η υφήλιος έχει γίνει στάχτη, ίσως προλάβει κάποιος να συγκρατήσει μερικά λιγότερο γραφικά και περισσότερο αιχμηρά στιγμιότυπα: στην σεκάνς της μεγάλης επίθεσης, ο Haskin δεν αρκείται στην χρήση ειδικών εφέ, αλλά εισχωρεί εμβόλιμα στιγμιότυπα από πραγματικές μάχες. Όταν η ήπια στρατιωτική τεχνολογία αποδεικνύεται άχρηστη, ο Λευκός Οίκος δίνει το σήμα για την ρήψη πειραματικών ατομικών βομβών πολλαπλάσιας δύναμης από όσες είχαν χρησιμοποιηθεί κατά το παρελθόν. Και ενώ οι αιμοσταγείς Αρειανοί διαπερνούν ανέγγιχτοι τα ατομικά μανιτάρια, οι κάτοικοι της μικρής κοινότητας παραμένουν εξίσου ανέπαφοι, μερικά χιλιόμετρα μακριά, για να δείξουν στο φακό άλλο ένα έντρομο προφίλ.

Το αν πρέπει να πάρει κανείς στα σοβαρά την κακόγουστη αυτή κινηματογραφική μεταφορά του Αποκαλυπτικού μυθιστορήματος του H.G.Wells δεν αποτελεί μοναχά αισθητικό ζήτημα. Ο "Πόλεμος των κόσμων" προσέλκυσε για πρώτη το ενδιαφέρον της βιομηχανίας του Hollywood το 1938, όταν η ραδιοφωνική διασκευή του Orson Welles οδήγησε χιλιάδες έντρομων Αμερικανών να κατευθυνθούν μαζικά προς τον νότο. Μαζί με τον H.G. Wells, το Αμερικάνικο σινεμά ανακάλυψε ένα νέο, υποσχόμενο genre, το οποίο έκτοτε δεν απουσίασε ποτέ από τη μεγάλη οθόνη. Το αντίθετο, έφτασε σήμερα να εξασφαλίζει μερικούς από τους πιο αξιοζήλευτους προϋπολογισμούς του Hollywood. Με αφηγηματικές γραμμές το ίδιο προσχηματικές και αφελείς όσο το Α40, με οπτικά τρυκ που κυνηγούν ακόμη την ουτοπία του αληθοφανούς και διάθεση το ίδιο καταστροφολογική, οι mainstream ταινίες επιστημονικής φαντασίας επιστρατεύουν ακόμη ανίκητους ουράνιους τιμωρούς. Το πώς είναι εμφανές. Το γιατί, λιγότερο.

"Το μεγαλύτερο σφάλμα που έχουμε διαπράξει είναι πως θεωρούμε τον κινηματογράφο πρωτίστως μία μορφή ψυχαγωγίας. Οι ταινίες προορίζονται μονάχα εκ παραδρομής για ψυχαγωγία. Το φιλμ είναι το καλύτερο μέσο για να διαδώσει κανείς ιδέες", υποστήριζε το 1954 ο Orson Welles. Ποιες ιδέες, λοιπόν, μπορεί να διακρίνει άραγε κανείς σε ένα φιλμ όπως αυτό του Haskin; Ποια ιδέα επιβάλει την κινηματογραφική επινόηση πανίσχυρων, εξωτερικών εχθρών που απειλούν την παραδοσιακή καθημερινότητα μίας ακίνδυνης, γραφικής Αμερικής; Ποια ιδέα κρύβεται πίσω από την σωτήρια απόφαση του Λευκού Οίκου να πρωτοστατήσει και πατήσει το κουμπί; Και πόσο τυχαίο είναι πως εν έτη 2005 προσμένουμε την παγκόσμια πρεμιέρα ενός ακόμη "Πολέμου των Κόσμων";

 


Money From Home 1953

Money From Home 1953

Κάνε μου τέτοια


Σκηνοθεσία: George Marshall

Σενάριο: Hal Kanter, James B. Allardice, Damon Runyon

Είδος: Action, Comedy, Jerry Lewis, Music

Διάρκεια: 01:40

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Dean Martin: Herman: 'Honey Talk' Nelson

Jerry Lewis: Virgil Yokum

Marjie Millar: Phyllis Leigh

Pat Crowley: Dr. Autumn Claypool

Richard Haydn: Bertie Searles

 

Ο αρχικακοποιός Τζάμπο Σνάιντερ (Sheldon Leonard) τον απειλεί πως αν δεν κανονίσει να μην τρέξει ένα άλογο στην ιπποδρομία, θα... τον φάει το μαύρο σκοτάδι. Ο Νέλσον, με την βοήθεια του εξαδέλφου του (Jerry Lewis) ταξιδεύουν, ώστε να "κανονίσουν" τον αγώνα. Στην πορεία εμφανίζεται ο έρως, μερικοί κακοποιοί και... ένας εμίρης!!

