Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2021

Carrington V.C. (1954)

Carrington V.C. (1954)

Ισχυρό Πλήγμα


Σκηνοθεσία: Anthony Asquith

Σενάριο: Dorothy Christie, Campbell Christie

Είδος: Drama, ΔΕ 50

Διάρκεια: 01:46

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

David Niven: Carrington

Margaret Leighton: Mrs. Valerie Carrington

Noelle Middleton:            Capt. Alison Graham

Allan Cuthbertson: Lt. Col. Henniker

Victor Maddern: Sgt. / Bombardier Owen 

    Αυτή η ταινία ήταν αρχικά μια θεατρική παράσταση.  Το σενάριο είναι εξαιρετικό και τα σκηνικά είναι λίγα και όλα αφορούν τις διαπροσωπικές σχέσεις που ξεδιπλώνονται καθώς ξεδιπλώνεται η ταινία. Η κατεύθυνση είναι εξαιρετική. Απλό και αραιό. Ας πούμε ότι οι λέξεις και οι ηθοποιοί κάνουν το πράγμα τους και το κάνουν πολύ καλά. Ένας από τους πολύτιμους λίθους που κρύβονται στο Amazon Prime. Για να την κρύψει περαιτέρω, η ταινία έχει ακόμη δύο ονόματα. Είτε Court Martial είτε Carrington VC. Είναι πολύ Βρετανός, αλλά όταν οι Βρετανοί το κάνουν σωστά, αξίζει να το παρακολουθήσετε. Ντέιβιντ Νίβεν, η Μαργαρίτα Λεϊτόν είναι εξαιρετική όπως και όλοι οι άλλοι. 

Marty 1955

Marty 1955

Μάρτι


Σενάριο: Paddy Chayefsky

Είδος: Comedy, Drama, Romance, ΔΕ 50

Διάρκεια: 01:30

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Ernest Borgnine: Marty Piletti

Betsy Blair: Clara Snyder

Esther Minciotti: Mrs. Teresa Piletti

Augusta Ciolli: Aunt Catherine

Joe Mantell: Angie

 

Η ταινία Μάρτι (Αγγλ. Marty) είναι δραματική ταινία του 1955, σε σκηνοθεσία Ντέλμπερτ Μαν, βασισμένη στην ομώνυμη τηλεοπτική σειρά του 1953 σε σενάριο Πάντι Τσαγιέφσκι και βραβευμένη με Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας στην τελετή του 1956 και με Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών του 1955. Πρωταγωνιστές της ταινίας είναι ο Έρνεστ Μποργκνάιν στο ρόλο του Μάρτυ και η Μπέτσι Μπλερ στο ρόλο της Κλάρα.

Ο Μάρτυ Πιλέτι (Έρνεστ Μποργκνάιν) είναι ένας καλόκαρδος και μοναχικός ιταλοαμερικανός χασάπης, που ζει στο Μπρονξ της Νέας Υόρκης με τη μητέρα του (Έστερ Μιντσότι). Ο Μάρτυ που στα 34 του χρόνια είναι ακόμη ανύπαντρος δέχεται πιέσεις από τους γύρω του, ώστε να δημιουργήσει κι εκείνος τη δική του οικογένεια. Τα αδέρφια του είναι όλα παντρεμένα και με παιδιά, ενώ εκείνος εργένης. Ο Μάρτυ θέλει να παντρευτεί, αλλά η μοναχική ζωή που διάγει σε συνδυασμό με τη χαμηλή του αυτοεκτίμηση δεν τον βοηθούν να βρει το "έτερον του ήμισυ". Ένα σαββατόβραδο που αποφασίζει τελικά να βγει από το σπίτι του, μετ από παρότρυνση της μητέρας του, ο Μάρτυ γνωρίζεται με την Κλάρα (Μπέτσι Μπλερ), μια απλοϊκή και μοναχική δασκάλα. Ο Μάρτυ και η Κλάρα διαπιστώνουν ότι έχουν πολλά κοινά, αλλά ο περίγυρός τους έχει άλλη άποψη για το δέσιμό τους.

