Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2021

French Cancan 1955

 

French Cancan 1955

ΚΑΝ-ΚΑΝ

 Σκηνοθεσία: Jean Renoir

Σενάριο: Jean Renoir, André-Paul Antoine

Είδος: Comedy, Drama, Jean Renoir, Musical, Romance

Διάρκεια: 01:45

Γλώσσα: Γαλλικά

Παίζουν:

Jean Gabin: Henri Danglard

Françoise Arnoul: Nini

María Félix: Lola de Castro de la Fuente de Extremadura

Anna Amendol: Esther Georges

Jean-Roger Caussimon: Baron Walter

 

Το French Cancan είναι μία Γαλλική ταινία του 1954, γραμμένη και σκηνοθετημένη από τον Jean Renoir, και πρωταγωνιστές τους Jean Gabin και Maria Felix. Όπως με το προηγούμενο του έργο, Le Carosse d’orο, που ο Jean Renoir τίμησε την Italian commedia dell’arte του 18ου αιώνα, με την παρούσα ταινία αποτίει φόρο τιμής στα Μουσικά Παρισινά Καφέ του 19ου αιώνα με τους δημοφιλείς τραγουδιστές και χορεύτριες καθώς και τους εξπρεσιονιστές ζωγράφους, συμπεριλαμβανομένου και του πατέρα του. Σηματοδοτείται έτσι η επιστροφή του στην Γαλλία και το Γαλλικό σινεμά, μετά την αυτοεξορία του, που άρχισε το 1940.

Στο Παρίσι του 1890 ο Henri Danglard, ιδιοκτήτης ενός καφέ έχει ερωμένη την χορεύτρια του χορού της κοιλιάς Lola. Έχοντας χάσει χρήματα, βρίσκεται στην Μονμάρτη όπου διαπιστώνει πως το παλιομοδίτικο Can-Can, εξακολουθεί να έχει πέραση

Ο Henri επιστρέφει έχοντας ένα νέο επιχειρηματικό σχήμα, όπου θα ξαναφέρει στην μόδα το Can-Can. Σαν πρωταγωνίστρια χορεύτρια μάλιστα προσβλέπει στην Nini, την πλύστρα του, στην οποία διαβλέπει το ταλέντο της στο χορό.

Παρά τις αντιζηλίες των συναδέλφων της η Νινί θριαμβεύει στα εγκαίνια του Μουλέν Ρουζ – ένας θρίαμβος που εν μέρει οφείλεται στο φυσικό ταλέντο της Φρανσουάζ Αρνούλ, αλλά κυρίως στην ιδιοφυία του σκηνοθέτη, ο οποίος μας χαρίζει μια ταινία – γιορτή, που δονείται από τους φρενήρεις ρυθμούς του french cancan και των ιμπρεσιονιστικών χρωμάτων.

 




To Catch a Thief 1955

 

To Catch a Thief 1955

Το Κυνήγι του Κλέφτη

 


Σκηνοθεσία: Alfred Hitchcock

Σενάριο: John Michael Hayes, David Dodge, Alec Coppel

Είδος: Crime, HITCHCCOCK, Mystery, Romance, Thriller

Διάρκεια: 01:46

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Cary Grant: John Robie

Grace Kell: rances Stevens

Jessie Royce Landis: Jessie Stevens

John Williams: H.H. Hughson

Charles Vanel: Bertani

 

Ένας κλέφτης με το παρατσούκλι "Γάτα" έχει βάλει στο μάτι τα τιμαλφή των πλουσίων που ζουν στη γαλλική ριβιέρα. Η αστυνομία προτίθεται να συλλάβει τον Τζον Ρόμπι, πρώην διάσημο κλέφτη κοσμημάτων, αλλά εκείνος διαφεύγει και προσπαθεί να εντοπίσει τον πραγματικό δράστη, προκειμένου να αποδείξει την αθωότητά του.


