Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2021

Du Rififi Chez Les Hommes 1955

 

Du Rififi Chez Les Hommes 1955

ΡΙΦΙΦΙ

Σκηνοθεσία: Jules Dassin

Σενάριο: Auguste Le Breton, Jules Dassin, René Wheeler

Είδος: Crime, Drama, Film Noir, Thriller, Γαλλικα

Διάρκεια: 02:02

Γλώσσα: Γαλλικά

Παίζουν:

Jean Servais: Tony le Stéphanois

Carl Mohne: Mario Ferrati

Janine Darcey: Louise

Pierre Grasset: Louis Grutter aka Louis le Tatouéη

Το φιλμ-νουάρ γνώρισε μεγάλες δόξες και στο γαλλικό κινηματογράφο. Μία από τις καλύτερες ταινίες είναι και η ταινία του 1955 Du Rififi chez les Hommes (κοινώς το Ριφιφί), σε σκηνοθεσία του «δικού μας» Jules Dassin, λίγο μετά τη φυγή του από την Αμερική (λόγω Μακαρθισμού) και λίγο πριν έρθει στην Ελλάδα (λόγω Μελίνας Μερκούρη).

Πέρα από την κλασική πια σκηνή της ληστείας (30 λεπτά με σχεδόν καθόλου διάλογο), η ταινία φέρνει ουσιαστικά στο προσκήνιο τους δεσμούς φιλίας μιας ομάδας κακοποιών και το πώς αυτοί οι δεσμοί μπορούν να έχουν τραγική κατάληξη, ακόμα και μετά από μια πετυχημένη ληστεία. Για την εμπνευσμένη σκηνοθετική γραφή, ο Ντασέν κέρδισε το Βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ των Καννών. Διαβάστε, επίσης, την άποψη του Martin Scorsese για την ταινία (που τα λέει καλύτερα από μένα): Μέσα στην παράδοση του γαλλικού αστυνομικού μυθιστορήματος, ο Ντασέν δημιουργεί κάτι σαν αρχέτυπο για ένα ολόκληρο κινηματογραφικό είδος. Ο τρόπος που χρησιμοποίησε το μουσικό μοτίβο, για να δημιουργήσει ύφος και ατμόσφαιρα, ήταν επαναστατικός. Η σεκάνς της ληστείας —εντελώς βουβή, εκτός από κάποιους σποραδικούς φυσικούς ήχους— είναι μια από τις κλασικές του σασπένς. Και σκεφτείτε ότι ήταν μια δουλειά που ο Ντασέν ασχολήθηκε για βιοποριστικούς λόγους




Razzia Sur La Chnouf 1955

 

Razzia Sur La Chnouf 1955

Άνθρωποι της νύχτας


Σκηνοθεσία: Henri Decoin

Σενάριο: Auguste Le Breton, Henri Decoin,

Maurice Griffe

Είδος: Crime, Drama, Film Noir, Suspense, Thriller, Γαλλικά

Διάρκεια: 01:41

Γλώσσα: Γαλλικά

Παίζουν:

Jean GabinΑ Henri Ferré dit 'Le Nantais'

Marcel Dalio: Paul Liski

Lino Ventura: Roger le Catalan

Albert Rémy: Bibi

; ila Kedrova: Léa

Ο Ανρί από τη Ναντ (Jean Gabin), επιστρέφει στην Γαλλία, μετά από την επιτυχημένη του παραμονή στις ΗΠΑ. Έχοντας αποκτήσει την φήμη του σκληρού και ικανού στην διακίνηση των ναρκωτικών, θα εργαστεί υπό τις οδηγίες του Λισκί (Marcel Dalio), ώστε να αναβαθμίσει το Γαλλικό δίκτυο που υπολειτουργεί. Το δίκτυο αρχίζει να βελτιώνεται σε μεγάλο βαθμό, αλλά ταυτόχρονα αρχίζουν και οι διαρροές πληροφοριών. Η αστυνομία βρίσκεται συνέχεια ένα βήμα μπροστά. Ποιος μπορεί να είναι ο προδότης; Σχόλια Στην ταινία κάνει την μία και μοναδική του εμφάνιση (στο 17:30, φορώντας ρεπούμπλικα) και ο διάσημος συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων, Auguste Le Breton.


