Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2021

Ordet 1955

 

Ordet 1955

Ο Λόγος

 


Σκηνοθεσία: Carl Theodor Dreyer
Σενάριο: Carl Theodor Dreyer
Είδος: Drama, ΔΕ 50
Διάρκεια: 02:06
ΓλώσσαΑγγλικα

Παίζουν:
Hanne Aagesen: Karen
Kirsten: Andreasen
Sylvia Eckhausen: Kirstin Petersen
Birgitte Federspiel: Inger Borgen
Ejner Federspiel: Peter Petersen

Η αληθινή πίστη πάνω από τα στεγνά δόγματα που δεν είναι παρά καρπός των ανθρώπινων εγωιστικών κινήτρων και των συμφερόντων των κοινωνικών ομάδων· Μια κιρκεγκοριανή κραυγή κατά της καστεστημένης θρησκείας και της αποστεγνωμένης πίστης που έχει ξεπέσει στον φιντεϊσμό, δηλαδή σε μια γλυκανάλατη θρησκευτική εμπειρία, μια «τακτοποίηση» της συνείδησης, ένα εξωτερικό σχήμα ευσέβειας ή απλά υποταγή στον κοινωνικό έλεγχο· Η συγκλονιστικότητα της ανάστασης πέρα από τους άψυχους ύμνους και τους θεατρινισμούς των εγκόσμιων εκκλησιασμάτων... Ναι, ένα αριστούργημα για χριστιανούς αλλά για τους υπόλοιπους;

Η ιστορία του «Λόγου» τοποθετείται στην ύπαιθρο της Γιουτλάνδης στη Δανία. Δύο οικογένειες χωρίζονται από θρησκευτική διαμάχη. Οι Μπόργκεν, οικογένεια γαιοκτημόνων, ακολουθούν μια καταφατική προς την εγκόσμια ζωή χριστιανική πίστη, ενώ ο Πέτρος Πίτερσεν, μέλος της εμπορικής αστικής τάξης, ανήκει σε μια αίρεση που κηρύσσει την αυτοάρνηση και την προετοιμασία για τη μετά θάνατον ζωή. Ο νεαρότερος απο τρεις υιούς του πατριάρχη Μόρτεν Μπόργκεν ερωτεύεται την κόρη του Πέτρου Πίτερσεν, χτίζοντας μια γέφυρα ανάμεσα στις δύο πλευρές. Όμως ο Πέτρος Πίτερσεν αρνείται τη συμφιλίωση. Ο μεγάλος γιος του Μόρτεν έχει αμφιβολίες για την πατροπαράδοτη πίστη. Ο μεσαίος γιος του έχει χάσει τα λογικά του (από το πολύ διάβασμα του... Κίρκεγκωρ!) και πιστεύει ότι ενσαρκώνει το ζωντανό Χριστό. Όταν η Ίνγκερ, η γυναίκα του μεγαλύτερου γιου του Μόρτεν, η οποία μέσω της δοτικότητάς της ασκεί μια ενοποιητική δύναμη στην οικογένεια των Μπόργκεν, πεθαίνει στη διάρκεια μιας άκαρπης γέννας, τότε και οι δύο οικογένειες θα βρεθούν μπροστά στην καταλυτική επίδραση του θαύματος.





 

 



PASSAGE HOME 1955

 

PASSAGE HOME 1955

Παράξενο Κορίτσι


Σκηνοθεσία: Roy Ward Baker

Σενάριο: Richard Armstrong, William Fairchild

Είδος: Drama, ΔΕ 50

Διάρκεια: 01:42

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Anthony Steel: First Mate Vosper

Peter Finch: Captain Lucky Ryland

Diane Cilento: Ruth Elton

Cyril Cusack: Bohannon the steward

Geoffrey Keen: Ike the bosun

Hugh Griffith: Pettigrew

 

       Η προσπάθεια συμβίωσης του γκρινιάρη και εθισμένου στο ποτό καπετάνιοι Finch με τη μοναδική και πανέμορφη γυναίκα-λαθρεπιβάτη Diane Cilent, πάνω στο φορτηγό πλοίο.