Du Rififi Chez Les Hommes 1955

 

Du Rififi Chez Les Hommes 1955

ΡΙΦΙΦΙ

Σκηνοθεσία: Jules Dassin

Σενάριο: Auguste Le Breton, Jules Dassin, René Wheeler

Είδος: Crime, Drama, Film Noir, Thriller, Γαλλικα

Διάρκεια: 02:02

Γλώσσα: Γαλλικά

Παίζουν:

Jean Servais: Tony le Stéphanois

Carl Mohne: Mario Ferrati

Janine Darcey: Louise

Pierre Grasset: Louis Grutter aka Louis le Tatouéη

Το φιλμ-νουάρ γνώρισε μεγάλες δόξες και στο γαλλικό κινηματογράφο. Μία από τις καλύτερες ταινίες είναι και η ταινία του 1955 Du Rififi chez les Hommes (κοινώς το Ριφιφί), σε σκηνοθεσία του «δικού μας» Jules Dassin, λίγο μετά τη φυγή του από την Αμερική (λόγω Μακαρθισμού) και λίγο πριν έρθει στην Ελλάδα (λόγω Μελίνας Μερκούρη).

Πέρα από την κλασική πια σκηνή της ληστείας (30 λεπτά με σχεδόν καθόλου διάλογο), η ταινία φέρνει ουσιαστικά στο προσκήνιο τους δεσμούς φιλίας μιας ομάδας κακοποιών και το πώς αυτοί οι δεσμοί μπορούν να έχουν τραγική κατάληξη, ακόμα και μετά από μια πετυχημένη ληστεία. Για την εμπνευσμένη σκηνοθετική γραφή, ο Ντασέν κέρδισε το Βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ των Καννών. Διαβάστε, επίσης, την άποψη του Martin Scorsese για την ταινία (που τα λέει καλύτερα από μένα): Μέσα στην παράδοση του γαλλικού αστυνομικού μυθιστορήματος, ο Ντασέν δημιουργεί κάτι σαν αρχέτυπο για ένα ολόκληρο κινηματογραφικό είδος. Ο τρόπος που χρησιμοποίησε το μουσικό μοτίβο, για να δημιουργήσει ύφος και ατμόσφαιρα, ήταν επαναστατικός. Η σεκάνς της ληστείας —εντελώς βουβή, εκτός από κάποιους σποραδικούς φυσικούς ήχους— είναι μια από τις κλασικές του σασπένς. Και σκεφτείτε ότι ήταν μια δουλειά που ο Ντασέν ασχολήθηκε για βιοποριστικούς λόγους




Razzia Sur La Chnouf 1955

 

Razzia Sur La Chnouf 1955

Άνθρωποι της νύχτας


Σκηνοθεσία: Henri Decoin

Σενάριο: Auguste Le Breton, Henri Decoin,

Maurice Griffe

Είδος: Crime, Drama, Film Noir, Suspense, Thriller, Γαλλικά

Διάρκεια: 01:41

Γλώσσα: Γαλλικά

Παίζουν:

Jean GabinΑ Henri Ferré dit 'Le Nantais'

Marcel Dalio: Paul Liski

Lino Ventura: Roger le Catalan

Albert Rémy: Bibi

; ila Kedrova: Léa

Ο Ανρί από τη Ναντ (Jean Gabin), επιστρέφει στην Γαλλία, μετά από την επιτυχημένη του παραμονή στις ΗΠΑ. Έχοντας αποκτήσει την φήμη του σκληρού και ικανού στην διακίνηση των ναρκωτικών, θα εργαστεί υπό τις οδηγίες του Λισκί (Marcel Dalio), ώστε να αναβαθμίσει το Γαλλικό δίκτυο που υπολειτουργεί. Το δίκτυο αρχίζει να βελτιώνεται σε μεγάλο βαθμό, αλλά ταυτόχρονα αρχίζουν και οι διαρροές πληροφοριών. Η αστυνομία βρίσκεται συνέχεια ένα βήμα μπροστά. Ποιος μπορεί να είναι ο προδότης; Σχόλια Στην ταινία κάνει την μία και μοναδική του εμφάνιση (στο 17:30, φορώντας ρεπούμπλικα) και ο διάσημος συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων, Auguste Le Breton.