 

Nuit Et Brouillard 1955

 

Nuit Et Brouillard 1955

Νύχτα και Καταχνιά

 


Σκηνοθεσία: Alain Resnais

Σενάριο: Jean Cayrol

Είδος: Documentary, Drama, History, Γαλλικα

Διάρκεια: 00:32

Γλώσσα: Γαλλικά

Παίζουν:

Michel Bouquet:Narrator

Reinhard Heydrich: Ο εαυτός του

Heinrich Himmler: Ο εαυτός του

Adolf Hitler: Ο εαυτός του

Julius Streicher: Ο εαυτός του

Γυρισμένο σε στρατόπεδα συγκέντρωσης στην Πολωνία, η ταινία έχει ασπρόμαυρο κι έγχρωμο υλικό του σήμερα (1955) σε συνδυασμό με ασπρόμαυρα ντοκουμέντα. Σκοπός του σκηνοθέτη η καταγραφή του τρόμου, όχι μονάχα σε αυτά τα στρατόπεδα, αλλά ολόκληρης της ανθρώπινης φυλής.


Lola Montes 1955

Lola Montes 1955

ΛΟΛΑ ΜΟΝΤΕΖ 



Σκηνοθεσία: Max Ophuls

Σενάριο: Jacques Laurent, Max Ophuls,

Annette Wademant, Jacques Natanson, Peter Ustinov

Είδος: Drama, Romance, Γαλλικα

Διάρκεια: 01:50

Γλώσσα: Γαλλικά

Παίζουν:

Martine Carol: Lola Montes

Peter Ustinov: Circus Master

Anton Walbrook: Ludwig I / King of Bavaria

Henri Guisol: Horseman Maurice

Lise Delamare: Mrs. Craigie / Lola's mother

Η ζωή της Λόλα Μοντέζ (Μαρτίν Καρόλ) μιας γυναίκας, η οποία μετά από μια περιπετειώδη ζωή, στην οποία συνδέθηκε ερωτικά με πολλούς επιφανείς άνδρες της Ευρώπης, όπως ο Λουδοβίκος Α' της Βαυαρίας (Άντον Γουόλμπρουκ) κι ο Φραντς Λιστ (Γουίλ Γουάντφλικ) κατέληξε να εργάζεται σε τσίρκο, του οποίου αποτελούσε τη μεγαλύτερη ατραξιόν. Η Λόλα κάνει το ένα νούμερο μετά το άλλο στο τσίρκο, ενώ μπροστά από τα μάτια της περνά το παρελθόν της, όπως το διηγείται ο εκφωνητής του τσίρκου (Πίτερ Ουστίνοφ). Μια ζωή βουτηγμένη στο σκάνδαλο.

Η ταινία βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Σεσίλ Σεν Λοράν, το οποίο αναφέρεται στη ζωή της χορεύτριας Λόλα Μοντέζ με έντονο το μυθοπλαστικό στοιχείο. Η πραγματοποίηση της ταινίας που αποτέλεσε ένα από τα πιο φιλόδοξα εγχειρήματα του ευρωπαϊκού κινηματογράφου της δεκατίας του '50 έχοντας ως προϋπολογισμό 1,5 εκατομμύρια δολάρια, σημαδεύτηκε από τις διαφωνίες του σκηνοθέτη της Μαξ Όφιλς και των παραγωγών. Η τελευταία ταινία του σκηνοθέτη (πριν τον θάνατό του το 1957) απεδείχθη επίπονο εγχείρημα για τον ίδιο. Το συμβόλαιό του με την εταιρία ''Gamma'' του έδινε πλήρη καλλιτεχνική ελευθερία κι όταν οι παραγωγοί της ταινίας προσπάθησαν να αναμειχθούν στη δημιουργία της επιβάλλοντας όρους, ο σκηνοθέτης δεν είχε καμιά διάθεση να εγκαταλείψει το προσωπικό του όραμα. Στο τέλος όμως αναγκάστηκε να δεχτεί τη σέξι πρωταγωνίστρια του γαλλικού σινεμά Μαρτίν Κάρολ, για το ρόλο της θρυλικής χορεύτριας του 19ου αιώνα Λόλα Μοντέζ, όπως αναγκάστηκε επίσης να γυρίσει την ταινία σε Cinemascope, ένα φορμάτ με το οποίο ο σκηνοθέτης ήρθε σε επαφή για πρώτη φορά και το οποίο απαιχθανόταν. Οι απαιτήσεις του σκηνοθέτη ανέβασαν στα ύψη το κόστος της παραγωγής, κάτι που ανάγκασε τόσο τους ηθοποιούς, όσο και τους τεχνικούς της ταινίας να δουλεύουν δωρεάν. Η ταινία υπέστη κοψίματα στην αίθουσα του μοντάζ, τα οποία εξυπηρετούσαν εμπορικούς σκοπούς και η τελική βερζιόν που προβλήθηκε στους κινηματογράφους ήταν διάρκειας 115 λεπτών, αντί των αρχικών 140.