Παραλειπόμενα

Η ταινία αυτή αποτελεί κινηματογραφική μεταφορά ομώνυμης τηλεταινίας του 1953 με πρωταγωνιστή το Ροντ Στάιγκερ. Το σενάριο της τηλεταινίας έγραψε ο Πάντι Τσαγιέφσκι (σεναριογράφος επίσης και της ταινίας του 1976, Το δίκτυο (The Network). Ο Τσαγιέφσκι ονόμασε τον ήρωά του, "Μάρτυ", σκεπτόμενος το φίλο του, σκηνοθέτη και ηθοποιό, Μάρτιν Ριτ, για τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Όμως οι υπεύθυνοι του καναλιού που είχε αναλάβει την παραγωγή και την προβολή της τηλεταινίας, είχαν αντιρρήσεις όσον αφορά την πρόσληψη του Ριτ, δεδομένου ότι το όνομα του βρισκόταν στη μαύρη λίστα του Χόλυγουντ.

Ένα χρόνο αργότερα, η νεοσύστατη εταιρία παραγωγής του Μπάρτ Λάνκαστερ και του Χάρολντ Χέχτ, αγόρασε τα δικαιώματα της τηλεταινίας και προσέλαβε τον Τσαγιέφσκι για να διασκευάσει το σενάριο του Μάρτυ για τη μεγάλη οθόνη. Ο Τσαγιέφσκι μεγάλωσε το ρόλο της Κλάρα, προσέθεσε τους ρόλος της μητέρας και της αδελφής του Μάρτι κι επιπλέον στοιχεία πάνω στην καριέρα του[1]. Ο Λάνκαστερ και ο Χεχτ αποφάσισαν να προσλάβουν κάποιον άλλο ηθοποιό να ερμηνεύσει το ρόλο του φιλήσυχου χασάπη, φοβούμενοι ότι το κανείς δε θα ενδιαφερόταν να δει το Ροντ Στάιγκερ να επαναλαμβάνει στη μεγάλη οθόνη, ένα ρόλο που είχε ήδη ερμηνεύσει στην τηλεόραση. Το ζήτημα του ηθοποιού που θα ερμήνευε τον πρωταγωνιστικό ρόλο παρέμεινε ανοιχτό για καιρό, μέχρι τη στιγμή που ο σκηνοθέτης της ταινίας Ντέλμπερτ Μαν, συμβουλεύτηκε τον φίλο του Ρόμπερτ Όλντριτς και ο Όλντριτς του πρότεινε τον Έρνεστ Μποργκνάιν, ηθοποιό που συνήθιζε να υποδύεται στυγνούς εγκληματίες.

 


 
 

Ordet 1955

 

Ordet 1955

Ο Λόγος

 


Σκηνοθεσία: Carl Theodor Dreyer
Σενάριο: Carl Theodor Dreyer
Είδος: Drama, ΔΕ 50
Διάρκεια: 02:06
ΓλώσσαΑγγλικα

Παίζουν:
Hanne Aagesen: Karen
Kirsten: Andreasen
Sylvia Eckhausen: Kirstin Petersen
Birgitte Federspiel: Inger Borgen
Ejner Federspiel: Peter Petersen

Η αληθινή πίστη πάνω από τα στεγνά δόγματα που δεν είναι παρά καρπός των ανθρώπινων εγωιστικών κινήτρων και των συμφερόντων των κοινωνικών ομάδων· Μια κιρκεγκοριανή κραυγή κατά της καστεστημένης θρησκείας και της αποστεγνωμένης πίστης που έχει ξεπέσει στον φιντεϊσμό, δηλαδή σε μια γλυκανάλατη θρησκευτική εμπειρία, μια «τακτοποίηση» της συνείδησης, ένα εξωτερικό σχήμα ευσέβειας ή απλά υποταγή στον κοινωνικό έλεγχο· Η συγκλονιστικότητα της ανάστασης πέρα από τους άψυχους ύμνους και τους θεατρινισμούς των εγκόσμιων εκκλησιασμάτων... Ναι, ένα αριστούργημα για χριστιανούς αλλά για τους υπόλοιπους;