Pather Panchali 1955

 

Pather Panchali 1955

Το Τραγούδι του Δρόμου

 


Σκηνοθεσία: Satyajit Ray

Σενάριο: Bibhutibhushan Bandyopadhyay, Satyajit Ray

Είδος: Drama, ΔΕ 50

Διάρκεια: 02:02

Γλώσσα: Bengali

Παίζουν:

Kanu Bannerjee: Harihar Ray

Karuna Bannerjee: Sarbojaya Ray

Chunibala Devi: Indir Thakrun

Uma Das Gupta: Durga

Subir Banerjee: Apu Ray

 

Στις αρχές του 20ού αιώνα , ένα αγόρι, ο Apu, γεννιέται σε μια φτωχή οικογένεια Βραχμάνων σε ένα χωριό της Βεγγάλης. Ο πατέρας, ένας ποιητής και ιερέας, δεν μπορεί να συντηρήσει την οικογένειά του. Η αδελφή του Apu, Durga, κλέβει πάντα γκοϋάβες από τις φυτείες του γείτονα. Όλα αυτά προστίθενται τον καθημερινό αγώνα της ζωής της μητέρας, καθώς και οι συνεχείς διαφωνίες της με την γριά θεία που ζει με την οικογένεια. Είναι η πρώτη ταινία της τριλογίας του Απού, του Satyajit Ray και ουσιαστικά ήταν το άνοιγμα του ινδικού κινηματογράφου προς τη Δύση.


PICNIC 1955

 

PICNIC 1955

Πικ-Νικ


Σκηνοθεσία: Joshua Logan

Σενάριο: Daniel Taradash, William Inge

Είδος: Drama, Romance, ΔΕ 50

Διάρκεια: 01:55

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

William Holden: Hal Carter

Kim Novak: Madge Owens

Betty Field: Flo Owens

Susan Strasberg: Millie Owens

Cliff Robertson: Alan Benson

Arthur O'Connell: Howard Bevans

 

Το πρωί της Ημέρας της Εργασίας σε μια μικρή πόλη καταφτάνει ένας περιπλανώμενος άστεγος, ο Hal Carter (William Holden), για να επισκεφτεί τον παλιό φίλο Alan Benson (Cliff Roberston) από τις μέρες της αδελφότητας στο Πανεπιστήμιο).

Ο Alan τυχαίνει, επίσης, να είναι ο γιος του πλουσιότερου άνδρα της πόλης. Ο Hal, ένας εγωκεντρικός καβγατζής, συναντιέται τυχαία με τη Madge Owens (Kim Novak), τη βασίλισσα ομορφιάς της πόλης και φιλενάδα του Alan Benson. Όλοι θα καταλήξουν στο προγραμματισμένο πικ-νικ της πόλης, όπου η τύχη και οι συγκυρίες θα φέρουν τον Hal και την Μadge κοντύτερα, με καταστροφικά αποτελέσματα...

ΚΡΙΤΙΚΗ: Η Madge Owens, είναι το είδος κοριτσιού που είναι πολύ όμορφο και ψεύτικο για να είναι αληθινό, το είδος του κοριτσιού που σε μια μικρή πόλη δεν μπορεί να έχει πραγματικά συναισθήματα ή σκέψεις, παρά μόνο την Αμερικάνικη ομορφιά με σκοπό το... καμάκωμα ενός πλούσιου συζύγου. Μάλιστα, είναι και η τελευταία μαθήτρια και ο συμμαθητής της πετάει την τρομερή ατάκα του για αυτήν "#293-#294 ...Η Ματζ είναι όμορφη. Αλλά είναι τόσο χαζή, που παραλίγο...να κάψουν το σχολείο για να τη διώξουν..."(!)

Η -παραγνωρισμένη- ηθοποιός Novak ζωγραφίζει ένα λαμπερό πορτρέτο της Madge. Η έκρηξη της σεξουαλικής έντασης της, όταν συναντιέται με τον Hal για πρώτη φορά γίνεται αντιληπτή αμέσως. Παλεύει στο αρχικό μέρος της ταινίας για να υποτάξει τη σεξουαλική της επιθυμία, αλλά τη νύχτα του πικ-νικ "παραδίδεται". Τότε, την παρακολουθούμε να ξανοίγεται και να αποκαλύπτει  μια γυναίκα με συναισθήματα και όνειρα, βαθύτερα από την ομορφιά των ματιών της ή τη κατάλευκη φωτεινότητα του δέρματος της!

Ο μάτσο Holden φέρνει την δική του σεξουαλική ένταση στην ταινία, καθώς παρουσιάζεται σαν μια καλογυμνασμένη φέτα κρέατος (αλά...Σάκης Ρουβάς), που τον παρατηρούν με θαυμασμό τα κορίτσια της πόλης,  καθώς και... κάποια αγόρια.