Από την πρώτη ανάγνωση του μυθιστορήματος του Σεσίλ Σεν Λοράν, ο σκηνοθέτης είχε την πρόθεση του να τονίσει όλες τις αρνητικές πτυχές της εργασίας στο χώρο του θεάματος. Η προσπάθεια της συνεχούς αναγνώρισης, η φιλοδοξία, η ματαιοδοξία και η αυτοπροβολή αποτελούν κύρια θέματα της ταινίας. Ο Όφιλς λοιπόν ξεγύμνωσε το αντικείμενο, το οποίο του είχαν αναθέσει, από κάθε δραματικό στοιχείο και άλλαξε τη χρονολογική σειρά των γεγονότων (η ζωή της χορεύτριας παρουσιάζεται σε φλασμπάκ), χαρίζοντας στο κοινό το πορτραίτο μιας ανέκφραστης και αδύναμης γυναίκας η οποία αλλάζει στα χέρια ενός ιμπρεσαρίου σε τσίρκο. Οι επιλογές του σκηνοθέτη ξένισαν τους κριτικούς της εποχής, αλλά έλαβε υποστήριξη από συναδέλφους του όπως ο Τατί κι ο Ροσελίνι καθώς και από τους κριτικούς του περιοδικού Cahiers. Στη συνέντευξη που έδωσε στον Τριφό, ο Όφιλς εκμυστηρεύθηκε ότι για τη δημιουργία της ταινίας χρησιμοποίησε οποιαδήποτε είδηση είχε προκαλέσει σάλο στους χολιγουντιανούς κύκλους της περιόδου (Η απόπειρα αυτοκτονίας της Τζούντι Γκάρλαντ, η περιπέτεια της Ρίτα Χέιγουορθ με τον Άλι Χαν και τα διάφορα διαζύγια). Ανάλυση λοιπόν της υπερβολής της μοντέρνας ζωής. Κάποια στοιχεία της ταινίας θεωρούνταν χαμένα, μέχρι τη στιγμή που βρέθηκε χαμένο υλικό, 5 λεπτών, το οποίο προστέθηκε στην ταινία και προβλήθηκε το 2008 στο φεστιβάλ της Νέας Υόρκης. Η καινούργια έκδοχή της ταινίας που κυκλοφορεί από το 2010 σε DVD από την Criterion προσεγγίζει περισσότερο το όραμα του σκηνοθέτη.


Uomini ombra 1954

 

Uomini ombra 1954

ΣΚΙΕΣ ΑΝΘΡΩΠΩΝ

 


Σκηνοθεσία: Francesco De Robertis, Odoardo Fiory

Σενάριο: Mario De Monte, Francesco De Robertis

Είδος: Ιταλικά ΔΕ 50

Διάρκεια: 01:26

Γλώσσα: Ιταλικά

Παίζουν:

Mara LaneMagda

Eduardo Ciannelli: Ammiraglio Zora (as Edward Ciannelli)

Giorgio Albertazz: Dario Saltini

Hans Hinrich: Maurice

Franco Barbaro: Commandante Nari

Το Uomini ombra (Men in the Shadows) είναι μια ιταλική ταινία κατασκοπίας του 1954 σε σκηνοθεσία του Francesco De Robertis. Είναι αξιοσημείωτο πωςείναι η πρώτη από τις δύο ταινίες που παράγονται από την Costellazione. Ήταν μια από τις πρώτες ταινίες με τον Giorgio Albertazzi και το καστ περιλαμβάνει επίσης τον Paolo Stoppa, έναν από τους λίγους ηθοποιούς που εμφανίστηκαν σε περισσότερες από μία ταινίες De Robertis.