Η ιστορία του «Λόγου» τοποθετείται στην ύπαιθρο της Γιουτλάνδης στη Δανία. Δύο οικογένειες χωρίζονται από θρησκευτική διαμάχη. Οι Μπόργκεν, οικογένεια γαιοκτημόνων, ακολουθούν μια καταφατική προς την εγκόσμια ζωή χριστιανική πίστη, ενώ ο Πέτρος Πίτερσεν, μέλος της εμπορικής αστικής τάξης, ανήκει σε μια αίρεση που κηρύσσει την αυτοάρνηση και την προετοιμασία για τη μετά θάνατον ζωή. Ο νεαρότερος απο τρεις υιούς του πατριάρχη Μόρτεν Μπόργκεν ερωτεύεται την κόρη του Πέτρου Πίτερσεν, χτίζοντας μια γέφυρα ανάμεσα στις δύο πλευρές. Όμως ο Πέτρος Πίτερσεν αρνείται τη συμφιλίωση. Ο μεγάλος γιος του Μόρτεν έχει αμφιβολίες για την πατροπαράδοτη πίστη. Ο μεσαίος γιος του έχει χάσει τα λογικά του (από το πολύ διάβασμα του... Κίρκεγκωρ!) και πιστεύει ότι ενσαρκώνει το ζωντανό Χριστό. Όταν η Ίνγκερ, η γυναίκα του μεγαλύτερου γιου του Μόρτεν, η οποία μέσω της δοτικότητάς της ασκεί μια ενοποιητική δύναμη στην οικογένεια των Μπόργκεν, πεθαίνει στη διάρκεια μιας άκαρπης γέννας, τότε και οι δύο οικογένειες θα βρεθούν μπροστά στην καταλυτική επίδραση του θαύματος.





 

 



PASSAGE HOME 1955

 

PASSAGE HOME 1955

Παράξενο Κορίτσι


Σκηνοθεσία: Roy Ward Baker

Σενάριο: Richard Armstrong, William Fairchild

Είδος: Drama, ΔΕ 50

Διάρκεια: 01:42

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Anthony Steel: First Mate Vosper

Peter Finch: Captain Lucky Ryland

Diane Cilento: Ruth Elton

Cyril Cusack: Bohannon the steward

Geoffrey Keen: Ike the bosun

Hugh Griffith: Pettigrew

 

       Η προσπάθεια συμβίωσης του γκρινιάρη και εθισμένου στο ποτό καπετάνιοι Finch με τη μοναδική και πανέμορφη γυναίκα-λαθρεπιβάτη Diane Cilent, πάνω στο φορτηγό πλοίο.

Pather Panchali 1955

 

Pather Panchali 1955

Το Τραγούδι του Δρόμου

 


Σκηνοθεσία: Satyajit Ray

Σενάριο: Bibhutibhushan Bandyopadhyay, Satyajit Ray

Είδος: Drama, ΔΕ 50

Διάρκεια: 02:02

Γλώσσα: Bengali

Παίζουν:

Kanu Bannerjee: Harihar Ray

Karuna Bannerjee: Sarbojaya Ray

Chunibala Devi: Indir Thakrun

Uma Das Gupta: Durga

Subir Banerjee: Apu Ray

 

