Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2021

Dial M for Murder 1954

 

Dial M for Murder 1954

Τηλεφωνήσατε ασφάλεια

αμέσου δράσεως

 

Σκηνοθεσία: Alfred Hitchcock

Σενάριο: Frederick Knott

Είδος: HITCHCCOCK, Mystery, Thriller

Διάρκεια: 1h 45min

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Ray Milland: Tony Wendice

Grace Kelly: Margot Wendice

Robert Cummings: Mark Halliday

John Williams: Chief Inspector Hubbard

Anthony Dawson: Charles Swann

Ένας πρώην αθλητής τένις και νυν άφραγκος υποψιάζεται, ότι η σύζυγός του έχει παράλληλη σχέση με έναν διάσημο αμερικανό συγγραφέα. Σχεδιάζει την δολοφονία της, προκειμένου να βάλει στο χέρι την περιουσία, ενώ παράλληλα πλέκει και έναν παλιό του γνώριμο, αμφίβολου ποινικού μητρώου, προκειμένου να στρέψει σε αυτόν τις υποψίες. Το τέλειο έγκλημα δεν θα αποδειχθεί και τόσο τέλειο στην πορεία, το happy end παρόλ' αυτά, θα είναι μία δύσκολη υπόθεση για όποιον καταφέρει να κερδίσει σε αυτό το παιχνίδι εκδίκησης και κέρδους.

Senso 1954

 

Senso 1954

Λίβυα, η Αδίστακτη Κόμισσα

 

Σκηνοθεσία: Luchino Visconti

Σενάριο: Luchino Visconti, Suso Cecchi d'Amico,

Camillo Boito, Carlo Alianello, Giorgio Bassani

Είδος: Drama, History, Romance, Visconti, War

Διάρκεια: 1h 57min

Γλώσσα: Ιταλικά

Παίζουν:

Farley Granger: Il tenente Franz Mahler

Alida Valli: La contessa Livia Serpieri

Massimo Girotti: Il marchese Roberto Ussoni

Heinz Moog: Il conte Serpieri

Rina Morelli: Laura / la governante

H κοντέσσα Livia Serpieri (Alida Valli) ερωτεύεται παράφορα τον Αυστριακό αξιωματικό Franz Mahler (Farley Granger) τον οποίο συναντά εντελώς τυχαία στην όπερα υπό τους ήχους του Giuseppe Verdi. Σε μια εξέγερση που πραγματοποιείται από επαναστάτες πατριώτες στη διάρκεια της παράστασης, ο ξάδερφος της Livia προκαλεί σε μονομαχία τον νεαρό αξιωματικό και η Livia στην προσπάθειά της να ηρεμήσει τα πνεύματα και να αποτρέψει αυτή τη μονομαχία προσεγγίζει τον Franz, αλλά τα σχέδιά της ξεπερνούν τις προσδοκίες της και βρίσκεται μπλεγμένη σε μια ιστορία παράφορου πάθους που την παρασύρει χωρίς γυρισμό.

Ο Luchino Visconti συνδυάζοντας τα στοιχεία του ρομάντζο, του πολέμου και της επανάστασης δημιουργεί ένα δυνατό μελόδραμα που ξεδιπλώνει την καταλυτική έκφραση του έρωτα σε ένα παιχνίδι γοητείας, αισθησιασμού, προδοσίας και πτώσης της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και υπόστασης. Το Senso , που αποτελεί το τρίτο έργο του Visconti και το πρώτο του έγχρωμο, γίνεται απλά η αφορμή για την προβολή όλων εκείνων των χαρακτηριστικών έκφρασης που βρίσκονται πάντα σε μια λανθάνουσα εσωτερική κατάσταση και με την κατάλληλη αφορμή ξυπνούν σαν ορμέμφυτα καταλαμβάνοντας και σαρώνοντας οποιαδήποτε δύναμη λειτουργεί ρυθμιστικά στον «καθωσπρεπισμό»!