Το  "Πικνίκ", λοιπόν, που κέρδισε το βραβείο Pulitzer για τον William Inge, είναι μια ταινία σεξουαλικής καταστολής και κοινωνικής απελπισίας σε μια μικρή πόλη της Αμερικής. Θαρραλέα για την εποχή της, αλλά πολύ θεατρική. Αν είχε καταφέρει ο σκηνοθέτης Joshua Logan να αποβάλει την επιτήδευση της θεατρικής ηθοποιίας, το έργο θα ήταν πολύ πιο αληθοφανές (καθώς σε πολλές σκηνές του είναι απλά μία ακόμα... "Αμερικανιά", γεμάτη παραπλάνηση και γελοιότητα...).

Εμένα δεν με συγκίνησε για το θέμα της, αλλά η εξέλιξη αυτού του σπουδαίου ηθοποιού Holden από τον Hal του Picnic στον τυχοδιώκτη φονιά Pike Bishop του "The Wild Bunch"(1969).

Μέτρια, κατά την γνώμη μου, αλλά ιστορική για το εξαιρετικό καστ ηθοποιών που ερμηνεύουν!


 

REBEL WITHOUT A CAUSE 1955

 

REBEL WITHOUT A CAUSE 1955

Επαναστάτης Χωρίς Αιτία


Σκηνοθεσία: Nicholas Ray

Σενάριο: Stewart Stern, Irving Shulman, Nicholas Ray

Είδος: Drama, Romance, ΔΕ 50

Διάρκεια: 01:51

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

James Dean: Jim Stark

Natalie Wood: Judy

Sal Mineo: John 'Plato' Crawford

Jim Backus: Frank Stark

Ann Doran: Mrs. Carol Stark

 

Ο δεκαεπτάχρονος Τζιμ Σταρκ (Τζέιμς Ντιν) είναι το νέο αγόρι της πόλης. Οι γονείς του αναγκάστηκαν να μετακομίσουν λόγω της ατίθασης συμπεριφοράς του γιου τους που είχε ως αποτέλεσμα να αποβληθεί για πολλοστή φορά από το προηγούμενο σχολείο του. Λίγες μέρες μετά τη μετακόμισή της οικογένειας Σταρκ σε ένα από τα προάστια του Λος Άντζελες, ο Τζιμ καταλήγει μεθυσμένος στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής, αναγκάζοντας τους δικούς του να πάνε να τον πάρουν.

Η συμπεριφορά του νέου οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αδιαφορία που δείχνουν οι δικοί του για εκείνον καθώς και στις συνεχείς συγκρούσεις μεταξύ τους. Αυτό που εξοργίζει περισσότερο τον Τζιμ είναι το γεγονός ότι ο πατέρας του (Τζιμ Μπάρκους) δεν είναι σε θέση να δείξει πυγμή ενάντια στον αυταρχικό χαρακτήρα της μητέρας του (Ροσέλ Χάντσον). Η καινούργια σχολική χρονιά ξεκινά κι ο Τζιμ έχει ελπίδες ότι οι καινούργιες γνωριμίες που πρόκειται να κάνει θα του δώσουν την αγάπη, την οποία στερείται από τους δικούς του.

Όταν όμως φτάνει στο Λύκειο Ντόσον, διαπιστώνει ότι για άλλη μια φορά θα πρέπει να σηκώσει το ανάστημά του για να αντιμετωπίσει τους νταήδες της τάξης του. Μόνος του φίλος είναι άλλος ένας περιθωριοποιημένος μαθητής, ο Πλάτο (Σαλ Μίνεο) και κρυφός του πόθος είναι η Τζούντι (Νάταλι Γουντ) το δημοφιλέστερο κορίτσι της τάξης.


 

THE NIGHT OF THE HUNTER 1955

THE NIGHT OF THE HUNTER 1955

Η ΝΥΧΤΑ ΤΟΥ ΚΥΝΗΓΟΥ


Σκηνοθεσία: Charles Laughton

Σενάριο: Davis Grubb, James Agee, Charles Laughton

Είδος: Drama, Film Noir, Thriller, ΔΕ 50

Διάρκεια: 01:33

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Robert Mitchum: Harry Powell

Shelley Winters: Willa Harper

Lillian Gish: Rachel Cooper

James Gleason: Uncle Birdie Steptoe

Evelyn Varden: Icey Spoon

 

O μεγάλος ηθοποιός Τσαρλς Λότον το 1955 περνάει πίσω από την κάμερα σκηνοθετώντας για πρώτη και τελευταία φορά μια ταινία που μπορεί μεν να γνώρισε την απόρριψη από κοινό και κριτικούς αλλά με τα χρόνια κέρδιζε όλο και περισσότερους φανατικούς θαυμαστές που αναγνώρισαν την πρωτοτυπία και την απαράμιλλη δεξιοτεχνία της

Το νουάρ αναμιγνύεται σοφά με το θρίλερ και μέσα από μια ρευστή παρουσίαση εικόνων φτάνουμε στα καλύτερα τελευταία 40 λεπτά που εμφανίστηκαν ποτέ στην οθόνη. Η ταινία μεταβάλλεται σε ένα στοιχειωμένο παιδικό παραμύθι μέσα από την πορεία των δυο κυνηγημένων παιδιών στο ποτάμι ενώ στις όχθες ο κακός λύκος Ρόμπερτ Μίτσαμ παραμονεύει κι ακόλουθη.