Στις αρχές του 20ού αιώνα , ένα αγόρι, ο Apu, γεννιέται σε μια φτωχή οικογένεια Βραχμάνων σε ένα χωριό της Βεγγάλης. Ο πατέρας, ένας ποιητής και ιερέας, δεν μπορεί να συντηρήσει την οικογένειά του. Η αδελφή του Apu, Durga, κλέβει πάντα γκοϋάβες από τις φυτείες του γείτονα. Όλα αυτά προστίθενται τον καθημερινό αγώνα της ζωής της μητέρας, καθώς και οι συνεχείς διαφωνίες της με την γριά θεία που ζει με την οικογένεια. Είναι η πρώτη ταινία της τριλογίας του Απού, του Satyajit Ray και ουσιαστικά ήταν το άνοιγμα του ινδικού κινηματογράφου προς τη Δύση.


PICNIC 1955

 

PICNIC 1955

Πικ-Νικ


Σκηνοθεσία: Joshua Logan

Σενάριο: Daniel Taradash, William Inge

Είδος: Drama, Romance, ΔΕ 50

Διάρκεια: 01:55

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

William Holden: Hal Carter

Kim Novak: Madge Owens

Betty Field: Flo Owens

Susan Strasberg: Millie Owens

Cliff Robertson: Alan Benson

Arthur O'Connell: Howard Bevans

 

Το πρωί της Ημέρας της Εργασίας σε μια μικρή πόλη καταφτάνει ένας περιπλανώμενος άστεγος, ο Hal Carter (William Holden), για να επισκεφτεί τον παλιό φίλο Alan Benson (Cliff Roberston) από τις μέρες της αδελφότητας στο Πανεπιστήμιο).

Ο Alan τυχαίνει, επίσης, να είναι ο γιος του πλουσιότερου άνδρα της πόλης. Ο Hal, ένας εγωκεντρικός καβγατζής, συναντιέται τυχαία με τη Madge Owens (Kim Novak), τη βασίλισσα ομορφιάς της πόλης και φιλενάδα του Alan Benson. Όλοι θα καταλήξουν στο προγραμματισμένο πικ-νικ της πόλης, όπου η τύχη και οι συγκυρίες θα φέρουν τον Hal και την Μadge κοντύτερα, με καταστροφικά αποτελέσματα...

ΚΡΙΤΙΚΗ: Η Madge Owens, είναι το είδος κοριτσιού που είναι πολύ όμορφο και ψεύτικο για να είναι αληθινό, το είδος του κοριτσιού που σε μια μικρή πόλη δεν μπορεί να έχει πραγματικά συναισθήματα ή σκέψεις, παρά μόνο την Αμερικάνικη ομορφιά με σκοπό το... καμάκωμα ενός πλούσιου συζύγου. Μάλιστα, είναι και η τελευταία μαθήτρια και ο συμμαθητής της πετάει την τρομερή ατάκα του για αυτήν "#293-#294 ...Η Ματζ είναι όμορφη. Αλλά είναι τόσο χαζή, που παραλίγο...να κάψουν το σχολείο για να τη διώξουν..."(!)

Η -παραγνωρισμένη- ηθοποιός Novak ζωγραφίζει ένα λαμπερό πορτρέτο της Madge. Η έκρηξη της σεξουαλικής έντασης της, όταν συναντιέται με τον Hal για πρώτη φορά γίνεται αντιληπτή αμέσως. Παλεύει στο αρχικό μέρος της ταινίας για να υποτάξει τη σεξουαλική της επιθυμία, αλλά τη νύχτα του πικ-νικ "παραδίδεται". Τότε, την παρακολουθούμε να ξανοίγεται και να αποκαλύπτει  μια γυναίκα με συναισθήματα και όνειρα, βαθύτερα από την ομορφιά των ματιών της ή τη κατάλευκη φωτεινότητα του δέρματος της!

Ο μάτσο Holden φέρνει την δική του σεξουαλική ένταση στην ταινία, καθώς παρουσιάζεται σαν μια καλογυμνασμένη φέτα κρέατος (αλά...Σάκης Ρουβάς), που τον παρατηρούν με θαυμασμό τα κορίτσια της πόλης,  καθώς και... κάποια αγόρια.