Η Livia είναι μια γυναίκα που «ξεγυμνώνεται» συναισθηματικά και οδηγείται χωρίς πισωγυρίσματα εκεί που την σπρώχνει η καρδιά της. Ουσιαστικά για εκείνη, δεν υπάρχει άλλη επιλογή εκτός από αυτή που της υπαγορεύει ο έρωτάς της για τον Franz. Και ο Visconti πλέκει την ερωτική τους ιστορία, που δεν διακρίνεται για τον ρομαντικό της χαρακτήρα αλλά για τις αυτοκαταστροφικές της προεκτάσεις, με θεατρική διάθεση που λειτουργεί μέσα στις υπερβολικές εκφράσεις των πρωταγωνιστών. Τα ξεσπάσματα αλλά και οι ρομαντικές συνευρέσεις τους έχουν κάτι από το «θεατρικό αέρα» που ίσως προκαλεί λίγο περισσότερο τις αισθήσεις μας μέσα από την κινηματογραφική οθόνη.

Τελικά το αναζωογονητικό ,αρχικά, παιχνίδι του έρωτα καταλήγει περιοριστικά στην πτώση τυλίγοντας στο γοητευτικό του σκοτάδι κάθε βιωμένη ψυχική ανάταση. Η Livia προδίδει την αξιοπρέπεια, το γάμο, τον εαυτό της ακόμα και την πατρίδα της και ο Franz γίνεται υπόλογος όλων αυτών που χρησιμοποίησε για να ξεφύγει από τις υποχρεώσεις αλλά και τις δεσμεύσεις που ο ίδιος δημιούργησε. Οι ήρωες του Visconti γίνονται οι τραγικές απολήξεις λανθασμένων επιλογών και επικίνδυνων παιχνιδιών ή απλά τα πιόνια μιας σκοτεινής μοίρας που βρίσκεται πολύ μακρύτερα από τις δυνατότητές τους και αυτό ο Visconti το εκμεταλλεύεται με ζήλο για να αποκαλύψει τις κρυφές πτυχές του ανθρώπου που παλεύει αναζητώντας το ανώτερο και βρίσκεται αντιμέτωπος με την ποταπή του φύση. Οι ήρωές του, εκπρόσωποι της «καλής κοινωνίας» χρησιμοποιούνται για το «ξεμπρόστιασμα» της ανθρώπινης ψυχής δημιουργώντας μια έντονη αντίθεση ανάμεσα στις δήθεν πολιτισμένες εκφράσεις και στην πραγματικότητα των ενστίκτων.

 


Creature From the Black Lagoon1954

Creature From the Black Lagoon1954

Πλάσμα από την Μαύρη Λίμνη

  


Σκηνοθεσία: Jack Arnold

Σενάριο: Maurice Zimm, William Alland

Είδος: Adventure, Horror

Διάρκεια: 1h 19min

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Richard Carlson: David Reed

Julie Adams: Mark Williams

Antonio Moreno: Carl Maia

Nestor Paiva: Lucas

Επιστήμονες ναρκώνουν και αιχμαλωτίζουν το πλάσμα και αυτό ερωτεύεται παράφορα την όμορφη βοηθό ενός από την επιστημονική ομάδα. Το μοναχικό αυτό αμφίβιο τέρας, δραπετεύει και απαγάγει το αντικείμενο του πόθου του. Ο επικεφαλής των επιστημόνων τότε, ξεκινά μια σταυροφορία για να σώσει την κοπέλα και να πετάξει το επικίνδυνο πλάσμα πίσω στα βάθη που ανήκει...

Με την υποδειγματική σκηνοθεσία, την εκπληκτική ερμηνεία των ηθοποιών και τον πετυχημένο σχεδιασμό του τέρατος, η ταινία παραμένει μια φανταστική συνεισφορά για τους δημιουργούς του Χόλιγουντ!


Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2021

Human Desire 1954

 

Human Desire 1954

Ανθρώπινο κτήνος

Σκηνοθεσία: Fritz Lang   

Σενάριο: Alfred Hayes, Émile Zola

Είδος: 1954, Film Noir, Fritz Lang

Διάρκεια: 1h 31min

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

Glenn Ford: Jeff Warren

Gloria Grahame: Vicki Buckley

Broderick Crawford: Carl Buckley

Edgar Buchanan: Alec Simmons

Kathleen Case: Ellen Simmons

 

Μετά την ταινία του Jean Renoir, το βιβλίο του Εμίλ Ζολά μεταφέρεται στο πανί από αμερικάνικο στούντιο το 1954. Στην καρέκλα του σκηνοθέτη ο Fritz Lang και πρωταγωνιστικό «παράνομο» ζευγάρι ο Glenn Ford και η Gloria Grahame, για δεύτερη φορά όλοι μαζί μετά το σκληρό αστυνομικό δράμα "The Big Heat".