 

Nuit Et Brouillard 1955

 

Nuit Et Brouillard 1955

Νύχτα και Καταχνιά

 


Σκηνοθεσία: Alain Resnais

Σενάριο: Jean Cayrol

Είδος: Documentary, Drama, History, Γαλλικα

Διάρκεια: 00:32

Γλώσσα: Γαλλικά

Παίζουν:

Michel Bouquet:Narrator

Reinhard Heydrich: Ο εαυτός του

Heinrich Himmler: Ο εαυτός του

Adolf Hitler: Ο εαυτός του

Julius Streicher: Ο εαυτός του

Γυρισμένο σε στρατόπεδα συγκέντρωσης στην Πολωνία, η ταινία έχει ασπρόμαυρο κι έγχρωμο υλικό του σήμερα (1955) σε συνδυασμό με ασπρόμαυρα ντοκουμέντα. Σκοπός του σκηνοθέτη η καταγραφή του τρόμου, όχι μονάχα σε αυτά τα στρατόπεδα, αλλά ολόκληρης της ανθρώπινης φυλής.


Lola Montes 1955

Lola Montes 1955

ΛΟΛΑ ΜΟΝΤΕΖ 



Σκηνοθεσία: Max Ophuls

Σενάριο: Jacques Laurent, Max Ophuls,

Annette Wademant, Jacques Natanson, Peter Ustinov

Είδος: Drama, Romance, Γαλλικα

Διάρκεια: 01:50

Γλώσσα: Γαλλικά

Παίζουν:

Martine Carol: Lola Montes

Peter Ustinov: Circus Master

Anton Walbrook: Ludwig I / King of Bavaria

Henri Guisol: Horseman Maurice

Lise Delamare: Mrs. Craigie / Lola's mother

Η ζωή της Λόλα Μοντέζ (Μαρτίν Καρόλ) μιας γυναίκας, η οποία μετά από μια περιπετειώδη ζωή, στην οποία συνδέθηκε ερωτικά με πολλούς επιφανείς άνδρες της Ευρώπης, όπως ο Λουδοβίκος Α' της Βαυαρίας (Άντον Γουόλμπρουκ) κι ο Φραντς Λιστ (Γουίλ Γουάντφλικ) κατέληξε να εργάζεται σε τσίρκο, του οποίου αποτελούσε τη μεγαλύτερη ατραξιόν. Η Λόλα κάνει το ένα νούμερο μετά το άλλο στο τσίρκο, ενώ μπροστά από τα μάτια της περνά το παρελθόν της, όπως το διηγείται ο εκφωνητής του τσίρκου (Πίτερ Ουστίνοφ). Μια ζωή βουτηγμένη στο σκάνδαλο.

Η ταινία βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Σεσίλ Σεν Λοράν, το οποίο αναφέρεται στη ζωή της χορεύτριας Λόλα Μοντέζ με έντονο το μυθοπλαστικό στοιχείο. Η πραγματοποίηση της ταινίας που αποτέλεσε ένα από τα πιο φιλόδοξα εγχειρήματα του ευρωπαϊκού κινηματογράφου της δεκατίας του '50 έχοντας ως προϋπολογισμό 1,5 εκατομμύρια δολάρια, σημαδεύτηκε από τις διαφωνίες του σκηνοθέτη της Μαξ Όφιλς και των παραγωγών. Η τελευταία ταινία του σκηνοθέτη (πριν τον θάνατό του το 1957) απεδείχθη επίπονο εγχείρημα για τον ίδιο. Το συμβόλαιό του με την εταιρία ''Gamma'' του έδινε πλήρη καλλιτεχνική ελευθερία κι όταν οι παραγωγοί της ταινίας προσπάθησαν να αναμειχθούν στη δημιουργία της επιβάλλοντας όρους, ο σκηνοθέτης δεν είχε καμιά διάθεση να εγκαταλείψει το προσωπικό του όραμα. Στο τέλος όμως αναγκάστηκε να δεχτεί τη σέξι πρωταγωνίστρια του γαλλικού σινεμά Μαρτίν Κάρολ, για το ρόλο της θρυλικής χορεύτριας του 19ου αιώνα Λόλα Μοντέζ, όπως αναγκάστηκε επίσης να γυρίσει την ταινία σε Cinemascope, ένα φορμάτ με το οποίο ο σκηνοθέτης ήρθε σε επαφή για πρώτη φορά και το οποίο απαιχθανόταν. Οι απαιτήσεις του σκηνοθέτη ανέβασαν στα ύψη το κόστος της παραγωγής, κάτι που ανάγκασε τόσο τους ηθοποιούς, όσο και τους τεχνικούς της ταινίας να δουλεύουν δωρεάν. Η ταινία υπέστη κοψίματα στην αίθουσα του μοντάζ, τα οποία εξυπηρετούσαν εμπορικούς σκοπούς και η τελική βερζιόν που προβλήθηκε στους κινηματογράφους ήταν διάρκειας 115 λεπτών, αντί των αρχικών 140.