Το  "Πικνίκ", λοιπόν, που κέρδισε το βραβείο Pulitzer για τον William Inge, είναι μια ταινία σεξουαλικής καταστολής και κοινωνικής απελπισίας σε μια μικρή πόλη της Αμερικής. Θαρραλέα για την εποχή της, αλλά πολύ θεατρική. Αν είχε καταφέρει ο σκηνοθέτης Joshua Logan να αποβάλει την επιτήδευση της θεατρικής ηθοποιίας, το έργο θα ήταν πολύ πιο αληθοφανές (καθώς σε πολλές σκηνές του είναι απλά μία ακόμα... "Αμερικανιά", γεμάτη παραπλάνηση και γελοιότητα...).

Εμένα δεν με συγκίνησε για το θέμα της, αλλά η εξέλιξη αυτού του σπουδαίου ηθοποιού Holden από τον Hal του Picnic στον τυχοδιώκτη φονιά Pike Bishop του "The Wild Bunch"(1969).

Μέτρια, κατά την γνώμη μου, αλλά ιστορική για το εξαιρετικό καστ ηθοποιών που ερμηνεύουν!


 

REBEL WITHOUT A CAUSE 1955

 

REBEL WITHOUT A CAUSE 1955

Επαναστάτης Χωρίς Αιτία


Σκηνοθεσία: Nicholas Ray

Σενάριο: Stewart Stern, Irving Shulman, Nicholas Ray

Είδος: Drama, Romance, ΔΕ 50

Διάρκεια: 01:51

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

James Dean: Jim Stark

Natalie Wood: Judy

Sal Mineo: John 'Plato' Crawford

Jim Backus: Frank Stark

Ann Doran: Mrs. Carol Stark

 

Ο δεκαεπτάχρονος Τζιμ Σταρκ (Τζέιμς Ντιν) είναι το νέο αγόρι της πόλης. Οι γονείς του αναγκάστηκαν να μετακομίσουν λόγω της ατίθασης συμπεριφοράς του γιου τους που είχε ως αποτέλεσμα να αποβληθεί για πολλοστή φορά από το προηγούμενο σχολείο του. Λίγες μέρες μετά τη μετακόμισή της οικογένειας Σταρκ σε ένα από τα προάστια του Λος Άντζελες, ο Τζιμ καταλήγει μεθυσμένος στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής, αναγκάζοντας τους δικούς του να πάνε να τον πάρουν.

Η συμπεριφορά του νέου οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αδιαφορία που δείχνουν οι δικοί του για εκείνον καθώς και στις συνεχείς συγκρούσεις μεταξύ τους. Αυτό που εξοργίζει περισσότερο τον Τζιμ είναι το γεγονός ότι ο πατέρας του (Τζιμ Μπάρκους) δεν είναι σε θέση να δείξει πυγμή ενάντια στον αυταρχικό χαρακτήρα της μητέρας του (Ροσέλ Χάντσον). Η καινούργια σχολική χρονιά ξεκινά κι ο Τζιμ έχει ελπίδες ότι οι καινούργιες γνωριμίες που πρόκειται να κάνει θα του δώσουν την αγάπη, την οποία στερείται από τους δικούς του.

Όταν όμως φτάνει στο Λύκειο Ντόσον, διαπιστώνει ότι για άλλη μια φορά θα πρέπει να σηκώσει το ανάστημά του για να αντιμετωπίσει τους νταήδες της τάξης του. Μόνος του φίλος είναι άλλος ένας περιθωριοποιημένος μαθητής, ο Πλάτο (Σαλ Μίνεο) και κρυφός του πόθος είναι η Τζούντι (Νάταλι Γουντ) το δημοφιλέστερο κορίτσι της τάξης.