Ο Broderick Crawford είναι ο ζηλιάρης σε βαθμό κακουργήματος σύζυγος που θα φτάσει στα άκρα για χάρη της γυναίκας του. Human Desire ο τίτλος της ενδιαφέρουσας νουάρ ταινίας με τη χαρακτηριστική femme-fatale που θέλει να παγιδέψει τον εραστή της έτσι ώστε να σκοτώσει το σύζυγό της. Δυστυχώς το έργο συγκρίνεται με αυτό του Renoir και χάνει πανηγυρικά.

Ο ήρωάς μας εδώ είναι πολύ αποστασιωπημένος και ψυχρός (πιο... αμερικανός) σε αντίθεση με το ρόλο του Gabin. Και παρόλο που η Grahame είναι πιο σεξουαλική από ό,τι η Simon Simone, το γαλλικό έργο ήταν πιο ειλικρινές όσον αφορά τις σεξουαλικές διαστροφές των πρωταγωνιστών, κάτι που είναι εξαφανισμένο στο αμερικάνικο έργο. Παρά ταύτα, αποτελεί έργο του Lang, οπότε δεν μπορεί να είναι μέτριο.

 




La Strada 1954

 

La Strada 1954

Πουλημένη απ` τη Μητέρα της


Σκηνοθεσία: Federico Fellini

Σενάριο: Federico Fellini, Tullio Pinelli, Ennio Flaiano

Είδος: Drama, Fellini, Italian

Διάρκεια: 1h 48min

Γλώσσα: Ιταλικά

Παίζουν:

Anthony Quinn: Zampanò

Giulietta Masina: Gelsomina

Richard Basehart: The Fool

Aldo Silvani: Giraffa

Marcella Rovere: Widow

 

Παλαιστής περιπλανόμενου τσίρκου αγοράζει σε τιμή ευκαιρίας μια φτωχή κοπέλα από τη μητέρα και της συμπεριφέρεται σαν σκουπίδι, αν και αυτή του είναι απολύτως αφοσιωμένη. Στην πορεία από την όλη κατάσταση αγανακτεί ο κλόουν του τσίρκου, που είναι και ερωτευμένος μαζί της, και προσπαθεί να την αποσπάσει.

La strada, δηλαδή ο δρόμος όπου εκτυλίσσεται το φελλινικό road movie-μελόδραμα με σαφείς χριστιανικούς συμβολισμούς. Ο Ζαμπανό και η Τζεσολμίνα είναι οι δυο δυστυχισμένοι τσιρκολάνοι που περιφέρονται σε έναν κόσμο χωρίς αγάπη. Οριστικά μακριά από το νεορεαλισμό, ή μάλλον έχοντας μπολιάσει τις νεορεαλιστικές επιρροές με την προσωπική του ποίηση, ο Φελλίνι εξοκείλει συχνά προς έναν υπερβολικό συναισθηματισμό. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για προθάλαμο στην ωριμότερη περίοδο του έργου του.

La Strada: μια από τις πιο κλασικές ταινίες στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου. Ο εκπληκτικός και σε ρόλο Ιταλού γίγαντα Anthony Quinn «αγοράζει» και παίρνει την Giulietta Masina από την οικογένειά της για να την έχει ως υπηρέτρια και βοηθό ταυτόχρονα στο δικό του θέατρου του δρόμου. Αυτό που ακολουθεί είναι μια από τις πιο περίεργες και πιο συγκινητικές ιστορίες ever! Η μεταπολεμική Ιταλία το 1954 που προσπαθεί να ορθοποδήσει? οι αγώνες των απλών και φτωχών ανθρώπων να βγάλουν τα προς το ζειν? ο Fellini δημιουργεί ένα ακόμα νεορεαλιστικό έργο το οποίο φτάνει μέχρι τα όσκαρ, δυόμιση χρόνια μετά την κυκλοφορία του και κερδίζει μία υποψηφιότητα για όσκαρ σεναρίου και κερδίζει το βραβείο καλύτερου ξενόγλωσσου φιλμ, όλα αυτά την χρονιά που καθιερώνεται για πρώτη φορά αυτή η κατηγορία.