Από την πρώτη ανάγνωση του μυθιστορήματος του Σεσίλ Σεν Λοράν, ο σκηνοθέτης είχε την πρόθεση του να τονίσει όλες τις αρνητικές πτυχές της εργασίας στο χώρο του θεάματος. Η προσπάθεια της συνεχούς αναγνώρισης, η φιλοδοξία, η ματαιοδοξία και η αυτοπροβολή αποτελούν κύρια θέματα της ταινίας. Ο Όφιλς λοιπόν ξεγύμνωσε το αντικείμενο, το οποίο του είχαν αναθέσει, από κάθε δραματικό στοιχείο και άλλαξε τη χρονολογική σειρά των γεγονότων (η ζωή της χορεύτριας παρουσιάζεται σε φλασμπάκ), χαρίζοντας στο κοινό το πορτραίτο μιας ανέκφραστης και αδύναμης γυναίκας η οποία αλλάζει στα χέρια ενός ιμπρεσαρίου σε τσίρκο. Οι επιλογές του σκηνοθέτη ξένισαν τους κριτικούς της εποχής, αλλά έλαβε υποστήριξη από συναδέλφους του όπως ο Τατί κι ο Ροσελίνι καθώς και από τους κριτικούς του περιοδικού Cahiers. Στη συνέντευξη που έδωσε στον Τριφό, ο Όφιλς εκμυστηρεύθηκε ότι για τη δημιουργία της ταινίας χρησιμοποίησε οποιαδήποτε είδηση είχε προκαλέσει σάλο στους χολιγουντιανούς κύκλους της περιόδου (Η απόπειρα αυτοκτονίας της Τζούντι Γκάρλαντ, η περιπέτεια της Ρίτα Χέιγουορθ με τον Άλι Χαν και τα διάφορα διαζύγια). Ανάλυση λοιπόν της υπερβολής της μοντέρνας ζωής. Κάποια στοιχεία της ταινίας θεωρούνταν χαμένα, μέχρι τη στιγμή που βρέθηκε χαμένο υλικό, 5 λεπτών, το οποίο προστέθηκε στην ταινία και προβλήθηκε το 2008 στο φεστιβάλ της Νέας Υόρκης. Η καινούργια έκδοχή της ταινίας που κυκλοφορεί από το 2010 σε DVD από την Criterion προσεγγίζει περισσότερο το όραμα του σκηνοθέτη.


Uomini ombra 1954

 

Uomini ombra 1954

ΣΚΙΕΣ ΑΝΘΡΩΠΩΝ

 


Σκηνοθεσία: Francesco De Robertis, Odoardo Fiory

Σενάριο: Mario De Monte, Francesco De Robertis

Είδος: Ιταλικά ΔΕ 50

Διάρκεια: 01:26

Γλώσσα: Ιταλικά

Παίζουν:

Mara LaneMagda

Eduardo Ciannelli: Ammiraglio Zora (as Edward Ciannelli)

Giorgio Albertazz: Dario Saltini

Hans Hinrich: Maurice

Franco Barbaro: Commandante Nari

Το Uomini ombra (Men in the Shadows) είναι μια ιταλική ταινία κατασκοπίας του 1954 σε σκηνοθεσία του Francesco De Robertis. Είναι αξιοσημείωτο πωςείναι η πρώτη από τις δύο ταινίες που παράγονται από την Costellazione. Ήταν μια από τις πρώτες ταινίες με τον Giorgio Albertazzi και το καστ περιλαμβάνει επίσης τον Paolo Stoppa, έναν από τους λίγους ηθοποιούς που εμφανίστηκαν σε περισσότερες από μία ταινίες De Robertis.

Επικεντρώνεται γύρω από ιταλούς ναυτικούς μυστικούς πράκτορες που αποκτούν ένα βρετανικό βιβλίο κωδικών και ιταλούς αντικατασκόπουά στην Ιταλία και παρέχουν ψευδείς πληροφορίες.