Ποιο θα είναι το αποτέλεσμα;


  

The Long Memory 1953

The Long Memory 1953

Ο εκδικητής

Σκηνοθεσία: Robert Hamer

Σενάριο: Howard Clewes, Robert Hamer, Frank Harvey

Είδος: Drama, Thrille

Διάρκεια: 01:36

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

John Mills: Phillip Davidson

John McCallum: Supt. Bob Lowther

Elizabeth Sellars: Fay Lowther

Eva Bergh: Ilse

Geoffrey Keen: Craig

 

Ο Ντέιβιντσον, ένας πικραμένος κατάδικος, αποφυλακίζεται. Έκτισε χρόνια ποινής για μια δολοφονία που δεν διέπραξε ποτέ και η πρώτη του σκέψη είναι να εκδικηθεί αυτούς που τον παγίδευσαν. Μένει σε μια μαούνα και είναι συνεχώς κάτω από την στενή παρακολούθηση της αστυνομίας. Αποφασισμένος να καταστρέψει τους εχθρούς του μπλέκεται σε ένα δεύτερο έγκλημα που τον φέρνει πρόσωπο με πρόσωπο με τον αληθινό δολοφόνο...

 


 

 

House of Wax 1953

House of Wax 1953

Κέρινες Μάσκες

  


Σκηνοθεσία: Andre De Toth

Σενάριο: Crane Wilbur, Charles Belden

Είδος: Crime, Horror, Mystery, Thriller, Vincent Price

Διάρκεια: 01:30

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Vincent Price: Prof. Henry Jarrod

Frank Lovejoy: Det. Lt. Tom Brennan

Phyllis Kir: Cathy Gray

Paul Picerni: Scott Andrews

 

Η ταινία είναι ριμέικ του κατά πολλούς ανώτερου "Mystery of the wax museum" του 1933, της οποίας έχω κάνει τους Ελληνικούς υπότιτλους. Είναι η ταινία που ανέδειξε τον Vincent Price σε σταρ πρώτου μεγέθους και φυσικά σε άρχοντα του τρόμου. Είχε κάνει πάταγο στην εποχή της και ήταν η πρώτη που παίχτηκε στην Ελλάδα με το πρωτόγονο για την εποχή σύστημα 3-D. Για να δει ο κόσμος την ταινία ως 3-D, στους θεατές μοίραζαν χάρτινα γυαλιά που ο ένας υποτιθέμενος φακός ήταν πράσινος και ο άλλος ήταν κόκκινος. Αυτό σου δημιουργούσε την αίσθηση της τρισδιάστατης ταινίας. Οι εντυπώσεις του κόσμου ήταν μοιρασμένες. Πολλοί δήλωναν γοητεμένοι με την νέα τεχνολογία. Άλλοι δήλωναν απογοητευμένοι και έβριζαν διότι έβλεπαν μια μουντζούρα και τίποτε άλλο. Αυτοί που διαμαρτύρονταν ήσαν κυρίως όσοι χρησιμοποιούσαν γυαλιά οράσεως, ιδίως αν τα μάτια τους είχαν μεγάλη διαφορά μυωπίας μεταξύ τους και προπαντός όσοι είχαν όραση μόνο από τον ένα οφθαλμό. Αυτός ήταν και ο λόγος που η νέα μέθοδος 3-D εγκαταλείφτηκε.

Εγώ την ταινία δεν μπόρεσα να την δω στην εποχή της, ακατάλληλη για ανηλίκους, την είδα όμως κάποια χρόνια αργότερα όπου επαναπροβλήθηκε ως συμβατική ταινία. Πολύ πλάκα, πάντως, είχε η σκηνή όπου ο ντελάλης προσπαθεί να προσελκύσει τον κόσμο στο House of Wax, όπου συνεχώς χτυπάει ένα δεμένο μπαλάκι του πιγκ πογκ προς την κάμερα για να κάνει το 3-D εφέ φανερό στο κοινό των τότε αιθουσών. Πολλοί που δεν ήξεραν τον λόγο έβριζαν μουρμουρίζοντας: τι βλακείες είναι αυτές!

Υπόθεση:

Ένα μουσείο κέρινων ομοιωμάτων ανοίγει στην πόλη, αλλά ο μυστηριώδης ιδιοκτήτης του χρησιμοποιεί ασυνήθιστες πρώτες ύλες για τα εκθέματα του.

ΠΛΟΚΗ

Όταν ο συνεταίρος του γλύπτη Henry Jarrod (Vincent Price) βάζει φωτιά στο εργαστήρι του, για να πάρει την ασφάλεια, ο Jarrod καταφέρνει να βγει ζωντανός, αλλά ημιπαράφρων, έχοντας χάσει το έργο της ζωής του, τα κέρινα ομοιώματα τραγικών προσωπικοτήτων της Ιστορίας...

Έτσι, παίρνει εκδίκηση σκοτώνοντας τον τέως συνεταίρο του και βαλσαμώνοντας τον! Παράλληλα, κλέβει πτώματα από το νεκροτομείο, που μοιάζουν με ιστορικές προσωπικότητες και τους ...βαλσαμώνει με κερί στο εργαστήριο του. Η νεαρή Cathy Gray (Carolyn Jones), φιλενάδα του τέως συνεταίρου του, δεν γλιτώνει την οργή του και δολοφονείται και ..βαλσαμώνεται ως Ιωάννα της Λορένης.

Για κακή τύχη του Jarrod, βλέπει το βαλσαμωμένο άγαλμα της Cathy η φίλη της Sue Allen (Phyllis Kirk) και μένει άφωνη από την ομοιότητα στις λεπτομέρειες. Το αναφέρει στην Αστυνομία και αυτοί αποφασίζουν να συλλάβουν τον Jarrod, αλλά ο άθλιος έχει ήδη πιάσει την Sue Allen αιχμάλωτη και ετοιμάζεται να την βαλσαμώσει ζωντανή ως... Μαρία Αντουανέτα! ...