Επικεντρώνεται γύρω από ιταλούς ναυτικούς μυστικούς πράκτορες που αποκτούν ένα βρετανικό βιβλίο κωδικών και ιταλούς αντικατασκόπουά στην Ιταλία και παρέχουν ψευδείς πληροφορίες.


Una Parigina a Roma 1954

Una Parigina a Roma 1954

ΕΡΩΤΑΣ ΑΛΑ ΙΤΑΛΙΚΑ

  

Σκηνοθεσία: Erich Kobler

Σενάριο: Oreste Biancoli, Ettore Scola

Είδος: Ιταλικά ΔΕ 50

Διάρκεια: 01:41

Γλώσσα: Ιταλικά

Παίζουν:

Barbara Laage: Germaine, la Parigina

Alberto Sordi: Alberto Lucetti

Anna Maria Ferrero: Fiorella

Erwin Strahl: Riccardo / Richard Koster

Paul Hörbiger: Professor Roth

 

Ο Riccardo, ένας λαμπρός πιανίστας που σπουδάζει στη Ρώμη, ερωτεύεται την Germaine, μία νεαρή και όμορφη Γαλλίδα τουρίστα.



The Man From Laramie 1955

 

The Man From Laramie 1955

Η Καταραμένη Κοιλάδα


Σκηνοθεσία: Anthony Mann

Σενάριο: Philip Yordan, Frank Burt

Είδος: WESTERN ΔΕ 50

Διάρκεια: 01:44

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Cathy O'Donnell: Barbara Waggoman

Alex Nicol: Dave Waggoman

Aline MacMahon: Kate Canaday

Wallace Ford: Charley O'Leary

Jack Elam Chris Boldt

JacJohn War Eagle: Frank Darrah

 

Ένας μυστηριώδης άνδρας φτάνει σε κάποιο χωριό του Νέου Μεξικού. Μοιάζει με περιπλανώμενο πραματευτή, αλλά στην πραγματικότητα είναι στρατιωτικός και γυρεύει να εκδικηθεί τον άνθρωπο που πουλά επαναληπτικές καραμπίνες στους Απάτσι και έγινε αιτία να σκοτωθεί ο αδελφός του. 
    Ακόμα ένα διαφορετικό γουέστερν από τη δεκαετία του ΄50, μια ταινία αρκετά σκοτεινή για το είδος και με πολύπλοκους χαρακτήρες. Στην όγδοη κατά σειρά συνεργασία του με το σκηνοθέτη Αντονι Μαν (είχαν προηγηθεί μεγάλες επιτυχίες, όπως το "Glenn Miller Story", 1954 και το "Naked Spur", 1953), ο Τζέιμς Στιούαρτ υποδύεται ένα μοναχικό ξένο, που φτάνει σε κάποιο χωριό και φανερώνει σταδιακά το σκοπό της περιπλάνησής του. Η παρουσία του θα επιδράσει καταλυτικά στις σχέσεις των ισχυρών του τόπου, αναγκάζοντας ορισμένους να βγάλουν τη μάσκα και άλλους να αναθεωρήσουν θέσεις και απόψεις. Ο υπερφίαλος ελληνικός τίτλος δεν έχει φυσικά καμία σχέση με το περιεχόμενο. Πρόκειται για ένα χαμηλών τόνων φιλμ που δείχνει την ηλικία του και απευθύνεται σε όσους νοσταλγούν την εποχή κατά την οποία οι φιλμικοί ήρωες είχαν ρεαλιστική υπόσταση, πάθη, σθένος και προβληματισμό. Η έκδοση DVD περιοχής 2 μεταφέρει σε ψηφιακή μορφή το πρωτότυπο με θαυμάσια εικόνα πλήρους ανάλυσης (ζωντανή, φωτεινή, άριστη λεπτομέρεια) και με ήχο σε "περίεργη" επεξεργασία τριών διακριτών καναλιών. Φέρεται ως surround, αλλά στην πραγματικότητα η ηχητική εικόνα είναι εμπρός, με τους διαλόγους να ακούγονται στο κέντρο και τις μουσικές από το δεξί και το αριστερό ηχείο.