Ο Μίτσαμ στην Νύχτα του Κυνηγού αγγίζει το ταβάνι της μεγάλης- και λίγο υποτιμημένης- καριέρας του. Ο τρόπος που παίζει τον ψευτο ιεροκήρυκα Χάρυ Πάουελ είναι από μόνος του μια ξεχωριστή τέχνη. Kι όταν συνδυάσεις αυτή την ερμηνεία του με τους ρόλους του στο μαζοχιστικό νουάρ αριστούργημα του Τούρνερ Out of the past και στο πρώτο Cape Fear καταλαβαίνεις πως το πηγαίο ταλέντο είναι χάρισμα και δεν διδάσκεται σε καμία σχολή.

Ο Χάρυ Πάουελ σκοτώνει χήρες τις οποίες παντρεύεται κι υστέρα παίρνει τα λεφτά τους. Συλλαμβάνεται για μια μικροκλοπή και ο συγκάτοικός του που θα εκτελεστεί έχει κάπου κρυμμένα τα χρήματα μιας ληστείας, δεν του αποκαλύπτει όμως που, έτσι όταν ο Πάουελ αποφυλακίζεται προσεγγίζει την χήρα του πρώην συγκατοίκου του στην φυλακή, την παντρεύεται, την σκοτώνει σε μια σκηνή σκηνοθετικού θριάμβου κι αρχίζει να κυνηγά ανελέητα τα δυο μικρά παΐδια της για να του αποκαλύψουν που είναι τα λεφτά. Ο μικρός συγκρούεται αρκετές φορές μαζί του λόγο του ότι τον αντιμετωπίζει σαν μια πατρική φιγούρα που ήρθε από το πουθενά ενώ η αδελφή του παρότι στην αρχή τον εμπιστεύεται βλέπει στο πρόσωπό του το τέρας που κατοικεί σε όλα τα σκοτεινά παραμύθια.

Πλάνα απίστευτης μαγείας, αγωνία, φόβος κι αθωότητα σε ένα μεγαλειώδες χαρμάνι από αυτά που μόνο ο Αμερικανικός κινηματόγραφος ξέρει να δίνει.


  

The Phenix City Story 1955

The Phenix City Story 1955

Μία πόλη πάει στην κόλαση

  


Σκηνοθεσία: Phil Karlson

Σενάριο: Crane Wilbur, Daniel Mainwaring

Είδος: Crime, Drama, Film Noir, ΔΕ 50

Διάρκεια: 01:40

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

John McIntire: Albert L. Patterson

Richard Kiley: Ellie Rhodes

Edward Andrews: Rhett Tanner

Lenka Peterson: Mary Jo Patterson

 

Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα. Στην καρδιά της πολιτείας Alabama, ακριβώς απέναντι από τη στρατιωτική βάση του Ft. Benning, το Phenix ήταν στην πραγματικότητα μια κωμόπολη είκοσι τεσσάρων χιλιάδων κατοίκων με …βιομηχανία τον παράνομο τζόγο και την πορνεία. Το συνδικάτο του εγκλήματος είχε υπό τον απόλυτο έλεγχό του την αστυνομία, το δημοτικό συμβούλιο, ακόμα και την τοπική δικαιοσύνη. Δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις που απηυδισμένοι κάτοικοι αποφάσιζαν να οργανωθούν σε ομάδες και να πάρουν τον νόμο στα χέρια τους, ωστόσο οι σποραδικές επιτυχίες καταπνίγονταν από την αυξημένη διεισδυτικότητα του υποκόσμου στα κλιμάκια της διοίκησης και της δικαιοσύνης. Η δολοφονία του δικηγόρου Albert Patterson ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι και οδήγησε στην επιβολή στρατιωτικού νόμου στην πόλη για αρκετές μέρες. Το The Phenix City Story βασίζεται σε αυτά τα αληθινά περιστατικά, τα περιγράφει χρησιμοποιώντας τα πραγματικά ονόματα πολλών χαρακτήρων και, μάλιστα, βοήθησε σημαντικά στην εκλογική επικράτηση του John Patterson, γιου του αδικοχαμένου δικηγόρου, στη θέση του κυβερνήτη της Alabama.