 


hikamatsu Monogatari 1954

Chikamatsu Monogatari 1954

Σταυρωμένοι Εραστές

 



Σκηνοθεσία: Kenji Mizoguchi

Σενάριο: Monzaemon Chikamatsu, Matsutarô Kawaguchi

Είδος: 1954, Drama, Άπω Ανατολή

Διάρκεια: 1h 42min

Γλώσσα: Ιαπωνικά

Παίζουν:

Kazuo Hasegawa: Mohei

Kyôko Kagawa: Osan

Eitarô Shindô: Ishun

Eitarô Ozawa: Sukeemon (as Saka Ozawa)

Yôko Minamida: Otama

Haruo Tanaka: Gifuya Dôki

 

Στο Κιότο του 17ου αιώνα ένα παράνομο ζευγάρι αντιμετωπίζει την κοινωνική κατακραυγή και τρέπεται σε φυγή.

Βασισμένοι σε έργο του κουκλοθεάτρου Μπουνράκου, οι Σταυρωμένοι Εραστές εξελίσσονται για το μεγαλύτερο μέρος τους στον δαιδαλώδη χώρο ενός εργαστηρίου κατασκευής περγαμηνών. Μια σειρά παρεξηγήσεων θα στιγματίσει ως εραστές την Οσάν, σύζυγο του ιδιοκτήτη, και τον Μοέι, έναν από τους υπαλλήλους αναγκάζοντάς τους να τραπούν σε φυγή.

Αυτή η τόσο απλή ερωτική ιστορία παίρνει στα χέρια του Μιζογκούτσι τις διαστάσεις ανταρσίας ενάντια στη δυσκαμψία μιας κλειστής κοινωνίας και απέναντι σε ό,τι ξεπερνά την επιβεβλημένη δημόσια συμπεριφορά, καταδεικνύοντας την καταπίεση της φεουδαρχικής Ιαπωνίας μέσα από ένα σύμπλεγμα αντικρουόμενων συναισθημάτων καθήκοντος, πίστης και υποκρισίας. Ο έρωτας έρχεται σαν επισφράγισμα μιας αναπόφευκτης μοίρας, μοναδική έξοδος διαφυγής από ένα αυστηρά διακανονισμένο περιβάλλον.

Η διατήρηση της δομής του κλειστού χώρου προδίδει τις θεατρικές καταβολές του πρωτότυπου υλικού, κάνει όμως ακόμη πιο έντονη την αντίθεση από τη στιγμή της φυγής των δύο κατατρεγμένων στην ομιχλώδη ύπαιθρο. Στην σκηνή όπου οι δύο εραστές, ενώ διασχίζουν μια λίμνη, καθορίζουν με την απόφασή τους το τραγικό φινάλε, η ταινία απογειώνεται με έναν λυρισμό μεταφυσικών σχεδόν αποχρώσεων. Μέσα σε μια μικρή βάρκα, οι δυο τους θα γευτούν μια προσωρινή αλλά ανεκτίμητη αίσθηση ελευθερίας, την οποία ούτε ο κοινωνικός εξοστρακισμός ούτε η σκληρή τιμωρία που τους περιμένει θα μπορέσει ποτέ να τους αφαιρέσει. Ακόμη και χωρίς την εφαρμογή των απάνθρωπων μεσαιωνικών νόμων, η επιστροφή στην προηγούμενη καθημερινότητα θα ήταν απλώς ανέφικτη.


Silver Lode 1954

Silver Lode 1954

Σκλάβοι του Μίσους

 


Σκηνοθεσία: Allan Dwan

Σενάριο: Karen DeWolf

Είδος: WESTERN

Διάρκεια: 1h 21min

Γλώσσα: Αγγλικά

Παίζουν:

John Payne: Dan Ballard

Lizabeth Scott: Rose Evans

Dan Duryea: Fred McCarty

Dolores Moran: Dolly

Emile MeyerΑ: Sheriff Wooley

 

Ο γάμος του Dan Ballard διακόπτεται από την άφιξη τεσσάρων ανδρών. Ισχυρίζονται ότι είναι Αστυνόμοι και έχουν ένταλμα για τη σύλληψή του, για την δολοφονία και ληστεία 20.000 δολαρίων.

Ο Ballard αρνείται τις κατηγορίες.

Οι φίλοι του όμως αρχίζουν να τον εγκαταλείπουν, ο ένας μετά τον άλλον, μέχρι που μένουν δίπλα του μόνο η Rose και η Dolly, δύο γυναίκες που τον αγαπούν πραγματικά.

Θα συλληφθεί, από τον αδελφό του δολοφονημένου και τώρα θα πρέπει να αποδείξει την αθωότητά του. Πρέπει να τα βάλει με όλη την πόλη.